در پی برگزاری اجلاس جهانی پایداری فولاد مطرح شد

انتشار گازهای گلخانه‌ای موضوعی است که به دلیل افزایش درجه حرارت زمین نه تنها مورد توجه دوستداران محیط‌زیست بلکه کل جهان قرار گرفته است. از جمله صنایعی که در این حوزه نقش پررنگی دارند صنایع فولادی هستند که در این خصوص اجلاس جهانی پایداری فولاد برگزار شده است.
از کربن‌زدایی تا تولید فولاد سبز در ۲۰۲۴

به گزارش فولادنامه، کارشناسان باور دارند که این اجلاس فرصتی را برای جمع‌آوری اطلاعات بازار در مورد آخرین روندها و فناوری‌های فولاد سبز فراهم می‌کند. این رویداد از این رو برای صنعت فولاد مهم است که هدفش برجسته کردن مسیر به سوی آینده‌ای پایدار است.
صنعت فولاد به دلیل مصرف انرژی بالا و در نتیجه انتشار بالای دی‌‌‌‌اکسیدکربن به یکی از منابع عمده در گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی تبدیل شده است، البته در این حوزه نوع کارخانه فولادسازی و مصرف انرژی آن هم مهم است و باید گفت که همه به یک میزان در آلودگی موثر نیستند و در این زمینه عوامل مختلفی همچون نوع سوخت مصرفی، از اینکه زغال‌‌‌سنگ باشد یا گاز طبیعی متفاوت است، همچنین نوع فناوری مورد استفاده در خط تولید و خوراک مصرفی، بر میزان انتشارات گلخانه‌‌‌ای تاثیر دارد.

به هر حال ازآنجا که تولید فولاد در جهان حدود ۷ تا ۹ درصد کربن دی‌اکسید در هوا منتشر می‌کند، در نتیجه صنایع و دولت‌ها برای رهایی از آلودگی محیط‌زیست، بحث تولید فولاد سبز را مطرح کرده‌اند.
ما هم باید بدانیم که مسیر آینده صنعت فولاد دنیا حرکت به سمت فولاد سبز است و اگر از چالش‌های امروز عبور نکنیم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در گذشته در این صنعت محکوم به فناست.

با توجه به اینکه ایران رتبه هفتم را در میان کشورهای تولیدکننده کربن دارد، انتظار می‌رود در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی و دیگر کنفرانس‌های زیست‌محیطی، کشور تاثیرگذاری باشد. در این خصوص کارشناسان باور دارند که باید دست بخش خصوصی را باز گذاشت تا بتواند در مسیر کاهش کربن از فاندهای بین‌المللی استفاده کند.

برجسته شدن مسیر آینده فولاد
اجلاس جهانی پایداری فولاد ۲۰۲۴ که توسط Apex International برگزار شد از چهارشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شده است. این رویداد برای صنعت فولاد مهم است، زیرا هدف آن برجسته کردن مسیر به سوی آینده‌ای پایدار است. این اجلاس فرصتی را برای جمع‌آوری اطلاعات بازار در مورد آخرین روندها و فناوری‌های فولاد سبز فراهم می‌کند.

در این اجلاس که با بیش از ۲۰ سخنران و ۳۰۰ شرکت‌کننده برگزار می‌شود موضوعات مختلفی از جمله نقشه راه کربن‌زدایی برای فولاد و سنگ‌آهن در سناریوی صفر خالص ۲۰۵۰، پایداری در تولید آهن و فولاد، تلاش‌های اتحادیه اروپا برای احیا و کربن‌زدایی صنعت فولاد، تاثیر تقاضا برای فولاد سبزتر تولید، پایداری فولاد ضدزنگ، نقش بازیافت در ارتقای پایداری، استفاده از فناوری‌های جدید در تولید فولاد و پویایی بازار جهانی قراضه و فلزات در کربن‌زدایی صنعت فولاد پوشش داده شده است.
در این رویداد، موضوعات دیگری همچون کربن‌زدایی فولاد و فروآلیاژها برای سوخت‌های هوایی و مواد شیمیایی پایدار، احیای صنعت فولاد اتحادیه اروپا، تقاضای بازار برای فولاد سبزتر، فولاد ضد‌زنگ پایدار، بازیافت در صنعت فولاد، فشار بر زنجیره‌های تامین تولید برای سبز شدن و کربن‌زدایی، بحران انرژی اروپا و تاثیر آن بر اهداف ‌ESG، دیجیتالی شدن زنجیره ارزش فولاد برای حمایت از تحول سبز و جایگزینی زغال‌سنگ فسیلی و کک با بیوکربن تجدید‌پذیر در تولید فولاد مطرح شده است.
لازم به ذکر است صنعت فولاد سهم قابل‌ توجهی در انتشار جهانی دی‌اکسید‌کربن دارد، به ‌گونه‌‌ای که تخمین زده می‌شود فرآیند فولاد‌سازی به‌ تنهایی بین ۶ تا ۷ درصد از کل گازهای گلخانه‌‌ای در سراسر جهان را تولید می‌کند.

با افزایش فشار برای کاهش تاثیرات بر محیط‌زیست، به‌ ویژه زمانی که صحبت از فولاد‌سازی اولیه می‌شود، کارشناسان صنعت در تلاش هستند تا انتشار دی‌اکسید‌کربن را کاهش دهند. دستیابی به این مهم از طریق جایگزین کردن مواد جدیدی که آلاینده‌های کمتری دارند امکان‌پذیر است، لذا صنعت جهانی فولاد در پی کربن‌زدایی از صنعت فولاد و تولید فولاد سبز است.

کاهش کربن چه ظرفیت‌هایی برای بخش خصوصی دارد؟
به تازگی در نشست کمیته تجارت بین‌الملل و بانکرینگ کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید برای مقابله تغییر اقلیم به عنوان چالش دنیای صنعتی، از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده شود، ظرفیت‌های کاهش کربن تشریح شده است.
آرش نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: با کاهش کربن می‌توانیم از ظرفیت‌ها و فاندهای بین‌المللی استفاده کرده و آلایندگی‌ها را در کشور کم کنیم. این مساله در دنیا به ‌طور جدی مطرح است و باید با دنیا در حوزه کاهش کربن تعامل کنیم. کاهش کربن در ایران هزینه کمتری نسبت به کشورهای اروپایی دارد و باید از این ظرفیت‌ها بهره کافی ببریم. در این زمینه توافق‌هایی با فرانسه انجام داده‌ایم که در کنار آموزش، گواهی کاهش کربن داده شود و راهی به ‌غیر از صرفه‌جویی نداریم.
حمیدرضا صالحی نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: تغییر اقلیم به ‌عنوان یکی از چالش‌های دنیای صنعتی از موضوعات مهمی است که باید مقابله با آن در دستور کار جدی قرار گیرد.

از طرفی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های متان است که در گرمایش زمین اثر جدی دارد. تولید گاز فلر هم در ایران بسیار زیاد است که اثر جدی در آلودگی محیط‌زیست دارد. ایران رتبه هفتم را در میان کشورهای تولیدکننده کربن دارد. برای همین انتظار داریم در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی
‌۲۹ COP، کشور تاثیرگذاری داشته باشد. باید در اجلاس آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.
صالحی گفت: باید زمینه‌های فعالیت برای بخش خصوصی فراهم شود، البته در کشور هم باید کارهای زیادی انجام شود و تجارب همکاری و تعامل با دنیا برای بخش خصوصی تبیین شود. باید راه‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند در مسیر کاهش کربن از فاندهای بین‌المللی استفاده کند، مشخص و بررسی شود.
کاظم کاشفی دبیرکل باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان از بازار کربن و فرصت‌های این بازار برای بخش خصوصی گفت و موانع و چالش‌های این بازار را تشریح شد. دبیرکل باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان تصریح کرد: در حوزه فناوری تحولات عمیقی در حوزه کربن‌زدایی اتفاق افتاده و این تحقیقات در سطح پایلوت و تجاری رخ ‌داده است.

در حوزه کربن‌زدایی شرکت‌های متعددی طرح‌های مهم دارند. فعالیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در حال رشد و تجاری‌سازی است و باید مکانیسم‌های مالی ابتکاری و تامین سرمایه جهت انتقال از اقتصاد کلاسیک منابع و انرژی‌محور به اقتصاد سبز کم‌کربن و فناورانه در همه بخش‌های اقتصادی کشور ایجاد شود.
دبیرکل باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان گفت: بازار کربن و تجارت بازار در دنیا بسیار مهم است و از این حوزه هیچ سهمی نداریم. باید از سازمان محیط‌زیست و وزارت امور خارجه مطالبه‌گری کنیم.
ارتقای بهره‌وری در صنعت، با استفاده از هیدروژن سبز
اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت در رویداد بین‌المللی هیدروژن گفته است: ارتقای بهره‌وری در بخش صنعت و انرژی کشور با استفاده از فناوری‌های جدید مانند هیدروژن به ویژه هیدروژن سبز به خوبی قابل احصاء است.
عباس علی‌آبادی در رویداد بین‌المللی هیدروژن که در مرکز همایش‌های بین‌المللی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با ارائه سرفصلی در‌خصوص هیدروژن به اهمیت توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: راهکار اساسی برای توسعه پایدار در اقتصاد هیدروژنی استفاده از هیدروژن سبز یا حداقل هیدروژن آبی است.
وزیر صمت افزود: مشکل اصلی آن هزینه تولید، انتقال و ذخیره‌سازی این نوع هیدروژن بوده که بر پایه تولید برق تجدیدپذیر است. مصارف اصلی هیدروژن به‌ عنوان یک حامل انرژی و نه منبع انرژی در سه بخش حمل‌و‌نقل، صنعت و ساختمان است.
وی با اشاره به موضوع هیدروژن در صنعت تاکید کرد: فرآیند فولادسازی به تنهایی بین ۶ تا ۷ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای سراسر جهان را تولید می‌کند و حدود ۹۰ درصد از دی‌اکسید‌کربن تولید شده در فرآیند فولادسازی ناشی از کوره‌ها و مصرف انرژی است، بنابراین استفاده از کوره‌های الکتریکی و تامین برق آنها با روش‌های تجدیدپذیر و همچنین هیدروژن سبز برای کاهش سنگ‌آهن، راهکار اصلی است.
علی‌آبادی در ارتباط با اهمیت حرکت به سمت فولاد سبز یادآور شد: روش‌های مختلفی برای کاهش تولید دی‌اکسید‌کربن تولیدی در صنایع فولادی وجود دارد، ولی بهترین راه از منظر زیست محیطی استفاده از هیدروژن سبز و کوره الکتریکی است.

وی در خصوص تولید آلایندگی در صنعت فولاد نیز افزود: در موضوع فولاد سبز به دلیل واکنش‌های اکسایش و کاهش آب و نیتروژن تولید می‌شوند که برای محیط‌زیست به ‌مراتب مناسب‌تر از اکسیدهای کربن است.
وزیر صمت بیان کرد: محدودیت در تولید برق تجدیدپذیر ارزان برای تولید هیدروژن سبز و همین طور کوره‌های الکتریکی مهم‌ترین چالش تولید فولاد سبز بوده و به طور کلی حجم سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار زیاد است.
وی توضیح داد: از هیدروژن برای پالایش ناخالصی‌ها به ‌ویژه سولفور از نفت سنگین طی فرآیند شکست آن به سوخت سبک‌تر استفاده می‌شود.
علی‌آبادی با بیان اینکه هیدروژن در بخش‌های مختلف سیستم‌های انرژی ایفای نقش می‌کند، یادآور شد: مهم‌ترین رکن استفاده از هیدروژن اقتصاد است که بسیار متاثر از قیمت برق تولیدی و هزینه الکترولایزها (روش‌های تولید) است.
وزیر صمت گفت: از‌جمله مهم‌ترین راهبردها و حوزه‌های تمرکز وزارت صمت در اجرایی شدن این اهداف می‌توان به فرماندهی واحد تولید و بازآرایی حکمرانی دولتی مبتنی بر رشد تولید، تمرکز بر شرکت‌ها، بخش خصوصی، خوشه‌های صنعتی و تشکل‌ها، تحول دیجیتال، ارتقای فناوری و دانش‌بنیانی (آمادگی برای انقلاب‌های صنعتی پیش رو) و تامین مالی نوین (شرکت تامین سرمایه، لیزینگ‌ها و صندوق‌ها) اشاره کرد.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین