توقف سالانه نورد گرم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین توقفات و عملیات تعمیراتی انجام‌شده در فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی دقیق و صرف حدود ۴۲ هزار نفر ساعت در مدت ۱۳ روز با تحقق تمامی اهداف از پیش تعیین‌شده انجام شد.
اجرای موفقیت‌آمیز تعمیرات سالانه ناحیه نورد گرم در فولاد مبارکه

به گزارش فولادنامه، پس از انجام این عملیات تعمیراتی بزرگ و منحصربه‌فرد، جمعی از مدیران، رؤسا، سرپرستان و کارشناسان این ناحیه در تشریح چگونگی اجرا و دستاوردهای این پروژه تعمیراتی که بدون هیچ‌گونه حادثه ایمنی انجام شد، چنین گفتند:

مسعود نصیری، مدیر خط نورد گرم:

در توقف سالانه امسال، همکاران ناحیه نورد گرم با تلاش، همدلی و همکاری صمیمانه پیمانکاران و سایر واحدهای پشتیبانی سازمان موفق به اجرای کامل فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده طبق زمان‌بندی انجام‌شده و به‌صورت کاملاً ایمن در خط نورد گرم گردیدند. در این توقف که با توجه به محدودیت‌های انرژی، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی شده بود، پروژه‌های توسعه متعدد و فعالیت‌های تعمیراتی بی‌شماری در ناحیه نورد گرم با موفقیت اجرا گردید.

مرتضی رمضانی، رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم:

از افتخارات این تعمیرات می‌توان به دست‌یابی به تمام اهداف برنامه‌ریزی‌شده و انجام فعالیت‌های برنامه‌ریزی و انجام پروژه‌های مهم توسعه از جمله تعویض جرثقیل چهار انبار تختال، تعویض اتوماسیون کوره‌های نورد گرم و تعویض درایو قفسه R۱ اشاره کرد.

با توجه به زمان بیشتر از ۱۰ روز توقف، به علت انجام پروژه‌های توسعه و در جهت استفاده بهینه از زمان توقف، فعالیت‌های تعمیرات اساسی در تمام قسمت‌های نورد گرم نیز در این برنامه قرار گرفت که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

۱-نصب جرثقیل ۵۰ تن شماره ۴ جدید در انبار تختال و دمونتاژ جرثقیل قدیم؛ ۲-فعالیت‌های ماشین‌کاری قفسه‌ها و بیس میزهای غلتکی؛ ۳-تعویض خطوط لوله آب ۴ بار و ۱۸ بار در بیرون سایت نورد گرم؛ ۴-انجام نسوز کاری کوره‌های نورد گرم و در دستور کار قرار دادن تعویض نسوز سقف کوره چهار ۵-تعویض یوک‌های VSB,E۱,E۳؛ ۶-تعویض اسپیندل‌های قفسه‌های R۱,R۳ و کوپلینگ قفسه؛ ۷-انجام فعالیت‌های نقشه‌برداری توسط تیم‌های نقشه‌برداری و نقشه‌برداری و آنالیز قفسه‌های R۱ و R۳ نورد مقدماتی؛ ۸-دمونتاژ و تعمیرات اساسی گیریبکس کتابی قفسه VSB نورد مقدماتی برای اولین بار؛ ۹- دمونتاژ و مونتاژ استند قیچی و تعویض شوتینگ قیچی؛ ۱۰-فعالیت‌های ساختمانی اصلاح حوضچه قیچی و سازه میزهای بعد قفسه F۷ و...؛ ۱۱-تعویض شاسی‌های اصلی خروجی قفسه‌های F۴ و F۵ نورد نهایی؛ ۱۲-تعویض فریم استریپر و سایدگاید قفسه‌های F۱-F۷ نورد نهایی؛ ۱۳-تعویض و نصب Walking beam ۱ جدید در قسمت کلاف‌پیچ‌ها؛ ۱۴-زیرسازی، اصلاح جایگاه و تعویض موتور رول‌های سایدگایدهای ورودی کلاف‌پیچ‌ها؛ ۱۵-تعویض لولر کویلرهای ۲ و ۳ و همچنین فریم پینچ‌رول شماره ۳؛ ۱۶-دمونتاژ و مونتاژ کویل فیت Uppender ۱۱,۱۲ و تعمیرات اساسی آن در واحد تکمیل نورد گرم؛ ۱۷-تعمیرات اساسی زنجیرهای C۲/۱,۲, C۳, C۴/۱, C۵ (تعویض زنجیر، پولی و...) واحد تکمیل نورد گرم.

مهدی طالب، رئیس تعمیرات خط نورد گرم:

با توجه به حجم عظیم فعالیت‌ها و پروژه‌های به‌روزرسانی تعریف‌شده برای شات‌دان سالانه ۱۴۰۲، تقریباً از ۲ سال گذشته آماده‌سازی و برنامه‌ریزی‌های لازم شروع گردید و با همکاری و هماهنگی‌های انجام‌شده، کلیه فعالیت‌های موردنظر این شات‌دان، زودتر از زمان مقرر با موفقیت انجام پذیرفت.

برخی از دیگر فعالیت‌های مهم انجام‌شده خط نورد گرم در این شات‌دان عبارت‌اند از: تعمیر گیربکس کتابی قفسه پوسته‌شکن عمودی برای اولین بار پس از راه‌اندازی فولاد مبارکه؛ تعویض درایو قفسه R۱ به همراه اسکرودان، سایدگاید و همچنین درایو قفسه E۱ پس از تست‌ها و شبیه‌سازی فرایند این قفسه برای اطمینان از کارکرد صحیح این قفسه به ‌دلیل اهمیت بسیار زیاد این درایو برای خط نورد گرم، ماشین‌کاری کف قفسه R۳ بر اساس داده‌برداری اولیه از قفسه‌های نورد ابتدایی؛ ترمیم سازه داخل قفسه‌های E۱,R۱,R۳، ماشین‌کاری بیس‌سکشن ۶AC، تعویض بیس‌سکشن‌های ۱۴DC؛ تعویض کوپلینگ سر موتور R۳ برای اولین بار؛ تعویض ریل‌های دیواره حوضچه قیچی برای اولین بار، دمونتاژ و مونتاژ استند قیچی؛ تعویض شوت بالایی قیچی؛ تعویض مجموعه رول‌ها و هوزینگ پینچ‌رول پوسته‌شویی؛ تعویض شاسی ورودی قفسه F۱؛ تعویض شاسی اصلی خروجی قفسه‌های F۴,F۵؛ ماشین‌کاری پشتیبان بالایی قفسه F۳؛ تعویض شاسی اصلی خروجی قفسه F۷؛ تعویض لاین اصلی آب ۴ بارکل خط با سایز لوله‌های ۱۲,۲۴,۳۶,۴۸ اینچ؛ نظافت کامل کانال فلوشینگ برای اولین بار؛ نظافت کامل مخزن هد تانک، تعویض واکینگ بیم بعد از بیست سال؛ تعویض فریم بالایی و U فریم‌های پینچ‌رول ۳ و ۲؛ تعویض نزدیک به ۷۰ عدد رول میز غلتکی همراه با سنگ‌زنی بیس‌رول‌ها؛ تعویض لاینرها و بهینه‌سازی بستر رول‌ها؛ تعویض بیس‌کویل کار شماره یک؛ تعویض لوررپررول شماره ۳ مربوط به کویلرهای ۲ و ۳؛ ماشین‌کاری محل سیلندرهای پیوتینگ پینچ‌رول‌ها و ارتقای درایوهای پینچ‌رول کویلر شماره ۲.

علی عسکری‌زاده، سرپرست تعمیرات کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم:

شات‌دان سالانه ۱۴۰۲ خط نورد گرم در قسمت انبار تختال و کوره‌های پیش‌گرم با فعالیت‌های سنگین تعمیراتی و با این اقدامات انجام شد: اصلاح میز غلتکی هات‌شارژ؛ تعویض بازوهای اکستراکتورهای کوره‌های ۱ و ۲؛ تعویض ریل، گهواره و بیس اکستراکتور کوره ۳؛ تعویض کامل لوله‌کشی آب p۱۱؛ تعویض لوله‌کشی آب تانک دمین؛ اصلاح دیواره‌های دشارژ کوره‌های ۳ و ۴؛ اصلاح بیس‌سکشن‌های ۱ و ۲ خط غلتکی شارژ و تعویض کامل رول‌ها؛ تعویض PLCهای اتوماسیون کوره ۳ و کوره Common؛ تعویض سیستم کنترل آب در گردش کوره‌ها و ارتقای آن از رله‌لاجیک به PLC؛ اصلاح میز غلتکی هات‌شارژ بعد از ۱۰ سال؛ تعویض اکستراکتورهای مربوط به کوره‌های ۱ و ۲ مطابق نقشه ساخت اولیه، تعویض لوله‌کشی تانک دمین برای اولین بار؛ اصلاح لوله‌کشی آب p۱۱. علاوه بر این، سکشن‌های ۱ و ۲ شارژ با کمک لیزر ترکینگ و همچنین با استفاده از دستگاه‌های تراشکاری و سوراخ‌کاری پرتابل، در محل ماشین‌کاری و تعویض شد. همچنین پس از تعویض سیستم از PLC های سری جدید، از نوع ریداندانت، با تغذیه UPS ریداندانت و کارت‌های FailSafe استفاده شده تا بالاترین ضریب اطمینان ممکن حاصل آید. پروژه تعویض سیستم کنترل اتوماسیون کوره‌های پیش‌گرم به‌عنوان سنگین‌ترین پروژه شات‌دان اخیر انجام شده و PLCهای قدیمی نسل S۵ به PLCهای کاملاً به‌روز ارتقا یافته است.

روح اله مقیمی، سرپرست برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری تکمیل نورد گرم:

تعمیرات سالانه خط کانوایر نورد گرم که وظیفه انتقال کلاف به واحد تکمیل نورد گرم و تغذیه نورد سرد را به عهده دارد با ۹۷۰۰ نفرساعت تعمیراتی باکیفیت و بدون حادثه ایمنی انجام شد. این تعمیرات از تاریخ ۱۹ تا ۳۰ دی‌ماه به طول انجامید. در این توقف، تعمیرات خط کانوایر، تعمیرات ریل‌های جرثقیل‌ها، اصلاح کف سالن در نقاط مختلف توسط واحد آماده‌سازی محصولات بدون تداخل کاری و هماهنگی کامل انجام گردید.

علی شامرادی، سرپرست تعمیرات خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم:

در دی‌ماه سال جاری به فضل الهی و با تلاش و همراهی همکاران موفق شدیم با اجرای موفقیت‌آمیز تعمیرات سالانه خط کانوایر ۵۱-۵۲ برگ زرین دیگری از توانمندی نیروهای متخصص صنعت فولاد را به منصه ظهور برسانیم تا چرخ این صنعت مستحکم‌تر و پایدارتر از قبل بچرخد.

این پروژه عظیم تعمیراتی با حجمی حدود ۷۰۰۰ نفرساعت تعمیراتی برق، ابزار دقیق، مکانیک و تأسیسات با رعایت دقیق استانداردهای فنی، تخصصی و مطابق با اصول و الزامات ایمنی و خوشبختانه بدون هیچ‌گونه حادثه و منطبق با برنامه از پیش تعیین‌شده اجرا گردید. در این برنامه تعمیراتی این اقدامات نیز انجام شد: نوسازی اساسی Z زنجیر C۳ خط کانوایر؛ نوسازی اساسی موتورها و گیربکس زنجیرهای انتقال کلاف؛ اصلاح بیس یاتاقان‌های کویل سنترینگ برای اولین بار از زمان بهره‌برداری؛ تعویض جک اصلی اپندر ۱۱ بعد از ۱۷ سال از زمان بهره‌برداری برای اولین بار؛ ایجاد بستر سیستم کاندیشن پمپ‌های جدید هیدرولیک B و C؛ دمونتاژ و اورهال کویل فیت‌های اپندر ۱۱ و ۱۲؛ دمونتاژ و تعمیر اساسی مجموعه تیلتر؛ تعویض چرخ و اکسل واکینگ بیم‌های ۲ و ۶؛ تعویض حجم زیادی از لوله‌های فرسوده تأسیسات آب سرویس سیستم‌های هیدرولیک و تعویض بیش از ۵۰ متر زنجیر.

در ادامه توقف سالانه از اول بهمن‌ماه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده به مدت یک هفته پروژه تعویض و به‌روزرسانی درایوهای خط اسکین‌پاس با استفاده از قابلیت و توان کارشناسان، مهندسان و متخصصان داخلی با موفقیت اجرا شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پروژه خرید، نصب و راه‌اندازی درایوها در سال ۱۳۹۱ تعریف شد، ولی متأسفانه به‌دلیل وجود تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی پروژه متوقف گردید که با تأکید مدیریت ناحیه پروژه مجدداً با استفاده از توان داخلی کلید خورد.

با ارزیابی و انتخاب پیمانکار توانمند و سپس انجام مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی مشترک کارشناسان و مهندسان ناحیه و شرکت ایریسا پروژه در سال ۱۴۰۰ آغاز و در بهمن‌ماه سال جاری با موفقیت اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و گامی دیگر در راستای رشد و توسعه صنعت کشور با دستان توانمند جوانان بااستعداد میهنمان برداشته شد.

بهرام فاضلی، سرپرست تعمیرات کلاف‌پیچ‌ها:

در شات‌دان سالانه ۱۴۰۲ فعالیت‌های زون کلاف‌پیچ، هم از لحاظ حجم و هم از لحاظ ظرافت کاری نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بود و نزدیک به ۱۱ هزار نفر ساعت فعالیت انجام شد. در دل این فعالیت‌ها چندین فعالیت سنگین به شرح ذیل انجام شد: تعویض واکینگ بیم بعد از ۲۰ سال. تعویض فریم بالایی و U فریم‌های پینچ‌رول ۲ و U فریم‌های پینچ‌رول ۱؛ تعویض نزدیک به ۷۰ عدد رول میز غلتکی همراه با سنگ‌زنی بیس‌رول‌ها؛ تعویض لاینرها و بهینه‌سازی بستر رول‌ها؛ تعویض بیس کویل کار ۱؛ تعویض لوررپررول ۳ مربوط به کویلر ۲ و ۳؛ ماشین‌کاری محل سیلندرهای پیوتینگ پینچ‌رول‌ها؛ ارتقای درایوهای پینچ‌رول کویلر شماره ۲.

علی‌اصغر جمشیدی، فورمن تجهیزات برق و ابزار دقیق واحد تعمیرات کلاف‌پیچ:

فعالیت‌های تیم برق کلاف‌پیچ نورد گرم در شات‌دان سالانه دی‌ماه ۱۴۰۲ عبارت‌اند از: تعویض درایو پینچ‌رول ۲؛ تعویض دو عدد ترانس در جهت افزایش ظرفیت ترانس‌های پینچ‌رول؛ تعویض ۲ عدد ترانس روغنی با هدف بهبود فرایندهای زیست‌محیطی؛ تعویض ۹۰ موتور میز غلتکی جهت بهینه‌سازی میز غلتکی و جلوگیری از اینکالیا و توقف در میز غلتکی؛ انجام کلیه استانداردهای روتین برقی تجهیزات کویلر مطابق با استانداردهای تدوین‌شده.

مسعود یحیی‌آبادی، کارشناس و مشاور ایمنی نورد گرم:

یکی از ابتکارات به‌عمل‌آمده در این توقف برنامه‌ریزی‌شده این بود که جهت کنترل هرچه بهتر ریسک‌های ایمنی مرتبط، پس از مذاکرات با مسئولین امر در حوزه IT و پیگیری مدیریت ناحیه نورد گرم، بستر ایجاد گروه ایمنی توقف سالانه ناحیه نورد گرم در نرم‌افزار فولاد من با قابلیت دسترسی پرسنل ایمنی و مسئولین شرکت‌ها ایجاد گردید. این سامانه باعث کنترل شبانه‌روزی فعالیت‌ها در حوزه ایمنی گردید؛ به‌طوری‌که هم‌زمان با ایجاد شرایط یا بروز رفتار ناایمن سریعاً در گروه اطلاع‌رسانی و بدون اتلاف وقت مسئولین مرتبط دستورات لازم را صادر و مخاطرات برطرف می‌گردید. همچنین در این سامانه علاوه بر جلوگیری از بروز حوادث، می‌توان از تصاویر و مستندات به‌دست‌آمده جهت برگزاری کلاس‌های آموزشی نیز استفاده کرد و باعث رشد و ارتقای فرهنگ ایمنی گردید.

مسعود نصیری، مدیر خط نورد گرم در خاتمه ضمن تبریک تحقق این دستاورد بزرگ به تمامی همکاران و ذی‌نفعان گروه فولاد مبارکه از حمایت‌های مدیریت عالی و سایر مدیریت‌های سازمان که در برنامه‌ریزی و اجرای این توقف همکاری کردند و همچنین از زحمات بی‌دریغ همکاران ناحیه نورد گرم، توسعه، پشتیبانی خوب واحدهای تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، واحدهای خدمات جنبی و عمومی، توسعه نورد گرم، کلیه واحدهای پشتیبانی و کلیه شرکت‌های پیمانکار سایر نواحی و شرکت‌های پیمانکار همکار نورد گرم صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین