گزارشی از تداوم رکود در بازار میلگرد

با اینکه میلگرد ایران کیفیت لازم را برای مخاطبان خارجی دارد و در داخل نیز می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد، اما متاسفانه کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت آن در کشور فعال است. در این بین چندین عامل دست به دست هم داده که باعث شده بازار میلگرد در رکود، نوردکاران کشور تحت فشار مضاعف قرار بگیرند و شرایط رکودی را تجربه کنند. حالا به نظر می‌رسد سایه رکود همچون ماه‌های گذشته بر سر بازار میلگرد برقرار باشد و پیش‌بینی‌ها خوشایند نیست.
حال میلگرد خوب نیست

به گزارش فولادنامه، روزنامه جهان صنعت نوشت: یکی از عوامل رکود در این بازار موضوع تنش در منطقه بوده که منجر به کاهش تقاضا برای میلگرد ایرانی شده‌ است، این در حالی است که قیمت میلگرد در بسیاری از بنادر دنیا از جمله چین نرخ صعودی داشته است. در این بین مقررات بازارهای هدف از جمله عراق و اعمال تعرفه بر واردات میلگرد ایرانی را نیز نباید نادیده گرفت که باعث شده صادرات میلگرد ایران با چالش روبه‌رو شود.
سیاست‌های داخلی از طرف دیگر باعث شده که این محصول در داخل هم رکود را تجربه کند. در واقع مساله این است که فروش محصول در بورس کالا آن هم براساس قیمت‌گذاری دستوری باعث شده که نوردکاران با چالش خرید میلگرد روبه‌رو شوند. فعالان این عرصه بارها تاکید کرده‌اند که تفاوت درصد قیمت‌گذاری میلگرد در بورس کالا نسبت به شمش واقعی نیست.

در حالی که ۱۱ درصد حاشیه سود برای تولید‌کنندگان میلگرد در نظر گرفته شده است، اما با توجه به قیمت تمام‌‌شده کارخانجات نوردی این میزان در برابر هزینه‌‌ها بسیار ناچیز بوده و انتظار می‌رود که عددها افزایشی شود. در واقع این فاصله ۱۱درصدی بین شمش و میلگرد زمانی تصویب شد که هزینه‌ تولید پایین‌تر از حال حاضر بود، اما اکنون فاصله فعلی کفاف هزینه‌ها را نداده و درنتیجه نیازمند بازنگری از سوی مسوولان است.
با توجه به اینکه تولیدکنندگان میلگرد و فعالان در صنعت نورد کشور نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند، درنتیجه وظیفه سنگینی برعهده وزارت صمت و بورس کالاست تا با کاهش تولید میلگرد روبه‌رو نشویم. بهتر است حمایت‌هایی در راستای مقررات‌زدایی، تسهیل صادرات، فعال‌‌سازی تقاضای داخلی و اصلاح بخشنامه‌‌هایی مثل الزام به عرضه در بورس کالا انجام شود تا شاهد تقویت جریان تولید در کارخانجات نوردی کشور و به تبع آن رونق در صنعت فولاد کشور باشیم.
در ادامه با توجه به اینکه تولید میلگرد در کشور دو برابر نیاز داخلی است، در نتیجه فعالان این حوزه باید تشویق به صادرات شوند. موضوعی که به دلیل وجود مشکلات داخلی از جمله تصمیمات یک ‌شبه، هزینه‌های سنگین تولید و کمبود انرژی و… کمتر دیده می‌‌شود.

با افزایش مشکلات نقدینگی و کاهش پروژه‌‌های عمرانی فعالان این عرصه با مشکل جدی روبه‌‌رو شده‌اند که پیش از این با آن روبه‌رو نبودند. در این بین بسیاری از فعالان حوزه میلگرد از بحث تحریم‌ها سخن می‌گویند. در واقع به دلیل نبود ارتباطات مالی بین‌بانکی که به عنوان بزرگ‌ترین سیستم پیام‌رسانی الکترونیک پرداخت در سراسر جهان شناخته می‌شود. کشورهای دیگر ترجیح می‌‌دهند با کشوری مبادله کنند که مشکل مبادله بین‌بانکی نداشته باشد، بنابراین آنچه فعالیت حوزه میلگرد را محدود کرده ضعف سیاستگذاری‌‌هاست.

لزوم بازنگری در مقررات تنظیم بازار فولاد
چندی پیش حمیدرضا طاهری‌زاده عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در این خصوص گفته بود: نسبت حجم معامله به عرضه میلگرد در بورس کالا که شاخص مهمی برای اطلاع از رونق یا رکود در بازار است، در نیمه اول امسال روند نزولی را طی کرده و با ثبت عدد ۱۳ درصد به بدترین وضعیت خود رسیده است.

این نکته را هم باید مدنظر داشت که بخشی از همین معاملات اندک هم مربوط به عرضه‌های اعتباری شرکت‌های دولتی است! طاهری‌زاده تصریح کرد: روند نزولی صادرات میلگرد کشور هم در طول هر ۳ ماه تابستان امسال ادامه داشته به طوری که در شهریورماه فقط ۱۳۱ هزار تن میلگرد از کشور صادر شده است. آمار ۷ ماهه هم از کاهش ۴ درصدی حجم صادرات و افت ۱۴ درصدی ارزش صادرات میلگرد حکایت دارد.

بررسی قیمت میلگرد در ۲۰۲۳
در بازار بندر شانگهای طی ماه گذشته قیمت میلگرد اندکی افزایشی شد و از ۳ هزار و ۴۵۰ یوآن به بیش از ۳ هزار و ۹۳۰ یوآن به ازای هر تن رسید. با توجه به اینکه قیمت هر تن میلگرد در ابتدای سال جاری در چین بالاتر از ۴ هزار و ۳۰۰ یوآن بود بدین ترتیب میلگرد در چین موفق شد بخش عمده‌ای از ریزش قیمت در سال ۲۰۲۳ را جبران کند، ولی قیمت میلگرد صادراتی ایران کف‌های قیمتی را یکی پس از دیگری در هم می‌شکند.
نخستین معامله میلگرد صادراتی ایران در سال جاری با قیمت ۵۴۲ دلار انجام شد. صادرکنندگان در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری تلاش کردند تا کف قیمت ۵۰۰ دلاری هر تن میلگرد حفظ شود ولی در ماه قبل متوسط قیمت میلگرد نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ درصد کاهش یافت.
متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران در ماه آذر به کف قیمتی ۴۵۰ دلار به ازای هر تن سقوط کرد. افزایش عرضه پس از محدودیت‌های توزیع برق در تابستان و رکود ساخت‌و‌سازها به ویژه پس از موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه دلیلی شد تا میلگرد صادراتی ایران کف‌ قیمتی را یکی پس از دیگری از دست بدهد. با اینکه قیمت‌ها نزولی بوده اما گفت‌و‌گو با فعالان بازار به خصوص صادرکنندگان در کشور عراق نشان می‌دهد در قیمت فعلی نیز سطح تقاضا برای میلگرد صادراتی ایران پایین است. از طرفی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد بازار داخلی میلگرد از اواسط فصل تابستان راکد شد و حجم معاملات کاهش چشمگیری پیدا کرده ‌است.

بخشنامه‌های متعدد
یکی دیگر از مشکلات فعالان میلگرد کشور بحث بخشنامه‌‌های متعدد است. متاسفانه صادرکنندگان هر بار با بخشنامه‌های متعدد و ضد و نقیض برای تولید روبه‌‌رو می‌‌شوند. موضوعی که با تصمیم برگشت عوارض صادراتی دوباره مطرح است، مشکلات این حوزه را دوچندان کرده است. در حالی که شهریور ماه این موضوع از سوی دیوان عدالت اداری معلق شد، اما حالا دوباره فعال شده است. با توجه به اینکه تولید میلگرد در کشور دو برابر نیاز داخل است، بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه ۵۰ درصد آن صادر شود.

در ادامه به دلیل اینکه بازار داخلی ظرفیت تولید مدنظر را ندارد به خصوص با افزایش مشکلات نقدینگی و کاهش پروژه‌های عمرانی فعالان این عرصه با مشکل جدی‌‌ای روبه‌‌رو شده‌اند. به این ترتیب انتظار می‌رود تمامی شرکت‌های تولید‌کننده میلگرد که استانداردهای لازم بین‌المللی را رعایت می‌کنند دست به صادرات بزنند و دولت کمتر از اینها بر انتهای زنجیره فشار وارد کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین