مدیرکل صنعت و معدن کرمان گفت: این استان به‌زودی با تولید ۴۲ میلیون تن کنستانتره، ۳۲ میلیون تن گندله، ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۱ میلیون تن شمش جایگاه ویژه‌ای را در حوزه فولاد کشور به خود اختصاص خواهد داد.
جایگاه ویژه کرمان در حوزه فولاد/ تحقق تولید ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۱ میلیون تن شمش

به گزارش فولادنامه به نقل از تسنیم، مهدی حسینی‌نژاد با اشاره به برنامه‌ریزی که سال‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان کرمان دنبال می‌شود، اظهار داشت: با نگاه کارشناسی که در این حوزه‌ها وجود داشته و همچنین جمع‌آوری تجارب گذشته و نهایتاً براساس سیاست‌های راهبردی نظام، وزارتخانه و استان و در قالب سند تدوین شده فعالیت خود را بر روی استفاده از معادن که پتانسیل خدادادی استان کرمان هستند و تبدیل آن به ارزش افزوده و بردن آن بر سر سفره همه مردم گذاشتیم.

وی با بیان اینکه از ۴۲ ماده معدنی شناخته شده در استان کرمان، گفت: بیش از ۹۰ درصد ذخایر کشف شده ما مربوط به چهار ماده معدنی مس، سنگ آهن، کرومیت و زغال‌ سنگ است و از این رو توجه خود را بر روی فرآوری این چهار ماده و ایجاد صنایع مادر و موتورهای محرکه برای توسعه صنایع کوچک، متوسط و دانش‌بنیان‌ها در استان گذاشتیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: براساس این سند و پیگیری‌های همه مسئولان استان طی سال‌های گذشته خوشبختانه استان کرمان در حوزه سنگ آهن پیشرفت‌های خوبی داشته و در حال تبدیل شدن به قطب فولادی کشور است؛ ۳۰ درصد فعالیت‌های فولادی کشور که برای افق ۱۴۰۴ برای آن برنامه‌ریزی شده در استان کرمان شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان به‌زودی با تولید ۴۲ میلیون تن کنستانتره، ۳۲ میلیون تن گندله و بیش از ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۱ میلیون تن شمش جایگاه ویژه‌ای را در حوزه فولاد کشور به خود اختصاص خواهد داد، افزود: بخش عمده‌ای از این صنایع در استان افتتاح شده و در برنامه است که تا پایان ۱۴۰۴ همه این واحدها به مرحله تولید برسند.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه برای صنایعی که در برنامه دنبال می‌کنیم نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که تا کنون صنایع ما در حوزه آب و برق ورود کرده‌اند، ادامه داد: در حوزه تامین آب صنایع، خط انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان اجرا شده و در استفاده از پسآب فاضلاب‌های شهری هم امروز صنایع ما پای کار آمده‌اند.

وی بیان کرد: برای اینکه همه پروژه‌های ما به تولید برسند به ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که صنایع استان کرمان با تامین آب مورد نیاز خود از محل آب‌های نامتعارف پای کار آمده‌اند و زیرساخت آن در استان ایجاد شده است؛ از سوی دیگر استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان برای مصرف بهینه آب موجود در استان نیز پای کار آمده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه صنایع ما در حوزه برق هم ورود کرده‌اند، گفت: با توجه به پتانسیل خوبی که در استان کرمان در حوزه انرژی‌های پاک وجود دارد و ضریب تابش و رطوبت مناسب استان، صنایع ما در این حوزه نیز ورود کردند و در کنار نیروگاه‌هایی که به عنوان سیکل ترکیبی ایجاد کردند به استفاده از انرژی خورشیدی هم روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه تولید نزدیک به ۴ هزار و ۶۰۰ مگا وات برق توسط صنایع استان کرمان برنامه‌ریزی شده که بخشی از آن را تولید می‌کنند و بخشی از آن طی سال‌های آینده وارد چرخه تولید می‌شود، افزود: استان کرمان در این حوزه هم غنی شده است.

حسینی‌نژاد در پاسخ به مشکلاتی که محدودیت‌های مصرف گاز برای واحدهای صنعتی و معدنی استان کرمان ایجاد کرده است، گفت: مصرف سالانه استان در حوزه گاز نزدیک به ۱۲ میلیارد مترمکعب در حوزه‌های مختلف صنعتی، تولیدی، خانگی و نیروگاهی است که مصرف متوسط روزانه صنایع استان حدود ۱۰ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه مصارف خانگی در فصول سرد افزایش پیدا می‌کند و با توجه به چالشی که در این حوزه در کشور وجود دارد، برای جبران کسری گاز، مصرف گاز بخش تولید را قطع و یا سهمیه‌بندی می‌کنند، بیان کرد: این اقدام که از نظر کارشناسی کار منطقی نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه به تبع این مسئله سهمیه گاز استان کرمان از ۱۰ میلیون مترمکعب به ۴.۹ میلیون مترمکعب در روز کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: البته سهمیه گاز استان کرمان کمتر از این میزان بود که با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان استان به ۴.۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی تصریح کرد: سهمیه بندی و کاهش سهمیه گاز صنایع و واحدهای تولیدی استان کرمان، هم بر روی فرآیند مربوط به تولید ما در استان تأثیر منفی گذاشته و هم طرح‌های توسعه آماده افتتاح ما که نیاز به گاز دارند را با چالش مواجه کرده است.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه برای حل این مشکلات و چالش‌ها، پیشنهاداتی داده شده که صنایع ما مشابه حوزه آب و برق در حوزه گاز هم سرمایه گذاری کنند که از طریق استاندار کرمان آن را دنبال می‌کنیم، گفت: این اعلام آمادگی از سوی صنایع ما انجام شده تا واحدهای صنعتی استان به ویژه صنایع فولادی ما در حوزه سرمایه‌گذاری گاز از خطوط انتقال گرفته تا تزریق در چاه‌های کم فشار ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد شده تا صنایع ما در کنار این اقدامات در حوزه‌های مربوط به افزایش بهره‌وری در مصارف خانگی استان هم ورود کنند، ادامه داد: همچنین پیشنهاد شده که سهمیه گاز را استانی کرده و اختیار آن را به استاندار و کارگروه‌های استانی واگذار کنند تا توزیع و مدیریت مصرف بهتری بین مصارف صنعتی، خانگی و نیروگاهی انجام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه در این حوزه‌ها دیسپاچینگ ما ملی است و با وجودی که در استان کرمان تولید مازاد در حوزه برق و آب داریم، اما دیسپاچینگ ملی سهمیه ما را کاهش می‌دهد، گفت: در حوزه گاز نیز با توجه به اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی ما استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند باز هم سهمیه ما کاهش داده شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین