معاون تولید و عضو هیات مدیره مجتمع صنعتی فولاد اسفراین در خراسان شمالی گفت: این مجتمع صنعتی در ۹ ماهه امسال ۶۰ هزار تُن مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی تولید کرد که با این تولید کشور از واردات قطعات سنگین و فوق سنگین آهنگری شده بی‌نیاز شد.
خودکفایی کشور در تولید قطعات سنگین آهنگری؛ ۶۰ هزار تُن فولاد در اسفراین تولید شد

به گزارش فولادنامه به نقل از ایرنا، کوروش خیرخواه اظهار کرد: مجتمع صنعتی اسفراین به عنوان بزرگترین واحد تولیدکننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی در کشور و بزرگترین تولیدکننده فولادهای آلیاژی در خاورمیانه است.

وی، تعهد تولید در سال جاری را ۷۵ هزار تُن محصولات فولادی عنوان کرد و افزود: ظرفیت اسمی این مجتمع در حال حاضر تولید سالانه ۸۰ هزار تُن محصولات آهنگری شده و ۱۲۰ هزار تن شمش ریخته‌گری شده است که تا ۱۸۰ هزار تن تولید شمش و بلوم گرد به روش ریخته‌گری پیوسته قابل توسعه است.

معاون تولید و عضو هیات مدیره مجتمع صنعتی اسفراین گفت: واحدهای اصلی این مجتمع صنعتی شامل کارگاه ذوب و ریخته گری، آهنگری سنگین، آهنگری، عملیات حرارتی، پوسته کنی و تاب‌گیری و کارگاه ماشین‌کاری است.

وی گفت: تجهیزات منحصر به فرد و توانمندی های ویژه، مجتمع صنعتی اسفراین را به اولین انتحاب در زمینه ارایه راه حل‌های فنی و مهندسی در زمینه فولادهای آلیاژی و خاص برای کاربردهای متنوع در صنایع مختلف مانند نفت و گاز، معدن، سیمان، نیروگاهی، ریلی و راه آهن، فولاد، خودرو سازی و کشتی سازی تبدیل کرده است.

خیرخواه ادامه داد: عملیات اجرایی مجتمع در سال ۱۳۷۰ آغاز و فاز نخست آن در سال ۱۳۷۵ مشتمل بر کارگاه آهنگری شعاعی به بهره‌برداری رسید و پس از آن فاز دوم آن در سال ۱۳۸۲ شامل پرس سنگین قالب باز ۶ هزار و ۳۰۰ تن به عنوان بزرگترین پرس هیدرولیک در خاورمیانه به بهره‌برداری رسید و کشور را از واردات قطعات سنگین و فوق سنگین آهنگری شده بی‌نیاز کرد.
وی تصریح کرد: فاز سوم این مجتمع شامل واحد ذوب و ریخته‌گری است که در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسیده و از این سال با بهره‌برداری کامل از واحدهای مختلف تولیدی، محصولات این مجتمع به عنوان یکی از تولید کنندگان با کیفیت برتر فولاد آلیاژی، وارد بازارهای داخلی و بین المللی شد.

معاون تولید و عضو هیات مدیره مجتمع صنعتی اسفراین افزود:‌ از سال ۱۳۹۵ با بهره‌برداری از فاز تکمیلی این مجتمع که شامل واحد عملیات حرارتی تکمیلی، ماشین‌کاری قطعات سنگین و ذوب مجدد قطره‌ای (ESR) است امکان تولید محصولات سنگین و فوق سنگین از انواع فولادهای آلیاژی به صورت نهایی شده برای مشتریان فراهم شده است و در فروردین سال ۱۴۰۰ با افتتاح و بهره‌برداری از خطوط ریخته‌گری مداوم (CCM) فاز تکمیلی این مجتمع به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: از سال آینده این مجتمع صنعتی ماشین سازی را که شامل ریخته گری قطعات سنگین است، آغاز خواهد کرد و قطعات سنگین تا ۱۲۰ هزار تن تولید خواهد شد.

خیرخواه تصریح کرد: این مجتمع پشتیبان صنایع پایین دستی و زیر بنایی کشور است.

گفتنی است، مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که به دلیل برخورداری از ۲ مجتمع بزرگ و مهم صنعتی فولاد و لوله گستر، قطب صنایع بزرگ استان خراسان شمالی محسوب می شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین