براساس نظر کارشناسان سال گذشته میلادی برای کامودیتی‌ها سال مناسبی نبوده است. فلزات پایه همچون آلومینیوم، سرب و روی و نیکل و … سیر نزولی را تجربه کرده‌اند، اما از طرفی شرایط برای سنگ‌آهن، فولاد و مس بهتر بوده است که مهم‌ترین عامل آن را می‌توان سیاست‌های اعمالی از طرف چین دانست، اما شرایط به گونه‌ای است که تا یک ماه آینده می‌توان گفت وضع برای سه مورد آخر بهتر می‌شود.
۲۰۲۴؛ مناسب برای کامودیتی‌ها

به گزارش فولادنامه، روزنامه جهان صنعت نوشت: در مورد آمار تولید و صادرات فولاد در چین باید گفت که پیش‌بینی‌ها نشان از روند کاهشی در این عرصه دارد. این کشور در سال آینده میلادی کاهش تولید فولاد و همچنین صادرات را تجربه خواهد کرد، تا جایی که گفته می‌شود کاهش صادرات فولاد چین بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از صادرات ۹۰ میلیون تنی فولاد در سال گذشته میلادی خواهد بود.
در این خصوص کارشناس ارشد بازارهای جهانی با بیان اینکه سال ۲۰۲۳ چندان خوشایند نبوده است به «جهان‌صنعت» گفت: در این مدت اکثر کامودیتی‌ها و تمام فلزات اساسی سیر نزولی را طی کردند. در این بین بیشترین افت مربوط به نیکل و لیتیوم بود. هرچند که مابقی فلزات پایه نیز همچون آلومینیوم، سرب و روی وضعیت چندان خوشایندی نداشتند و تنها سه کامودیتی توانستند سال ۲۰۲۳ را با قدرت تمام کنند که شامل سنگ‌آهن، فولاد و مس بودند.
کیوان جعفری‌طهرانی تصریح کرد: حرکتی که چین در اواخر سال ۲۰۲۳ برای تحریک بازار مسکن ایجاد کرد موجب شد که سه کامودیتی فوق‌الذکر قیمت صعودی خود را حفظ کنند. الان هم که کمتر از پنج هفته تا تعطیلات سال نوی چینی مانده، پیش‌بینی می‌شود که در این ماه پایانی شانس حفظ قیمت این سه کامودیتی وجود داشته باشد.
او با اشاره به عواملی که باعث تحریک بازار کامودیتی‌ها و مسکن شده است، اظهار کرد: چین در پایان ۲۰۲۳ قوانین جدیدی را دیکته و برای تحریک بازار مسکن شرایط خرید را از اول سال ۲۰۲۴ تسهیل کرد. حتی این کشور اعلام کرد که اگر خریداری نتواند اقساط را به‌دلایل موثق پرداخت کند دیگر همچون گذشته مسکن را مصادره نمی‌کنند، بلکه بانک‌ها فرصت بیشتری به خریدار برای پرداخت اقساط اعطا می‌کنند و حتی بهره را کاهش می‌دهند. به این ترتیب چین بهره وام بانکی برای مسکن را کاهشی و اعلام کرد که مالیات نقل‌و‌انتقال مسکن را بعد از پرداخت بر‌می‌گرداند و حتی خریداری که ملکی را خریده و در کمتر از یک‌سال ملک را بفروشد و ملک دیگری را بخرد هم وام نقل‌و‌انتقال مسکن را می‌تواند دریافت کند.

جعفری‌طهرانی با اشاره به ملاقات اخیر دو رییس‌جمهوری قدرت اول و دوم اقتصادی جهان گفت: از همه مهم‌تر ملاقات خوبی که در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر بین شی جی پینگ و جو بایدن اتفاق افتاد و البته چین بیشتر در این ملاقات حسن‌نیت خود را نشان داد باعث شد که متوجه شویم جنگ سرد بین دو کشور رو به اتمام است و سال جدید سال مناسبی برای کامودیتی‌ها خواهد بود، حتی برای فلزات پایه که سال گذشته را خوب شروع و تمام نکردند هم می‌توان گفت که سال خوبی باشد.

کاهش تولید و صادرات فولاد چین
کارشناس ارشد بازارهای جهانی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۴ آمار تولید و صادرات فولاد در چین کاهشی خواهد بود، گفت: اعلام نهایی در زمینه تولید فولاد چین این است که این کشور در سال جدید میلادی کاهش تولید فولاد و کاهش صادرات را تجربه خواهد کرد که البته مورد دوم حائزاهمیت بیشتر است.

در واقع کاهش صادرات فولاد چین بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از صادرات ۹۰ میلیون تنی فولاد در سال ۲۰۲۳ خواهد بود که علتش تحریک بازار مسکن است که موجب افزایش مصرف می‌شود و از آن طرف نیز حدود ۵ میلیون تن تولید فولاد کاهشی می‌شود.

هر چند این عدد کوچک است، اما افزایش تحریک بازار مسکن و مصرف فولاد داخلی موجب می‌شود که صادرات فولاد چین کاهشی شود. این مساله فرصت مناسبی برای صادرکنندگان فولاد ایران فراهم می‌کند، زیرا سال گذشته به علت افزایش صادرات فولاد چین عرصه برای همه تنگ شده بود و چین در سال گذشته بزرگ‌ترین رکود صادرات فولاد که حدود ۹۰ میلیون تن بوده بعد از سال ۲۰۱۷ که حدود ۱۰۰ میلیون تن بوده را تجربه کرد، اما از ۲۰۱۷ به بعد سال به سال روند صادرات کاهشی شده و در اوج کرونا هم که به نصف رسید.

او با بیان اینکه شواهد نوید‌بخش است اظهار کرد: در نشست‌های سران و کارشناسان بنام نشست دوقلو که هفته اول ماه مارس ۲۰۲۴ یعنی نیمه اسفند برگزار می‌شود باید منتظر شنیدن خبرهای خوبی باشیم‌. به طور قطع چین سعی خواهد کرد تا سال نوی خود یعنی جشن شکوفه‌ها که در ۲۱ بهمن برگزار می‌شود، یک ماه کاری باقی مانده را خوب تمام کند و به احتمال زیاد بعد از تعطیلات چین شاهد بازار مناسبی خواهیم بود و منتظر اخبار جدید در زمینه رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ هستیم.

جعفری‌طهرانی ادامه داد: این کشور عملا توانست رشد اقتصادی هدفگذاری‌شده را برای سال قبل میلادی به دست آورد و به رشد ۵ درصدی برسد. به احتمال زیاد با توجه به نتیجه مثبتی که در سال گذشته به دست آورده شاهد افزایش رشد اقتصادی نیستیم، اما شواهد حاکی است در همین حد رشد اقتصادی را نگه خواهند داشت.

او تصریح کرد: اخبار چین نشان می‌دهد که ماه دسامبر از نظر رشد اقتصادی ماه مناسبی نبوده و ماه‌های قبل وضعیت بهتری داشته است. البته افت نسبی این ماه به وضعیت جوی و هوای خیلی سرد زمستان امسال این کشور برمی‌گردد، اما در کل می‌توان گفت که چین سال ۲۰۲۳ را خیلی خوب تمام کرد.

پیش‌بینی رشد ۲/۳ درصدی مصرف فولاد در خاورمیانه
تحلیلگران رشد و پویایی برای بازار جهانی فولاد در ۲۰۲۴ برآورد کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود به جز چین در دیگر مناطق مهم مصرف‌کننده همچون خاورمیانه، رشد ۲/۳ درصدی مصرف فولاد رقم بخورد. تمرکز بر تقاضای جهانی پیش‌بینی‌‌شده برای فولاد در سال ۲۰۲۴، با تاکید ویژه بر مناطق کلیدی مصرف‌‌کننده و الگوهای مصرف مورد انتظار آنها است.

پیش‌بینی می‌شود چین مصرف فولاد خود را در سال ۲۰۲۴ در ۳/۳۹۳ میلیون تن حفظ کند که با حجم مشاهده‌شده در سال قبل یعنی در سال ۲۰۲۳ برابر است، به طوری که این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد چین مصرف فولاد خود را در سال ۲۰۲۴ در ۳/۳۹۳ میلیون تن حفظ می‌کند که با حجم مشاهده‌شده در سال قبل یعنی در سال ۲۰۲۳ برابر است.

گفته می‌شود که در سال ۲۰۲۴، مصرف ترکیبی فولاد انگلیس و اتحادیه اروپا به ۷/۱۵۲ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال قبل ۸/۵ درصد افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر در مورد منطقه آمریکای شمالی به عنوان یکی از مناطق مهم مصرف‌کننده در این گزارش گفته شده است که انتظار می‌رود ایالات‌متحده، کانادا و مکزیک در سال ۲۰۲۴ مجموعا ۱/۱۳۶ میلیون تن فولاد مصرف کنند که نشان‌دهنده رشد ۵/۱ درصدی مصرف ثبت‌شده در سال ۲۰۲۳ است. کشورهای «آسه‌آن» از دیگر مناطق مهم مصرف‌کننده فولاد محسوب می‌شوند که انتظار می‌رود با رشد ۲/۵ درصدی پیش‌بینی‌شده در مصرف فولاد، نرخ رشد قوی را تجربه کنند و در مجموع به ۲/۷۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسند. همچنین به پیش‌بینی مصرف فولاد در منطقه منا به عنوان یک منطقه مهم دیگر پرداخته شده است.

به عبارت دیگر پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) ۶/۷۶ میلیون تن فولاد مصرف کنند که نسبت به سال قبل از آن ۵/۳ درصد رشد نشان می‌دهد. از سوی انتظار می‌رود خاورمیانه ۲/۳ درصد افزایش مصرف فولاد داشته باشد و در مجموع به ۹/۵۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد. درباره برآورد مصرف فولاد در اوکراین، روسیه و کشورهای CIS پیش‌بینی می‌‌شود اوکراین، روسیه و سایر کشورهای CIS در سال ۲۰۲۴ به ۲/۵۵ میلیون تن فولاد نیاز داشته باشند که نشان‌دهنده افزایش متوسط یک درصدی نسبت به سال قبل است.به طور خلاصه، پیش‌بینی تقاضای جهانی فولاد برای سال ۲۰۲۴ نرخ رشد متفاوتی را در مناطق مصرف‌کننده کلیدی نشان می‌دهد. در حالی که انتظار می‌رود چین سطح مصرف خود را حفظ کند، مناطقی مانند اروپا، آمریکای شمالی، آسه‌آن و MENA پیش‌بینی می‌شود که افزایش قابل‌توجهی را تجربه کنند که به پویایی کلی بازار جهانی فولاد در سال جاری میلادی کمک می‌کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین