با وجود کاهش تقاضا، بر نرخ محصولات میانی زنجیره فولاد افزوده شد

حجم فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف دی‌ماه نسبت به ماه قبل کاهش ۴۰درصدی داشت؛ این در حالی بود که ظرف دی‌ماه ۱.۵‌درصد بر قیمت شمش فولاد افزوده شد.
گرمای رینگ فولاد در پایان سرمای دی

در حالی که رکود در بازار محصولات نهایی فولادی، افت حجم معاملات فولاد را به همراه داشت، بازگشت انتظارات تورمی به مسیر رشد، عامل صعود قیمت‌ها به‌رغم کاهش تقاضا شده و به این ترتیب رینگ فولاد به شکل آهسته و پیوسته در مسیر رکود تورمی قدم برمی‌دارد.
بررسی روند معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران ظرف دی‌ماه امسال، از اثرگذاری سیگنال ارزی بر روند داد‌‌‌وستدها حکایت دارد.

در حالی که ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی دی‌ماه رینگ فیزیکی در آرامش نسبی به سر می‌‌‌برد، بازگشت نرخ ارز به مسیر افزایشی و صعود تا سقف کانال قیمتی ۵۳‌هزار تومان ظرف روزهای پایانی این هفته به رونق این بازار انجامید. درواقع صعود نرخ ارز در بازار آزاد و واهمه از تثبیت آن در این کانال قیمتی باعث شد تا عزم معامله‌‌‌گران برای خرید مواد اولیه جدی شود.

رقابت ۲۱ درصدی در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی
رینگ آهن‌‌‌اسفنجی ظرف روز پایانی دی‌ماه رونقی مجدد به خود گرفت. در حالی که ظرف هفته قبل (شنبه ۲۳دی‌ماه) آهن‌‌‌اسفنجی با میانگین رقابت ۹درصدی و با نرخی در محدوده ۱۲‌هزار و ۲۷۱تومان معامله شد، همین محصول ظرف روز شنبه ۳۰دی‌ماه با میانگین رقابت ۲۱درصدی و نرخ ۱۳‌هزار و ۸۸تومان به فروش رفت.

روز گذشته ۵۹‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای برابر ۱۱‌هزار و ۴۵۵تومان در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۲۲‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش تمامی ۵۹‌هزار تن محصول با میانگین قیمت ۱۳‌هزار و ۸۸۰تومان انجامید. کاهش حجم عرضه در شرایطی که انتظارات تورمی در بازار افزایشی است، رونق معاملات آهن‌‌‌اسفنجی را رقم زد.

کاهش حجم عرضه ظرف روز پایانی ماه معلول اتمام سهمیه عرضه ماهانه واحدهای احیا و کاهش تولید به دلیل محدودیت انرژی بود و همزمانی آن با ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز باعث شد تا بر هیجان رینگ آهن‌‌‌اسفنجی ظرف روز پایانی دی‌ماه افزوده شود.

فروش فولاد ۴۰‌درصد آب رفت
در حالی اولین ماه از زمستان امسال به پایان رسید که بالغ بر ۴۰۴‌هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمتی ۱۸‌هزار و ۸۸۲تومان از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. این رقم نسبت به حجم فروش شمش فولاد از این بازار ظرف آذرماه امسال کاهش حدود ۴۰درصدی داشت.

افت حجم عرضه و عقبگرد قابل ملاحظه در تقاضا برای شمش فولاد به کاهش حجم فروش این محصول از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران انجامید. در حالی که کاهش تولید آهن‌‌‌اسفنجی به دلیل محدودیت در تامین انرژی، افت تولید و عرضه شمش فولاد را رقم زد، رکود در بخش محصولات نهایی نیز از رونق رینگ شمش فولاد به شکل مضاعفی کاست.

به‌ شکل معمول زمستان فصل رکود سنتی در رینگ محصولات زنجیره آهن و فولاد کشور است. کاهش فعالیت‌‌‌های ساختمانی در این فصل سال باعث می‌شود تا رینگ مقاطع طویل فولادی با کاهش تقاضا مواجه شود. تضعیف تقاضا در رینگ محصولات نهایی به حلقه‌‌‌های میانی زنجیره فولاد نیز سرایت می‌کند و افت حجم فروش در بخش شمش فولاد را به همراه دارد.

ظرف دی‌ماه امسال بالغ بر ۸۲۱‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که برای آن تقاضای ۷۴۰‌هزار تنی به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۴۰۴‌هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید.

همچنین ظرف آذرماه امسال یک‌میلیون و ۳۲۰هزار تن شمش فولاد عرضه شد که برای آن تقاضای یک‌میلیون و ۱۸۰هزار تنی به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۶۷۶‌هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید.

در حالی که رکود سنتی در بازار محصولات فولادی زمینه عقبگرد تقاضا برای شمش فولاد در معاملات بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران را ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی دی‌ماه به همراه داشت، ایجاد جریان صعودی کم‌‌‌سابقه در بازار آزاد ارز ظرف روزهای پایانی دی‌ماه باعث شد تا معاملات شمش و محصولات فولادی ظرف هفته پایانی دی‌ماه رونقی دوباره به خود بگیرد.

در حالی که ظرف دی‌ماه امسال از حجم فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران کاسته شد، قیمت‌ها عمدتا در مسیر صعود حرکت کردند. میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران ظرف دی‌ماه برابر ۱۸‌هزار و ۸۸۲تومان بود؛ این در حالی بود که ظرف آذرماه همین محصول با میانگین قیمت ۱۸‌هزار و ۶۰۵تومان به فروش رفته بود.

به این ترتیب در حالی که ۴۰‌درصد از حجم فروش شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته شد، میانگین نرخ فروش این محصول رشد ۱.۴درصدی را به ثبت رساند. همچنین ظرف هفته‌‌‌ پایانی دی‌ماه میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار به کانال ۱۹‌هزار و ۱۰۰تومان صعود کرد که این رقم بیشترین بهای فروش این محصول از این بازار در بازه سه‌ماهه و پس از روزهای پایانی مهرماه بود.

تثبیت در کانال ۱۳‌هزار تومان
بررسی روند ماهانه معاملات آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از فروش ۴۲۸‌هزار تن محصول در این بازار ظرف دی‌ماه حکایت دارد. این در حالی است که ظرف این ماه ۴۵۳‌هزار تن محصول در این بازار عرضه شده بود. البته میزان تقاضا در این رینگ به مراتب بیشتر از عرضه بود و ‌فروش‌نرفتن ۲۵‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی در این بازار ظرف دی‌ماه به ابطال یکی از معاملات به دلیل رقابت هیجانی متقاضیان بازمی‌گردد.

میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم آهن‌‌‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس‌کالا ظرف دی‌ماه به ۱۳‌هزار و ۲۰۰تومان رسید. این در حالی است که ظرف آذرماه نیز واحدهای احیای کشور نسبت به عرضه ۴۴۷‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالا اقدام کردند که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۷۰۴‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه‌شده با میانگین قیمت ۱۲‌هزار و ۸۵۴تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رفت. به این ترتیب ظرف دی‌ماه حدود ۲.۷‌درصد بر نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران افزوده شد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین