معاملات فولادی‏‏‌ها در بازار فیزیکی رونق گرفت

 با آغاز نوسانات ارزی، بازار زنجیره فولاد نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته است، به طوری که قیمت همه حلقه‌‌‌های زنجیره فولاد روند افزایشی داشته و از این‌رو کاهش عرضه‌‌‌ها در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران رخ داده است. میزان رقابت در رینگ فیزیکی افزایش داشته و در روز معاملاتی دوم بهمن‌ماه ۹۴‌درصد شمش‌‌‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت.
فولاد در سقف نرخ سه‌ماهه

به گزارش فولادنامه، بازار زنجیره فولاد ظرف یک‌ماه اخیر با نوسانات قابل‌توجهی همراه بوده است، این در حالی است که روز شنبه حدود ۵۹‌هزار تن آهن اسفنجی در بازار فیزیکی عرضه شد و با وجود تقاضای ۲.۱برابری نسبت به همه آهن اسفنجی عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی نسبت به هفته معاملاتی پیشین حدود ۱۳.۲‌درصد افزایش را به ثبت رسانده و به ۱۳‌هزار و ۸۸۸تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

بررسی بازار آهن اسفنجی نشان می‌دهد که با آغاز فصل سرما میزان تولید و عرضه‌‌‌ها در رینگ فیزیکی با کاهش قابل‌توجهی همراه بوده است، این در حالی است که قیمت این محصول روند افزایشی به خود گرفته است که دلیل این موضوع را می‌‌‌توان به رشد نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش رقابت برای خرید آهن اسفنجی نسبت داد.

شرایط حلقه نخست زنجیره فولاد به سایر حلقه‌‌‌ها نیز سرایت کرده است، به طوری که بررسی چند هفته اخیر بازار شمش فولادی نشان می‌دهد این محصول نیز با افزایش قیمت همراه بوده است. با آغاز نوسانات و اوج‌‌‌گیری نرخ ارز، قیمت هر کیلوگرم شمش نیز در کانال صعودی قرار گرفت که از طرفی افزایش نرخ ارز به نفع نوردکاران است و موجب رشد قیمت میلگرد در بازار می‌شود.

از این‌رو با وجود افزایش قیمت شمش میزان تقاضا برای این محصول نسبت به هفته‌‌‌های گذشته افزایشی شد، به طوری که در روز معاملاتی ۲۵دی‌ماه ۵۳‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت.
در پی رشد نرخ ارز، قیمت‌‌‌ شمش نیز افزایشی شد، اما این روند میزان عرضه را در رینگ فیزیکی بورس‌کالا کاهشی کرد. از طرفی کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدی شمش درگیر سفارش‌‌‌های صادراتی هستند و با توجه به رفع تعهداتی که هفته‌‌‌های گذشته با عرضه در بازار فیزیکی انجام دادند، در حال حاضر محصول تولیدی خود را روانه بازارهای بین‌المللی می‌کنند.

همچنین سرانجام نامعلوم موضوع لغو عوارض صادراتی موجب شده است تا تولیدکننده‌‌‌ها دست نگه دارند و از عرضه محصول خود در رینگ صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران خودداری کنند.

۹۴‌درصد عرضه‌‌‌ها به فروش رسید
بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در اولین هفته بهمن نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از ۵۳‌درصد در آخرین هفته دی‌ماه به ۹۴‌درصد افزایش داشته است که ۴۱‌واحد درصد رشد را گزارش می‌کند.

این در حالی است ‌‌‌که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در روز ۲بهمن‌ماه نسبت به ۲۵دی‌ماه، ۵۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی معاملات روز دوشنبه ۲ بهمن‌ماه نشان می‌دهد که بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۱۰۷‌هزار و ۲۳۵تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۸برابری حدود ۹۴‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت.

قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه ۲بهمن‌ماه ۱۹‌هزار و ۲۱۲تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش ۰.۵درصدی را نسبت به هفته گذشته گزارش می‌کند. همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز ۲بهمن‌ماه نسبت به هفته پیشین به ترتیب ۵۰‌درصد و ۱۳‌درصد کاهش داشته‌‌‌ است.

قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش روز ۲بهمن‌ماه در بازه ۱۸‌هزار و ۲۰۰تومان تا ۱۹‌هزار و ۱۴۳تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین