آئین بهره برداری رسمی خط ۳ کار خانه کنسانتره شرکت سنگ آهن گهرزمین با حضور وزیر صمت و جمعی از مسئولین در سیرجان برگزار شد.
افتتاح ۳ کارخانه کنسانتره گهرزمین

به گزارش فولادنامه، رضا فاطمی امین، سه شنبه( 14 تیر) در آئین بهره برداری رسمی خط 3 کارخانه کنسانتره شرکت سنگ آهن گهرزمین؛ با اشاره به اینکه 10 هزار معدن در کشور وجود دارد؛ افزود: 28 درصد ظرفیت معادن غیرفعال است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال گذشته به لحاظ خام فروشی 500 میلیون تن ماده معدنی استخراج شده که فقط 4.5 میلیون تن آن به صورت خام فروشی صادر شده اما گرفتار نیمه خام فروشی هستیم.

او با تاکید بر اینکه قانون معادن الزام کرده 15 درصد باید در خود منطقه سپرده شود؛ اظهار کرد: برای اولین بار در قانون 1401 مصوب شد این ۱۵ درصد جای دیگر هزینه نشود.

وزیر صمت راه اندازی گردشگری صنعتی را جهت اطلاع مردم از توانمندی های کشور پیشنهاد کرد و افزود: این کار را به صورت بسیار محدود از چند ماه پیش از مس سرچشمه آغاز کردیم.

دهنوی، نماینده هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه 8 میلیون تن گندله در کشور مشتری ندارد و این نشان دهنده آن است که یا صنایع زیردستی را توسعه ندادیم یا توسعه دادیم اما زیرساخت های لازم را ایجاد نکردیم؛ ادامه داد: در استان کرمان پروانه پهنه های غیرفعال باید باطل و از دلال بازی جلوگیری شود.

ایمان عتیقی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان هم با اعلام اینکه به هدف خود یعنی تولید به خوبی دست یافتیم؛ به وضعیت این شرکت در بازار سرمایه هم اشاره و تصریح کرد: در یک سال، سه شرکت وارد بورس کردیم و 18 هزار نفر(پرسنل) سهامدار جهان فولاد شده اند و در سال 1400 شرکت گل گهر 86 درصد در بازار سرمایه رشد داشته است.

محمد فلاح، مدیرعامل شرکت  سنگ آهن گهرزمین هم با بیان اینکه منطقه گل گهر با عظمت فوق العاده درحال کار است و 40 درصد فولاد کشور را پشتیبانی می کند؛ افزود: 25 هزار نفر مشغول به خدمت در این منطقه در شرایط هوای بسیار آلوده کار می کنند.

او ادامه داد: این شرکت بیش از 2 میلیون تن گندله بر زمین دارد و در کشور نیز بیش از 8 میلیون تن گندله خریدار ندارد.

فلاح تاکید کرد: استانداران معدن کاوی را به افرادی که توان احداث و استعداد آن را دارند، واگذار کنند.

شهباز حسن پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه 67 درصد کل وصولی مطالبات در بخش حقوق دولتی و معادن از استان کرمان است؛ گفت: 33 درصد مابقی متعلق به سایر استان های کشور است و باید 65 درصد این پول به وزارت صمت برگشت داده شود و وزارتخانه برای تکمیل زیرساخت های آن استان هزینه کند اما حتی یک درصد آن به کرمان بازنگشته است.

او ادامه داد: در 10 کیلومتری گهرزمین آب خوردن ندارند و کمک ها سرسفره مردم نیستند و باید به همه استان برسید و 25 درصد جمعیت استان کرمان زیر خط فقر قرار دارند.

حسن پور خاطرنشان کرد: خودروسازان داخلی و خارجی در این شهر یک درصد خدمات پس از فروش ندارند و گورستانی از خودروها که سرمایه مملکت هستند در اینجا دپو شده اند و بعضی از پیمانکاران با افزایش غیرکارشناسی ۵۷ درصدی حقوق کارگر و انتظار تولید محصول با قیمت سه سال، آنها را به روز سیاه نشاندند.

او ادامه داد: 5 هزار و 400 توده معدنی در استان کرمان بلاتکلیف است و اگر دستور شروع آن داده شود انقلاب معدنی رخ خواهد داد و در حال حاضر 478 معدن فعال داریم و 22 معدن نیز برخی در اختیار دارند و کاسبی می کنند که باید به داد معادن این خطه برسید. 

گفتنی است؛ کارخانه کنسانتره ۲ میلیون تنی گهرزمین با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.



منبع: شبستان

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین