به مناسبت هفته هوای پاک

شرکت ذوب آهن اصفهان در جهت نیل به هوای پاک و صنعت سبز مطابق با خط مشی زیست محیطی خود و در راستای پیشگیری از ایجاد آلایندگی و همچنین کنترل آلاینده‌های ناخواسته ناشی از فرآیندهای تولیدی شرکت با جاری سازی الزامات زیست محیطی و همچنین الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۱ اقدامات مؤثری در این خصوص انجام داده است. شرکت ذوب آهن اصفهان در جهت نیل به هوای پاک و صنعت سبز مطابق با خط مشی زیست محیطی خود و در راستای پیشگیری از ایجاد آلایندگی و همچنین کنترل آلاینده‌های ناخواسته ناشی از فرآیندهای تولیدی شرکت با جاری سازی الزامات زیست محیطی و همچنین الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 اقدامات مؤثری در این خصوص انجام داده است
نگاهی به اقدامات ذوب آهن اصفهان در جهت نیل به هوای پاک و صنعت سبز

به گزارش فولادنامه، شرکت ذوب آهن اصفهان در جهت نیل به هوای پاک و صنعت سبز مطابق با خط مشی زیست محیطی خود و در راستای پیشگیری از ایجاد آلایندگی و همچنین کنترل آلاینده‌های ناخواسته ناشی از فرآیندهای تولیدی شرکت با جاری سازی الزامات زیست محیطی و همچنین الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۱ اقدامات مؤثری در این خصوص انجام داده است که از جمله آنها می توان به انجام بازرسی های مستمر از خطوط تولید، شناسایی، ارزیابی و تعریف اقدامات کنترلی و اصلاحی جهت جنبه‌های منفی زیست محیطی ناشی از فعالیت‌ها، خدمات و محصولات شرکت، پایش و اندازه‌گیری عوامل آلاینده زیست محیطی، ارزیابی انطباق، تعریف اقدامات کنترلی، اصلاحی و پیشگیرانه جهت موارد عدم انطباق با الزامات، تعریف و اجرای پروژه‌های بهبود و همچنین تدوین و اجرای برنامه جامع محیط زیست شرکت اشاره نمود.
از جمله برجسته ترین اقدامات این شرکت در حوزه حفاظت از محیط زیست که با رویکرد تصفیه آلاینده های ناشی از فرآیند تولید و استاندارد سازی خروجی ها تدوین گردیده است، تعریف و اجرای پروژه های زیست محیطی در قالب طرح های بازسازی، بهسازی و نوسازی در بخش های هوا، آب، پساب، پسماند و انرژی در جهت حذف و کمینه سازی پیامدهای نامطلوب زیست محیطی ناشی از فعالیت ها و فرآیندها بوده است که ماحصل آن بهبودهای معنی دار در خروجی های زیست محیطی شرکت در مقایسه با گذشته بوده است. ( انجام بیش از ۳۶ پروژه زیست محیطی در فاز اول طی سنوات گذشته) .
این مهم در حال حاضر نیز با اجرای پروژه های زیست محیطی ذیل برنامه جامع محیط زیست( برنامه ریزی و اجرای بیش از ۱۶ پروژه زیست محیطی در بخش هوا و ۵ پروژه در بخش آب و پساب) به عنوان یک فعالیت بهبود مستمر در حال پیگری و اجرا می باشد. از جمله پروژه های ذیل برنامه جامع محیط زیست که طی سال جاری به بهره برداری رسید می توان به پروژه بهینه سازی الکتروفیلتر ۱۲۰ آگلومراسیون، مرحله اول نصب و راه اندازی سیستم آنلاین دودکش کنورتورهای فولادسازی، بهینه سازی داکت ها و هودهای ناحیه واگن برگردان آگلومراسیون اشاره نمود. همچنین در راستای استراتژی های کلان شرکت در راستای تولید سازگار با محیط زیست استفاده از خدمات شرکت های دانش بنیان زیر مجموعه معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری نیز در دستور کار شرکت قرار دارد به نحوی که تفاهم نامه بهینه سازی سیستم تصفیه غبار کنورتورهای فولادسازی طی ماه جاری به امضاءمدیر عامل شرکت و مسئولان یکی از شرکت های دانش بنیان قرار گرفت. همچنین بهبود کیفیت مواد اولیه در جهت کاهش عوامل آلاینده مضره ناشی از آن و افزایش حمل و نقل ریلی در جهت کاهش حمل و نقل جاده ای مواد اولیه و همچنین جلوگیری از ورود کامیون های دودزا و فاقد معاینه فنی نیز از اقدامات اخیر شرکت بوده است.
از آنجائیکه یکی از موثرترین روش های کنترل آلاینده ها و جنبه ها و پیامدهای زیست محیطی ناشی از آن، حذف آلاینده‏‏ها در مبدأ تولید است، این مهم نیز از گذشته تا کنون همواره به عنوان یکی از استراتژی های اساسی در مقوله حفاظت محیط زیست شرکت تدوین، برنامه ریزی و اجر ا گردیده است. در این راستا استفاده از تکنولوژی های نوین و دوستدار محیط زیست دارای نقشی بی بدلیل می باشد. تکنولوژی های نوین و دوستدار محیط زیست از یک طرف با کاهش مصارف منابع و از طرف دیگر با کاهش میزان عوامل آلاینده تولیدی و گاهی قابلیت بازچرخانی و استفاده مجدد پسماندهای تولیدی در فرآیند های تولید، می توانند باعث کاهش پیامدهای نامطلوب زیست محیطی گردند. به روز رسانی تجهیزات و تکنولوژی تولید به عنوان یک فرآیند مستمر و با هدف کاهش عوامل آلاینده زیست محیطی ناشی از فرآیندها همواره جزو راهکار های اصلی شرکت ذوب آهن اصفهان بوده است. همانگونه که اشاره شد یکی از رویکردهای اصلی در مدیریت و کنترل آلایندگی، کاهش و یا حذف عوامل آلاینده با استفاده از تکنولوژی های دوست دار محیط زیست و همچنین افزایش راندمان سیستم های تصفیه آلاینده ها از طریق جایگزینی سیستم های با راندمان پایین مانند سیکلون ها و وت اسکرابرها با سیستم های با راندمان تصفیه بالاتر نظیر بگ فیلتر ها و الکتروفیلترها و تعریف و انجام فرآیند جامع و اثر بخش تعمیرات و نگهداری این سیستم ها می باشد. این مهم به عنوان یک فرآیند پویا و مستمر همواره در دستور کار شرکت بوده است. اگر مسیر طی شده سنوات پیش از ابتدای بهره برداری از کارخانه تاکنون را در یک نگاه کلی و گذرا بررسی کنیم شاهد آن خواهیم بود که بیشتر تجهیزات مربوط به خط تولید که به نوعی می توانند بر محیط زیست موثر باشند با تکنولوژی های به روز جایگزین شده اند و شاید اینچنین بتوان بیان نمود که با جایگزینی تجهیزات قدیمی و استفاده از فرآیندهای جایگزین، امروزه از ذوب آهن نخستین و قدیمی تنها یک پوسته ظاهری در معرض دید است و اندرون و کالبد آن طی فرآیندهای نوسازی، دگرگون شده است. از جمله مهمترین اقدام هایی که در این دگرگونی ها انجام گرفته است می توان به موارد زیر اشاره نمود.
‏۱‏‏‏- تعویض کنورتورهای فولادسازی
‏۲‏‏‏- جایگزینی ایستگاه های قدیمی ریخته گری
‏۳‏‏‏- احداث مجموعه پروژه های توازن شامل آگلوماشین ۴، باطری شماره ۳ ککسازی، کوره بلند شماره ۳ و نیروگاه هاربین با استفاده از آخرین تکنولوژی های در دسترس
‏۴‏‏‏- کف بُر کردن باطری قدیمی شماره یک و احداث باطری جدید به جای آن و همچنین کف بُر نمودن باطری شماره ۲ کک سازی
‏۵‏‏‏- انجام تعمیرات اساسی بر روی کوره بلند شماره یک و احداث سیستم جدید تصفیه در ناحیه واگن توزین کوره بلند یک و همچنین احداث الکتروفیلتر آسپیراسیون کوره یک طی سنوات گذشته
‏۶‏‏‏- تعمیرات اساسی کوره بلند دو و بروز رسانی تجهیزات کوره مذکور


هفته هوای پاک گرامی باد
۲۹ دی ماه از سال ۱۳۷۴ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان روز ملی هوای پاک معرفی شده است. این روز به منظور افزایش مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و ایجاد بستر مناسب جهت توجه بیشتر مردم جامعه به موضوع آلودگی هوا، به روز ملی هوای پاک نام گذاری گردیده است. با توجه به اهمیت کنترل و کاهش آلودگی هوا به عنوان یک چالش مهم زیست محیطی، هر ساله از طرف سازمان حفاظت محیط زیست ایران این مناسبت به صورت هفته هوای پاک معرفی می گردد. امسال نیز از ۲۶ دی ماه لغایت ۲ بهمن ماه به عنوان هفته هوای پاک در نظر گرفته شده و «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» و «هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی» به ترتیب به عنوان شعارهای هفته هوای پاک و روز ملی هوای پاک (۲۹ دی ماه) مشخص گردیده است. شعارهای روز شمار هفته هوای پاک نیز به ترتیب «هوای پاک، حقوق عامه» (۲۶ دی ماه)؛ «هوای پاک، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» (۲۷ دی ماه)؛ «هوای پاک، توسعه انرژی های تجدیدپذیر» (۲۸ دی ماه)؛ «هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی» (۲۹دی ماه)؛ «هوای پاک، خودروهای فرسوده» (۳۰ دی ماه)، «هوای پاک، کیفیت سوخت» (۱ بهمن ماه)؛ «هوای پاک، سلامت» (۲ بهمن ماه) اعلام شده است.
چنین مناسبت هایی با انجام اقدامات خاص زیست محیطی ، نبایستی این موضوع را در اذهان تداعی نماید که انجام فعالیت‌های مثبت زیست محیطی مختص روزها و زمان‌هایی خاص می‌باشد، بلکه حرکت مستمر و پیوسته ای است که تنها در صورت پیوستگی و مستمر بودن آن، می توان شاهد تغییر محسوس در وضعیت زیست محیطی و حرکت در جهت حفظ و صیانت واقعی از محیط زیست بود.
از مفهوم شعار هفته هوای پاک امسال « هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول » به روشنی این نکته قابل درک است که حفظ محیط زیست و به تبع آن داشتن هوای پاک به عنوان یک مطالبه عمومی وظیفه همگانی است که تک تک آحاد جامعه در ایجاد آن نقش بسیار مؤثری دارند. حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه سازمان، نهاد و یا انجمن خاصی نیست بلکه وظیفه است همگانی و نیاز به یک عزم و اراده ملی و مشارکت همگانی دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین