در نخستین کنگره ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان عنوان شد:

نخستین کنگره ملی"راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان با تعامل مجلس، دولت، نظام مهندسی ساختمان و سازندگان" با حضور محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، حسن تیزمغز نماینده وزیر راه و شهرسازی در حوزه امور نهضت ملی مسکن، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، حمزه شکیب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و فعالان این عرصه یکشنبه هشتم بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد. در حاشیه برگزاری این کنگره با جمعی از مسئولین کشور ، فعالان عرصه ساخت و ساز و اساتید دانشگاه گفتگو نمودیم.
سازه‌های فولادی صدر نشین عرصه ساخت و ساز

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:
هر گونه حمایت دولت و مجلس از ذوب آهن اصفهان حمایت از هموطنان عزیزمان است

به گزارش فولادنامه، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه نخستین کنگره ملی"راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان با تعامل مجلس، دولت، نظام مهندسی ساختمان و سازندگان" ضمن حضور در غرفه ذوب آهن اصفهان و بازدید از سبد متنوع محصولات ساختمانی این مجتمع عظیم صنعتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت : زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه صنعت ساختمان در کشور مانند مهندسین مجرب، محصولات فولادی ممتاز و ... در کشور وجود دارد که یکی از بارزترین نمونه ها در این زمینه کارخانه ذوب آهن اصفهان است . محصولات این شرکت در سطح جهان نیز به عنوان یک برند مطرح همواره مورد توجه ویژه قرار دارند.
وی افزود: امروز متوجه شدم این کارخانه بزرگ که در ساخت صنایع فولادی در سطح کشور نقش ماندگاری داشته است متاسفانه در تامین مواد اولیه خط تولید فولاد با چالش هایی مواجه است که این موضوع به واقع زبینده ایران عزیزمان با این میزان از مواهب و معادن خدادادی نیست، جفای بزرگی است که این کارخانه به دلیل عدم برخورداری از مواد اولیه با کمتر از ظرفیت اسمی، تولید دارد آن هم محصولاتی شاخصی مانند مقاطع ساختمانی که نیاز روز جامعه است و صادرات آن هم ارزآوری برای کشور دارد.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد : هر گونه حمایت دولت و مجلس از ذوب آهن اصفهان در راستای تامین پایدار مواد اولیه خط تولید به واقع حمایت از هموطنان عزیزمان است، تیرآهن بال پهن این مجتمع عظیم صنعتی، سقفی ایمن و ریل آن که نماد بومی سازی در ایران اسلامی است سیر ایمن را برای کشور برقرار می سازد که هر دو مقوله نیز مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار دارد لذا نیاز است چالش های تولید در چنین کارخانه ای به صورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد و در کمیسیون عمران مجلس نیز ما از این شرکت مادر صنعتی حمایت کامل داریم.

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:
محصولات ذوب آهن اصفهان در پروژه های ساختمانی و صنعتی انتخاب اول ما هستند
حمزه شکیب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز گفت: محصولات ذوب آهن اصفهان به دلیل شیوه تولید این کارخانه، در آزمون های مختلف همواره سربلند بودند و انتخاب اول ما برای استفاده در پروژه های مختلف ساختمانی و صنعتی به شمار می روند زیرا با توجه به اینکه در یک کشور زلزله خیز قرار داریم و استحکام ساختمان نیز مهمترین پارامتر آن به شمار می رود به این محصولات استاندارد نیاز داریم تا پایداری سازه در مقابل زلزله های احتمالی، محفوظ باشد.
وی بیان کرد : بعد از ایمنی، بزرگترین حُسن استفاده از مقاطع ساختمانی ذوب آهن اصفهان تسریع در ساخت و ساز است که این موضوع به ویژه در طرح نهضت ملی مسکن و تعهد دولت در خصوص ساخت واحدهای مسکونی نقش شایان توجهی دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: همکاری ذوب آهن اصفهان و سازمان نظام مهندسی کشور سبب می شود طراحان سازه ، طراحی خود را بر مبنای این محصولات استاندارد ترسیم کنند و از همان گام اول، ساختمان اصولی بنا شود.

 

نادر قراگوزلو استاد دانشگاه:
سازه های فولادی تا ۴۰ درصد فضای مفید بیشتری در ساختمان ایجاد می کنند
نادر قراگوزلو استاد دانشگاه نیز گفت : مقاطع ساختمانی استاندارد در کشور با نام ذوب آهن اصفهان عجین شده اند زیرا در این مجتمع عظیم صنعتی " کیفیت" همواره حرف اول را می زند.
وی افزود: متاسفانه ریزش ساختمان ها را بعضا ًدر سطح کشور شاهد هستیم که این موضوع به عدم استفاده از مصالح مرغوب باز می گردد، با وجود تولید تیرآهن نورد شده در کارخانه ذوب آهن، استفاده از ورق های جوشکاری شده در صنعت ساختمان به واقع هیچ موضوعیتی ندارد زیرا فرایند جوشکاری را با دقت و استاندارد لازم طی نمی کنند و حادثه آفرین هستند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد : نیاز است دولت و مجلس از ذوب آهن اصفهان برای رشد تولید مقاطع ساختمانی حمایت بیشتری داشته باشند تا از این طریق فرهنگ ساختمان سازی ایمن در کشور ترویج بیشتری یابد.
این صاحب نظر عرصه ساخت و ساز بیان کرد : در ساختمان های بتنی، فرایند بعمل آوری بتن و فرمولاسیون آن با دقت کامل و لازم انجام نمی شود که این موضوع مطلوب ساختمان نیست اما سازه های فولادی از هر جنبه ای استاندارد و تضمین شده محسوب می شوند.
نادر قراگوزلو گفت : اگر بخواهیم ساختمان های فولادی و بتنی را از نظر افزایش فضای مفید در ساختمان (متراژ) مقایسه کنیم، متناسب با طراحی و عملکرد ساختمان، سازه های فولادی به طور متوسط از ۲۰ درصد تا حدود ۴۰ درصد فضای مفید بیشتری را در ساختمان ایجاد می کنند.

 

علیرضا حیدری دکترای عمران و مدرس دانشگاه:
سازه های فولادی از هر نظر نسبت به ساختمان های بتنی برتری دارند
علیرضا حیدری دکترای عمران و مدرس دانشگاه نیز گفت: کارفرمایان ساختمانی که سازه های فولادی را می سازند، در نهایت برنده میدان ساخت و ساز هستند زیرا سازه ای ایمن، سبک، سریع و با قیمت تمام شده مناسب را تحویل می دهند.
وی اضافه کرد : در سازه های فولادی ممکن است ابتدا " گرانی ساختمان " به اذهان منتقل شود در صورتی که کاهش هزینه های تجهیز کارگاه، برگشت سرمایه، کیفیت اجرا ، بازیافت مصالح و ... که محاسبه شود دقیقاً عکس این موضوع است و این سازه های فولادی هستند که در عرصه ساخت و ساز از هر نظر متمایز می باشند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد : مقاطع فولادی با توجه به اینکه در حین فرایند تولید در کارخانه کلیه آزمون ها را طی می کنند مورد اطمینان هستند و در هنگام وقوع زلزله رفتار مناسب تری دارند اما در ساختمان های بتنی به دلیل وجود متغیرهای بسیار زیاد چنین قطعیتی وجود ندارد به عنوان مثال آیا طرح اختلاط بتن کافی بوده است؟ نمونه برداری داشتیم؟ موقع اجرا بتن ریزی درست انجام شده ست؟ زمان باز شدن جک ها و قالب ها بررسی شده؟ ظرافت های بتن ریزی در فصول سر و گرم رعایت شده؟ و بسیاری از پارامترهای دیگر و در نهایت اینکه آیا ساختمان بتنی منطبق با استاندارد اجرا شده یا نه که این موضوع نیازمند بررسی دقیق است.
وی افزود: در سالیان گذشته فرایند تولید فولاد در ذوب آهن اصفهان را از نزدیک مشاهده کردم که بسیار دقیق و سختگیرانه بود و بنده هم با توجه به فعالیت هایی که در عرصه ساخت و ساز دارم همواره محصولات این مجتمع عظیم صنعتی را به عنوان اولین گزینه انتخاب می کنم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین