واهمه از کاهش ارزش پول ملی برخی از سرمایه‌های سرگردان را روانه رینگ راکد مقاطع طویل فولادی کرده و زمینه رونق این بازار پس از ماه‌ها رکود را فراهم کرد؛ به‌نحوی‌که میلگرد بورسی ۲۵‌هزار‌تومان شد. 
سرریز سرمایه‌های سرگردان به رینگ محصولات فولادی

به گزارش فولادنامه به نقل از اکوایران و براساس داده‌های بورس‌کالای ایران در دومین هفته از بهمن ماه امسال بالغ بر ۲۱۳‌هزار‌تن انواع مقاطع طویل فولادی غیرآلیاژی شامل انواع میلگرد و تیرآهن در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد؛ عمده این محصول شامل انواع میلگرد بود و تنها ۲۵‌هزار‌تن از آن به انواع تیرآهن مربوط می‌شد.
بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از عرضه قطعی ۱۸۸‌هزار و ۷۹۶‌تن انواع میلگرد فولادی غیرآلیاژی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران حکایت دارد؛ این محصولات با قیمت پایه‌‌‌‌‌‌ای در بازه ۱۹‌هزار و ۳۵۰‌تومان تا ۲۲‌هزار و ۶۶۴‌تومان روانه این بازار شدند.

کف و سقف قیمت پایه نسبت به کف و سقف قیمت پایه در هفته قبل افزایش داشت. افزایش بهای شمش فولاد ظرف هفته‌های اخیر و فروش بیش از ۵۰‌درصد شمش فولاد و همچنین مقاطع طویل فولادی حامی این رشد قیمت پایه در رینگ مقاطع بود.

مشتریان میلگرد، تقاضایی بالغ بر ۱۷۵‌هزار و ۷۸۳‌تن را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به‌ثبت رساندند و در نهایت ۹۴‌هزار‌تن محصول از این بازار مورد معامله قرارگرفت و به این ترتیب حدود ۵۰‌درصد عرضه میلگرد در رینگ فیزیکی معامله شد.

در حالی رینگ مقاطع طویل فولادی با استقبال بالایی از سوی خریداران مواجه شد که بارش‌های زمستانی در کشور آغاز شده و به شکل سنتی انتظار می‌رود که وضعیت جوی به رکود رینگ مقاطع طویل فولادی بینجامد؛ اما همزمانی بارش سراسری در کشور و صعود نرخ ارز باعث شد تا رینگ فولاد به وضعیت جوی بی‌‌‌‌‌‌توجه باشد.

افزایش انتظارات تورمی و صعود نرخ ارز در بازار آزاد، سرمایه‌های سرگردان را روانه بازارهای کالایی کشور از جمله بازار مقاطع طویل فولادی کرده و در میانه سوز زمستان زمینه رونق معاملات مقاطع طویل فولادی را فراهم کرده است؛ این در حالی است که ظرف ۲ سال‌اخیر رینگ مقاطع طویل فولادی در اغلب برهه‌‌‌‌‌‌های زمانی با رکود سنگین مصرف ناشی از کاهش محسوس ساخت‌‌‌‌‌‌وساز در کشور مواجه بوده‌است، با این‌وجود واهمه از جهشی دیگر در نرخ ارز طی روزهای اخیر باعث‌شده تا سرمایه‌های سرگردان به بازارهای مختلف از جمله بازار طلا، خودرو و... سرریز شده و بازار مقاطع طویل فولادی نیز از این خریدهای سرمایه‌ای منتفع شود.

میلگرد بازار آزاد ارزان‌تر از محصول بورسی
بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از فروش ۹۴‌هزار‌تن انواع میلگرد با میانگین قیمت ۲۲‌هزار و ۹۱۷‌تومان از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران حکایت دارد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده این میلگرد برای خریدار به ۲۵‌هزار‌تومان خواهد رسید؛ این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۲۴‌هزار و ۸۰۰‌تومان موجود است، با این‌وجود نگرانی از کاهش ارزش پول ملی باعث‌شده تا رینگ فیزیکی بورس‌کالا با سیل خریدهای هیجانی مواجه شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین