سیاست‌‌‌های انبساطی به سود فولادی‌‌‌ها تمام شد

عزم سیاستگذاران پکن برای تحریک بازار مسکن و انتشار داده‌‌‌های تولید فولاد چین برای سال ۲۰۲۳ کمتر از انتظار باعث شد تا میلگرد در بازار داخلی چین به سقف نرخ یک‌ماه اخیر صعود کند که این رشد نرخ از افزایش بهای سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین نیز حمایت کرد.
میلگرد چینی در سقف نرخ ماهانه

به گزارش فولادنامه به نقل از «اکوایران»، سنگ‌‌‌آهن پس از ثبت یک‌دوره افت قیمت و عقب‌‌‌نشینی به سطح ۱۲۸دلار به ازای هر تن در روز هفدهم ژانویه، مجددا افزایشی شد؛ به نحوی که تا روز دوشنبه ۲۹ژانویه این محصول توانست کانال قیمتی ۱۳۷دلاری را بازپس بگیرد. هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۳.۵‌درصد وارداتی به بندر تیانجین چین با نرخ ۱۳۷دلار و ۲۵سنت مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین بهای فروش این محصول در بازه ۲۰روز اخیر بود.

انتشار داده‌‌‌های ضعیف از بخش مسکن چین برای ماه پایانی سال گذشته میلادی و تاثیر منفی آن بر اقتصاد باعث شد تا بانک خلق چین اعلام کند نسبت ذخایر موردنیاز بانک‌ها برای اعطای وام را کاهش می‌دهد تا به این ترتیب نقدینگی بیشتری به سیستم مالی این کشور اضافه شود و با حمایت از فعالیت‌‌‌های تولیدی و ساخت‌‌‌وساز، بازار مسکن چینی بهبود یابد. این تصمیم روند کاهش قیمت در بازار فولاد و سنگ‌‌‌آهن را متوقف کرد و زمینه‌‌‌ساز رشد قیمت در بازارها شد.

ظرف ماه دسامبر ۲۰۲۳ بهای مسکن در چین با شدیدترین سرعت از سال ۲۰۱۵ به بعد سقوط کرد. در عین حال در این ماه برای ششمین ماه متوالی از نرخ مسکن در چین کاسته شد. مجموع این داده‌‌‌ها نشان داد که وضعیت بازار مسکن در چین بغرنج است.

بنابراین سیاستگذاران چینی برای بهبود رشد اقتصادی چاره‌‌‌ای جز افزایش محرک‌‌‌های اقتصادی ندارند. بهای میلگرد در بازار داخلی چین ظرف ماه ژانویه به بیشترین نرخ در بازه ماهانه رسید، به نحوی که این محصول با قیمت ۳‌هزار و ۹۵۲یوآن به ازای هر تن معامله شد.

تصمیم بانک خلق چین مبنی بر تحریک بخش ساخت مسکن با تسهیل شرایط اعطای وام، محرک بهای میلگرد در بازار داخلی چین بود. در عین حال داده‌‌‌های تولید بخش فولاد چین برای سال ۲۰۲۳ در شرایطی منتشر شد که نشان داد میزان تولید فولاد جهان در بازه سالانه کاهش ۱۵درصدی داشته است. این داده‌‌‌ها نیز محرک بهای محصولات فولادی در بازار داخلی چین بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین