معاملات بازار فیزیکی زنجیره فولاد جان دوباره گرفت

افزایش انتظارات تورمی طی دوهفته اخیر موجب شده است تا سایه رکود بر بازار فولاد کمرنگ شود و تولیدکننده‌‌‌ها و فعالان فولادی به رینگ فیزیکی معاملات بازگردند. 
خروج موقتی بازار فولاد از حالت رکود؟

به گزارش فولادنامه، بررسی بازار فیزیکی نشان می‌دهد که در بازار صنعتی ۹بهمن‌ماه حدود ۹۸‌درصد شمش‌‌‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که افزایش ۵.۸درصدی میانگین قیمت پایه همراه با افزایش تقاضای واقعی نیست؛ چرا که خریدها بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری دارند.
بررسی بازار فیزیکی زنجیره فولاد نشان می‌دهد که روز شنبه ۷بهمن‌ماه سال‌جاری حدود ۷۰‌هزار تن آهن اسفنجی در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران عرضه شد که با توجه به ثبت تقاضای ۱.۸برابری نسبت به عرضه، ۱۰۰‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات روز شنبه نسبت به هفته گذشته ۲.۸‌درصد افزایش داشت و به ۱۴‌هزار و ۲۷۰تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

رشد قیمت آهن اسفنجی در هفته جاری در سال ۱۴۰۲ بی‌‌‌سابقه بوده و به نوعی رکورد قیمتی برای این محصول به حساب می‌‌‌آید که این موضوع تا حدودی تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است.

با این حال با توجه به موضوع محدودیت انرژی برای واحدهای احیا، تحقق نیافتن کف عرضه آهن اسفنجی و البته تحرکات اخیر نرخ ارز قابل پیش‌بینی بود. آهن اسفنجی با افزایش ۳۰۰تومان دیگر می‌‌‌تواند رکورد تاریخی خود را جابه‌‌‌جا کند که این موضوع معاملات و قیمت‌گذاری همه محصولات زنجیره فولاد را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

شکست قیمت میلگرد در سال‌جاری
با توجه به موضوع کمبود نقدینگی در کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدی در بحبوحه رکود و سختی تولید افزایش نرخ ارز به کمک تولیدکننده‌‌‌ها آمد. از این‌رو نوسانات ارزی طی دو هفته گذشته معاملات تالار فیزیکی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و به عبارت بهتر بازار تکان خورده و از رکود خارج شده است.

رشد قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی موجب شده است تا میزان عرضه نسبت به هفته‌‌‌های گذشته افزایش یابد و میزان معاملات نیز افزایشی است. البته مشتریان شمش واقعی نیستند و جنبه مصرفی ندارند و به دلیل افزایش قیمت هدف از معاملات شمش سرمایه‌گذاری است.
تولیدکننده‌‌‌ها امیدوارند که شرایط با همین روند ادامه داشته باشد؛ چراکه توقف قیمت دلار در بازار موجب ریزش بازار خواهد شد و رکود مجددا سایه خود را بر صنعت فولاد خواهد افکند.

افزایش قیمت‌ها موجب شد تا نوردکاران نیز دست به کار شوند و از این‌رو روز چهارشنبه ۴بهمن‌ماه رینگ فیزیکی شاهد رقابت میانگین ۴.۴درصدی در معاملات میلگرد بود که در واقع بالاترین رقابت در عرضه‌‌‌های سال‌جاری این محصول به ثبت رسید.

بعد از هفته دوم فروردین‌ماه سال‌جاری نسبت حجم معاملات به عرضه میلگرد به بیش از ۶۰‌درصد رسید. در معاملات روز چهارشنبه ۴بهمن قیمت میانگین موزون میلگرد به ۲۲‌هزار و ۳۷۴تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که حدود ۳.۳‌درصد نسبت به قیمت معاملاتی هفته پیش از آن رشد داشته است.

با قیمت ۲۲‌هزار تومان شمش خریداری‌شده توسط نوردکاران، قیمت تمام‌شده میلگرد با احتساب هزینه حمل و تولید به ۲۵‌هزار تومان می‌‌‌رسد. ادامه افزایش نرخ ارز در بازار آزاد موجب شده است تا گره از مشکلات نوردکاران و فعالان فولادی باز شود و پیش‌بینی می‌شود که این روند تا اواسط اسفندماه ادامه داشته باشد و بازار فولاد شب عید داغ خواهد بود.

معامله ۹۸درصد شمش‌‌‌های عرضه‌شده
بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در دومین هفته بهمن‌ماه نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از ۹۴‌درصد در اولین هفته بهمن‌ماه به ۹۸‌درصد افزایش داشته است که ۴‌واحد درصد رشد را گزارش می‌کند. این در حالی است ‌‌‌که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در روز ۹بهمن‌ماه نسبت به ۲ بهمن‌ماه ۵۴‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بررسی معاملات روز دوشنبه ۹ بهمن‌ماه نشان می‌دهد که بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۱۶۵‌هزار و ۱۰۰تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۹برابری حدود ۹۸‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه ۹بهمن‌ماه ۲۰‌هزار و ۴۳۴تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش ۴.۹درصدی را نسبت به هفته گذشته گزارش می‌کند.

همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز ۹بهمن‌ماه نسبت به هفته پیشین به ترتیب ۵۴‌درصد و ۶۱‌درصد افزایش داشته است. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش روز ۹بهمن‌ماه در بازه ۱۸‌هزار و ۲۰۰تومان تا ۱۹‌هزار و ۱۴۳تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد.

میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی ۹بهمن‌ماه ۱۹‌هزار و ۲۴۸تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۵.۸‌درصد رشد را گزارش می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود شمش فولادی برای هفته آینده در بازه قیمت پایه ۱۹‌هزار و ۸۲۱تومان تا ۲۰‌هزار و ۶۳۸تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ فیزیکی عرضه شود. با توجه به رقابت‌های سنگین انجام شده در رینگ شمش احتمال ابطال برخی از معاملات وجود دارد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین