رئیس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با فولادنامه مطرح کرد:

دوازدهمین دوره همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار به همت گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد روز گذشته در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد. 
دانش‌بنیان‌ها توسعه‌دهنده صنعت فولاد هستند

صنعت فولاد در اقتصاد جهان و کشور ما جایگاه مهم و تاثیرگذاری داشته و دارد. صنعت فولاد در کنار موفقیت های بسیار، با مشکلات فراوانی هم روبه رو بوده است. در همین خصوص گفت‌وگویی با محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران داشتیم. بهرامن در پاسخ به این سوال که نگاه دولت به صنعت فولاد را چگونه ارزیابی می‌کند، مطرح کرد: بنظر من صنعت فولاد برای کشور ما یک صنعت استراتژیک و تعیین کننده است. لذا برنامه‌های راهبردی یکی از الزاماتی است که دولت باید برای آینده داشته باشد. امروز در این همایش صحبت هایی شد برای آینده و دوره بلند مدت و نقشی که صنعت فولاد در توسعه اقتصادی کشور ما خواهد داشت و به نوعی اجتناب ناپذیر است. کشور ما می خواهد در آینده به جمع کشورهای توسعه یافته بپیوندد و یکی از نیازهای این امر، گسترش و توسعه صنعت فولاد است. حال راهکار ما برای این افزایش تولید چه باید باشد؟

او ادامه داد: ما باید صنعت فولاد را با نگاه استراتژیک و برنامه محور ببینیم. یکی از پیشنهاداتی که امروز مطرح شد، این بود که دولت در تنظیم عوارض باید یک نقش اساسی و سیاست گذاری درست داشته باشد. ما وقتی دنبال توسعه هستیم باید برنامه های خودمان را خیلی شفاف مشخص کنیم و خب با باید بگویم با روشی که در حال حاضر در پیش گرفته ایم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. همانطور که گفتم این صنعت برای کشور ما بسیار گسترده است و حدود 13 درصد از درآمدهای ارزی غیر نفتی کشور را تامین می کند که خودش یک مزیت بسیار بزرگ است.

بهرامن افزود: پس ما باید در اینجا ابتدا خود را تقویت کنیم و انسجامی داشته باشیم و همه چیز را بنگاهی نبینیم. در واقع باید نگاه خود را تغییر بدیم و همه در کنار هم قرار بگیریم. بخش خصوصی باید تمام موانع و مسائل را یکصدا بیان کند که اگر ما در این زنجیره هر کمبودی را داریم، به عنوان یک نگاه کارشناسی در اختیار دولت قرار بدهیم تا از تصمیم گیری های اشتباه جلوگیری شود.
رئیس خانه معدن ایران در خصوص آینده بخش خصوصی در صنعت فولاد نیز گفت: بنظر من حضور این بخش در صنعت فولاد اجتناب ناپذیر است. بخش خصوصی جایگزین دولت خواهد شد در تمام معادن. ما وقتی از بازارهای رقابتی حرف می زنیم و می خواهیم به آنها ورود پیدا کنیم، باید توجه داشته باشیم که تنها بخش خصوصی است که می تواند در این بازارها موفقیت بهتری داشته باشد.

رئیس خانه معدن ایران همچنین در پاسخ به این سوال که نقش شرکت‌های دانش بنیان در صنعت معدن به چه صورتی باید باشد، گفت: به اعتقاد من نگاه دانش بنیان در تمام مجموعه فولادی ما امروز وجود دارد و در کنار این صنعت است. اگر ما تفکر دانش بنیان نداشته باشیم و به این شرکت ها بی توجه باشیم، نخواهیم توانست به کاهش مصرف برق در بخش تولید فولاد برسیم. بنظرم باید تاثیرگذاری این شرکت ها در زنجیره تولید دیده شود و تا بر اساس آن بینش خود را با علم روز هماهنگ کنیم تا در بازار ها موفق شویم، در غیر این صورت قطعا موفق نخواهیم بود.

بهرامن در خصوص مشکلاتی که در قسمت اکتشاف سنگ آهن در کشور وجود دارد نیز گفت: ما در صنعت فولاد یک برنامه‌ای داریم که طبق آن ایران در ۱۴۰۴ هجری شمسی باید به تولید ۵۵ میلیون تولید فولاد برسد. این مهم واجب می‌کند تا این صنعت بخش اکتشاف را در خود داشته باشد. اکتشاف یکی از مسائل و موانعی است که باید با نگاه تخصصی خودش بررسی شود. ما وقتی می‌خواهیم در اعماق حرکت کنیم نیاز به این است که اکتشافات‌مان را نیز بروز کنیم و از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم. در ساختار زمین شناسی ایران، این امکان وجود دارد که برای استفاده از ذخایر، به اعماق برویم و از حالتی که امروز وجود دارد خارج شویم. ما اگر چنین کاری را انجام دهیم، حتی مشکلاتی برای مسائل زیست محیطی نخواهیم داشت چون وقتی به اعماق می‌رویم، آسیبی به سطح زمین هم نمی‌رسانیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین