۵۰‌درصد عرضه میلگرد در رینگ فیزیکی معامله شد

رشد بهای محصولات میانی زنجیره آهن و فولاد با محوریت آهن‏‏‌اسفنجی و شمش، افزایش انتظارات تورمی و سوق‌دادن بخشی از سرمایه‏‏‌های سرگردان به رینگ مقاطع فولادی و امیدواری به تسهیل شرایط صادرات محصولات زنجیره فولاد باعث شد تا رینگ مقاطع طویل فولادی در میانه بهمن‌ماه از رکود خارج شود و رونقی کم‏‏‌سابقه ببیند.
دومینوی گرانی فولاد به مقاطع رسید

به گزارش فولادنامه، رونق رینگ مقاطع طویل فولادی و افزایش بهای میلگرد در حالی ظرف دومین هفته از بهمن‌ماه در رینگ مقاطع بروز کرد که زمستان زمان رکود سنتی این بازار است. افزایش انتظارات تورمی میان فعالان بازار داخلی زمینه‌‌‌ساز رونق محصولات زنجیره آهن و فولاد کشور ظرف بهمن‌ماه امسال شد.

به این ترتیب رینگ صنعتی مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران پس از هفته‌‌‌ها رکود، در میانه زمستان با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شد. رشد تقاضا برای مقاطع طویل فولادی درحالی در معاملات بورس‌کالا و بازار آزاد ایجاد شد که زمستان به شکل سنتی زمان کاهش تقاضای مصرفی در این بازار است، بنابراین بروز چنین وضعیتی چندان محتمل نبود.

روز گذشته ۱۸۸‌هزار تن میلگرد در رینگ بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۷۴‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت بیش از ۹۳‌هزار تن محصول از این بازار با میانگین قیمت ۲۲‌هزار و ۹۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد.

به این ترتیب حدود ۵۰‌درصد عرضه میلگرد در این بازار به فروش رفت و با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده میلگرد در رینگ روز گذشته به ۲۵‌هزار تومان رسید.

عمده خریدهای میلگرد مربوط به متقاضیان سرمایه‌‌‌ای و با واهمه از رشد بیشتر قیمت‌ها در میان‌مدت رقم خورد. با این حال در صورت عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد، احتمال عقبگرد محدود قیمتی در این بازار با توجه به نبود تقاضای مصرفی وجود دارد.

معاملات شمش حامی رونق رینگ مقاطع
ظرف دومین هفته از بهمن‌ماه امسال ۹۸‌درصد شمش عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله شد که برتری تقاضا نسبت به عرضه در این رینگ باعث شد تا میانگین نرخ فروش شمش فولاد به سقف قیمتی پنج‌ماه اخیر صعود کند. این رشد قیمتی حامی معاملات مقاطع طویل فولادی نیز شد.

ظرف دومین هفته از بهمن‌ماه، ۱۶۵‌هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت ۲۰‌هزار و ۴۱۸تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران معامله شد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام‌شده این شمش به ۲۲‌هزار و ۴۰۰تومان می‌‌‌رسد.

به این ترتیب میانگین قیمت تمام‌شده فروش شمش برای نوردکاران این رقم خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه حمل حداقلی برابر ۶۰۰تومان و هزینه تبدیلی برابر ۱.۱‌درصد بهای شمش فولاد، نرخ تمام‌شده تولید میلگرد از این شمش فولاد به ۲۵‌هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد رسید. این در حالی است که ظرف روز چهارشنبه یازدهم بهمن‌ماه، میلگرد فولادی با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۹‌هزار و ۳۰۰تومان تا ۲۲‌هزار و ۲۵۰تومان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد.

در مقایسه قیمت پایه میلگرد برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالا و نرخ فروش شمش فولاد، ارزنده بودن قیمت مقاطع طویل فولادی عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران مشخص است. به تعبیری دیگر رشد بهای شمش فولاد و تثبیت بهای این محصول در کانال جدید قیمتی باعث می‌شود تا بهای مقاطع طویل فولادی نیز به شکل مستمر افزایش یابد.

در این شرایط انباشت بازار آزاد از محصولات قبلی که نرخی کمتر داشتند، باعث می‌شود که افزایش بهای مقاطع طویل فولادی با سرعتی محدود رقم بخورد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین