فروکش التهاب بازار باعث عقب‏‏‌نشینی نوردکاران شد

افزایش انتظارات تورمی طی دوهفته اخیر موجب رونق در بازار فولاد شد که با فروکش تب و تاب التهاب بازار، قیمت پایه محصولات زنجیره فولاد نیز با افت‌وخیز همراه بود. 
بی‏‏‌رمقی زنجیره فولاد در سرما

شمش به‌عنوان محصول میانی زنجیره فولاد در روز معاملاتی ۱۶بهمن‌ماه حدود ۱.۱‌درصد با کاهش قیمت همراه بود. از این‌رو با توجه به پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها تا پایان سال نوردکاران از خرید شمش مصرفی خود در تالار فیزیکی امتناع کردند؛ چراکه قیمت شمش در بازار آزاد ارزان‌‌‌تر از بورس‌کالاست.
بازار فولاد طی چند هفته اخیر تحت‌تاثیر شرایط و اتفاقات مختلفی بوده و از این‌رو قیمت محصولات زنجیره فولاد با افت و خیز همراه شده است. از مهم‌ترین تنش‌‌‌های هفته گذشته بازار فولاد افزایش شدید قیمت آهن اسفنجی بود که وارد کانال ۱۴‌هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم شد. از طرفی افزایش نرخ ارز نیز تاثیر مستقیم خود را بر این بخش گذاشت.

تلاش دولت برای کنترل قیمت ارز با انتشار اوراق سپرده با بهره ۳۰‌درصد نیز از دیگر اتفاقاتی بود که بازار را تحت‌تاثیر قرار داد. این مولفه‌‌‌ها موجب شد تا قیمت شمش نیز هفته گذشته روند صعودی به خود بگیرد و در کانال ۱۹‌هزار تومان رشد ۵.۴درصدی را به ثبت برساند.

بررسی تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که روز شنبه چهاردهم بهمن‌ماه، بالغ بر ۷۳‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای برابر ۱۲‌هزار و ۲۵۱تومان عرضه شد. کاهش عرضه همزمان با افزایش انتظارات تورمی و همچنین رونق بازار شمش و محصولات فولادی در بازار داخل باعث شد تا رینگ آهن‌‌‌اسفنجی در نیمه بهمن‌ماه رونقی دوچندان به خود بگیرد، به‌‌‌نحوی که متقاضیان این محصول به رقابت‌‌‌های سنگین قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های این محصول دست زدند. روز شنبه چهاردهم بهمن‌ماه معاملات آهن‌‌‌اسفنجی به صورت نقدی و سلف با میانگین قیمت ۱۴‌هزار و ۴۹۰تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد.

میانگین نرخ فروش با حذف معاملات سلف در این روز ۱۴‌هزار و ۸۶۷تومان بود. به این ترتیب در نیمه بهمن‌ماه آهن‌‌‌اسفنجی تا یک‌قدمی تثبیت در کانال ۱۵‌هزار تومان پیش رفت. بالا رفتن قیمت آهن اسفنجی موجب افزایش قیمت شمش شد و همین موضوع قیمت پایه میلگرد را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و تقاضای فروش مدت‌‌‌دار را افزایش داد.

افزایش ۲.۶درصدی قیمت میلگرد
همچنین روز چهارشنبه ۱۱بهمن‌ماه، ۱۴۵هزارتن میلگرد پرمصرف ساختمانی در بورس‌کالا عرضه شد که با احتساب معاملات مچینگ، ۸۴هزارتن معادل ۵۸‌درصد از این عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون میلگرد مرسوم بازار در معاملات روز چهارشنبه به ۲۲‌هزار و ۹۶۲تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که به عبارت بهتر افزایش حدود ۲.۶درصدی را نسبت به قیمت معاملاتی هفته پیش از آن گزارش می‌کند.

افزایش قیمت میلگرد در رینگ فیزیکی را می‌‌‌توان به افزایش نرخ ارز و قیمت شمش نسبت داد که با تغییر شرایط بازار باید منتظر صنعت فولاد در ماه‌‌‌های پایانی سال بود. بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد بیش از ۷۶‌درصد عرضه‌‌‌های شمش روز دوشنبه ۱۶بهمن‌ماه مورد معامله قرار گرفت که حدود ۴۰‌درصد به صورت اعتباری و ۳۰‌درصد به شکل نقدی به فروش رسید.

میانگین قیمت معامله شمش ۲۰‌هزار و ۱۷۷تومان به ازای هر تن به ثبت رسید که با احتساب هزینه حمل و تبدیل به محصول کف قیمت میلگرد نباید کمتر از ۲۴‌هزار تومان در هر تن باشد. در حال حاضر با توجه به دنده معکوس نرخ ارز در بازار و همچنین سرد شدن هوا و کاهش تقاضا در بازار داخلی، میلگرد در کارخانه با قیمت ۲۳‌هزار و ۵۰۰تومان در هر تن به فروش می‌‌‌رسد.

در حال حاضر با توجه به کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، روند بازار منفی است و با نزدیک شدن به پایان سال و پرداخت حقوق و عیدی کارخانه‌‌‌ها برای شب عید نمی‌‌‌توان پیش‌بینی مطلوبی را متصور شد و با فرض تثبیت شرایط، بخش فولاد سال‌جاری را با افت میزان تولید و تقاضا به پایان خواهد رساند.

معامله ۷۶‌درصد شمش‌‌‌های عرضه‌شده
بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در سومین هفته بهمن‌ماه نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از ۹۸‌درصد در دومین هفته بهمن‌ماه به ۷۶‌درصد کاهش یافته است که ۲۲‌درصد افت را گزارش می‌کند. این در حالی است ‌‌‌که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در روز ۱۶بهمن‌ماه نسبت به ۹ بهمن‌ماه ۲۳‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

بررسی معاملات روز دوشنبه ۱۶بهمن‌ماه نشان می‌دهد که بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۱۲۷‌هزار و ۹۴۶تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۲برابری حدود ۷۶‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه ۱۶بهمن‌ماه ۲۰‌هزار و ۱۷۷تومان به ازای هر کیلوگرم بود که کاهش ۱.۱درصدی را نسبت به هفته گذشته گزارش می‌کند.

همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز ۱۶بهمن‌ماه نسبت به هفته پیشیین به ترتیب ۲۳‌درصد و ۴۰.۵‌درصد کاهش داشته است. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش روز ۱۶بهمن‌ماه در بازه ۱۹‌هزار و ۴۰۱تومان تا ۲۰‌هزار و ۲۰۲تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد.

میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی ۱۶بهمن‌ماه ۱۹‌هزار و ۸۰۱تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۴‌درصد رشد را گزارش می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که شمش فولادی برای هفته آینده در بازه قیمت پایه ۱۶‌هزار و ۵۰۰تومان تا ۲۰‌هزار و ۲۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ فیزیکی عرضه شود.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین