ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز از رونق معاملات فولادی‏‏‌ها حمایت کرد

بازار در هفته پایانی دی‌ماه به کام نوردکاران بود و ۷۱‌هزار تن میلگرد با نرخی بالاتر از محصول در بازار آزاد معامله شد. افزایش انتظارات تورمی و ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز، محرک رشد قیمت‌ها بود.
رشد ۳۶ درصدی فروش مقاطع فولادی

به گزارش فولادنامه به نقل از «اکوایران»، ظرف هفته پایانی دی‌ماه امسال بالغ بر ۳۳۶‌هزار تن انواع مقاطع طویل فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۷۶‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت ۸۹‌هزار و ۶۹۲تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ مقاطع فولادی ظرف هفته پایانی دی‌ماه به ۲۶.۶‌درصد رسید. این در حالی بود که ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه ۲۲دی‌ماه بالغ بر ۶۵‌هزار و ۹۰۵تن مقاطع طویل فولادی از این رینگ معامله شده بود و به این ترتیب ظرف هفته پایانی دی‌ماه ۳۶‌درصد بر حجم فروش هفتگی نسبت به هفته قبل افزوده شد.

فروش میلگرد بورسی از ۷۰‌درصد فراتر رفت
ظرف هفته پایانی دی‌ماه ۷۱‌هزار تن میلگرد با میانگین قیمت ۲۱‌هزار و ۵۶۰تومان از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران معامله شد. صعود نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش تقاضای سرمایه‌‌‌ای در رینگ مقاطع، محرک رشد تقاضا در این بازار بود.

ظرف هفته پایانی دی‌ماه، نوردکاران کشور بالغ بر ۳۰۱‌هزار و ۸۰۰تن انواع میلگرد را با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۹‌هزار تا ۲۱‌هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۱۳۲‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۷۱‌هزار تن میلگرد از این بازار انجامید.

به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این رینگ به ۲۳.۶‌درصد رسید. ظرف هفته پایانی دی‌ماه، بازار آزاد ارز متاثر از فضای سیاسی کشور وارد مسیر صعودی شتابانی شد، به نحوی که تا پایان روز کاری هفته به سقف قیمت ۵۳‌هزار تومان رسید.

این جریان افزایشی در بازار آزاد ارز و بازگشت انتظارات تورمی افزایشی به بازار، محرک رینگ فولاد در بخش میانی زنجیره یعنی معاملات شمش فولاد شد و در ادامه نوردکاران نیز از این جریان افزایشی بهره‌‌‌مند شدند، به‌‌‌نحوی که به‌رغم رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار، معاملات این محصول رنگ رونق را به خود دید.

بازار آزاد، ارزان‌‌‌تر از بورس
میلگرد بورسی در هفته پایانی دی‌ماه با میانگین قیمت ۲۱‌هزار و ۵۶۰تومان از رینگ صنعتی بورس‌کالا معامله شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش این میلگرد به ۲۳‌هزار و ۵۶۵تومان می‌‌‌رسد.

این در حالی است که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۲۳‌هزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رود. بنابراین میلگرد بورسی از میلگرد بازار آزاد گران‌تر است. این موضوع به دلیل وجود محصولات انباشت‌شده پیشین در بازار آزاد و افزایش هزینه تولید مقاطع بر اثر رشد بهای مواد اولیه از جمله شمش فولاد رقم خورده است. درواقع نوردکاران در شرایط کنونی بدون زیان، امکان کاهش قیمت‌های پایه را ندارند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین