کارنامه صادرات فولاد در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲

در ۱۰ماهه امسال صادرات محصولات فولادی کاهش ۵.۵درصدی داشته، اما صادرات گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی که به نوعی محصول خام محسوب می‌شوند با افزایش مواجه شده است.
خام‌فروشی افزایش یافت

به گزارش فولادنامه به نقل از مهر، در زنجیره فولاد چند حلقه از جمله سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و محصول نهایی وجود دارد که از سنگ‌آهن تا آهن اسفنجی جزو محصولات خام هستند و شمش جزو محصولات نیمه‌خام به‌‌‌شمار می‌‌‌رود. در دنیا ابتدای زنجیره فولاد که جزو محصولات خام محسوب می‌‌‌شوند، مشتری بیشتری دارد و با توجه به این موضوع، این‌‌‌گونه به نظر می‌رسد که برای تولیدکنندگان ایرانی، صادرات محصولات خام و نیمه‌خام ساده‌‌‌ترین نوع صادرات به‌‌‌شمار می‌رود، در حالی که باید به سمت صادرات با محصولات ارزش‌افزوده بیشتر رفت.

بر همین اساس نیز بررسی وضعیت صادرات محصولات فولادی در ۱۰ماهه امسال نشان می‌دهد که صادرات محصولات فولادی با کاهش ۵.۵درصدی مواجه شده، در حالی که صادرات گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی به ترتیب با ۶۶.۷درصد، ۶۸۲.۱‌درصد و ۱۰۹.۹‌درصد مواجه شده است. همچنین صادرات شمش که محصولی نیمه‌خام محسوب می‌شود رشد ۷.۷درصدی داشته است.

براساس این گزارش، در این مدت یک‌میلیون و ۲۲۰‌هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیانگر کاهش ۵.۹درصدی است.
جزئیات صادرات مقاطع طویل فولادی بیانگر آن است که ۸۲‌هزار تن تیرآهن، ۹۹‌هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع و یک‌میلیون و ۳۹‌هزار تن میلگرد صادر شده که نسبت به ۱۰ماهه پارسال به ترتیب افزایش ۱۳.۹درصدی، ۱۵.۱درصدی و کاهش ۹درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در این مدت ۲۴۶‌هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده که نسبت به ۱۰ماهه پارسال کاهش ۴درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی جزئیات صادرات مقاطع تخت فولادی نشان می‌دهد که ۱۹۸‌هزار تن ورق گرم، ۴‌هزار تن ورق سرد و ۴۱‌هزار تن ورق پوششدار صادر شده که به ترتیب بیانگر رشد ۱۶درصدی و کاهش ۷۳.۳درصدی و ۳۷.۹درصدی است.

بر این اساس صادرات کل محصولات فولادی در ۱۰ماهه امسال یک‌میلیون و ۴۶۶‌هزار تن بوده که نسبت به صادرات یک‌میلیون و ۵۵۱‌هزار تنی در ۱۰ماهه پارسال، افت ۵.۵درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در این مدت ۳میلیون و ۶۰‌هزار تن شمش فولادی صادر شده که بیانگر افزایش ۷.۷درصدی نسبت به ۱۰ماهه پارسال است. در این بخش ۲میلیون و ۱۴۳‌هزار تن بیلت و بلوم و ۹۱۷‌هزار تن اسلب صادر شده که به ترتیب کاهش ۰.۰۵درصدی و افزایش ۳۱.۸درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر آن، ۳۱۹‌هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که افزایش ۱۰۹.۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ۸۵۵‌هزار تن گندله سنگ‌آهن و ۵۲۴‌هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن صادر شده که به ترتیب بیانگر افزایش ۶۶.۷درصدی و ۶۸۲.۱درصدی است.

به این ترتیب در ۱۰ماهه امسال صادرات کنسانتره سنگ‌آهن با ۶۸۲.۱‌درصد افزایش در صدر فهرست صادرات این حوزه قرار داشته و در مقابل صادرات ورق سرد با کاهش ۷۳.۳درصدی در قعر جدول صادرات این بخش قرار دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین