هفته گذشته قیمت شمش ثابت بود قیمت میلگرد هم روز چهارشنبه با فرمول جدید بورس بهبود پیدا کرد اما با انتشار اخبار حول موضوع برجام و افت دلار، قیمت کمی افت کرد.
دامنه مثبت و منفی ۳ درصد در بازار مقاطع

در حال حاضر دلار بین دو کانال ۳۰ تا ۳۱ در نوسان است و تمام بخش های اقتصاد ایران به جز بخش تولید در رکود فرو‌رفته است که البته بخش تولید هم به لطف دلار نیما و فاصله اش با بازار فعال است و با ادامه این روند، رکود فراگیر اقتصاد ایران در شش ماه دوم سال ملموس تر خواهد شد.


فعلا کلیه بازارها در فاز انتظاری پاسخ ایران به پیش نویس موجود هستند و همچنان خوش‌بینی نسبی باعث شده تا دلار به کف ۴۵ روزه برسد. احتمالا بازار دلار تا قبل از خبر قطعی به قبول یا رد پیش نویس همچنان بین دو کانال ۳۰ الی ۳۱ نوسان خواهد کرد.


به نظر می رسد بازار در هفته جاری پیش از آنکه تحت تاثیر دامنه مثبت و منفی ۳ درصد و رشد محدود قیمت حوزه CIS باشد، تحت تاثیر قیمت دلار خواهد بود. در بازار داخلی با برنامه های جدید بورس نگرانی از روند نزولی قیمت کاهش پیدا کرده و این امر به بازگشت تقاضا کمک می کند. اخبار برجام بازار را در انتظار کاهش قیمت ناشی از ریزش دلار قرار داده ولی دلار به دلایل متفاوت نمی تواند کاهش یابد. انتظار این است که با امضا برجام بازار فعال شود هر چند اگر این امر هم به نتیجه نرسد قیمت ها با افزایش نرخ ارز مواجه خواهند شد ولی رکود بازار را خواهد گرفت. چنانچه مذاکرات برجامی به نتیجه برسد ۶ ماهه دوم سال در ایران کاملا متفاوت با ۶ ماه اول خواهد بود.


در خصوص دامنه مثبت و منفی ۳ درصد در مقاطع نیز باید عنوان کرد در هفته های آینده سبدهای پر تقاضا و سبدهای کم تقاضا به صورت متناوب در هفته به لحاظ تقاضا تغییر خواهد کرد به عبارتی یک هفته تقاضا روی سبدهای پرتقاضا خواهد بود و هفته بعد روی سبدهای کم تقاضا. با توجه به عبور از فصل تابستان و پیک مصرف و وارد شدن به فصل پاییز و کم شدن تقاضای تیر آهن در بازار و هم چنین افزایش وزنی عرضه های تیر و میلگرد، رقابت شدید روی سبدهای ذوبی بعید به نظر میرسد و با اشباع بازار از جایی به بعد با افزایش نرخ پایه سبدهای ذوبی تقاضایی نخواهند داشت. اینکه در ماه‌های آتی هم دامنه مثبت و منفی ۳ درصد جواب بدهد بعید به نظر می رسد البته بیش از هر چیز بستگی به این موضوع دارد که نرخ شمش صادراتی هم افزایشی باشد و بازار داخل را حمایت نماید و اگر نرخ شمش صادراتی به کمک بازار داخل نیاید با توجه به رکود حاکم بر بازار پس از چند هفته معامله احتمالا بسیاری از سبدها معامله نشوند و به مشکل منفی سه درصد برخورد نمایند و روی نرخ کف قرار گیرند که به عبارتی ۱۱ درصد بالاتر میانگین شمش خواهد بود. به همین خاطر ماندگاری این فرمول هم بیش از یک الی دو ماه بعید به نظر می رسد. این فرمول در نهایت یک ماه رنج قیمت های موجود در بازار را حمایت می کند.



منبع: معدن‌نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین