بازگشت نرخ ارز به کانال قیمتی ۴۹هزار تومانی و فقدان کشش در بازار شمش و محصولات فولادی برای رشد نرخ باعث شد تا با وجود آغاز محدودیت گاز واحدهای احیای آهن‌‌‌اسفنجی در کشور از نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد کاسته شده و حجم فروش انواع میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالا با افت همراه شود.
ریزش نرخ ارز، رینگ مقاطع را کساد کرد

به گزارش فولادنامه به نقل از «اکوایران»، دلار در معاملات بازار آزاد کانال قیمتی ۵۰هزار تومانی را از دست داد. این عقبگرد قیمتی سیگنال منفی موثری برای بسیاری از بازارها به همراه داشت، به نحوی که بازار سرمایه در روز چهارشنبه ۲۸آذرماه قرمزپوش شد و ارزش سایر دارایی‌‌‌های کالایی در بازارها کاهش یافت.

بازگشت نرخ ارز به کانال قیمتی ۴۹هزار تومانی و فقدان کشش در بازار محصولات فولادی برای رشد نرخ باعث شد تا از ارزش میلگرد در بازار آزاد کاسته شود و در عین حال معاملات بورسی آن با افت حجم فروش مواجه شود.

بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد ظرف روز چهارشنبه ۲۲آذرماه به ۲۴هزار و ۲۰۰تومان نیز صعود کرده بود؛ اما غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی در رینگ مقاطع باعث شد تا این محصول ظرف روز چهارشنبه ۲۹آذرماه در بازار آزاد تهران در حدود ۲۳هزار و ۳۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش برود.

رکود گریبان‌‌‌گیر صنایع تکمیلی فولادی
بررسی داده‌‌‌های معاملاتی بورس‌کالا حاکی از آن است که ظرف روز چهارشنبه ۲۹آذرماه بالغ بر ۳۱۰هزار تن انواع مقاطع فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. میزان تقاضای ثبت‌شده برای این محصولات به ۱۰۰هزار و ۷۱۰تن رسید و در نهایت ۶۱هزار و ۳۹۸تن انواع مقاطع فولادی از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

به این ترتیب نسبت حجم فروش به عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالا حدود ۱۹.۷درصد بود. آغاز فصل سرما در کشور و کاهش فصلی ساخت‌‌‌وساز به دلیل برودت هوا و بارندگی و انباشت محصول در انبار تجار باعث شده است تا رینگ مقاطع فولادی خالی از رونق باشد. در این شرایط تسهیل صادرات و عدم اجبار تولیدکنندگان محصول نهایی به عرضه کل تولید خود در رینگ صنعتی بورس‌کالا می‌‌‌تواند از چالش رکود که صنایع تکمیلی با آن مواجه هستند بکاهد.

میلگرد بازار آزاد ارزان‌‌‌تر از محصول بورسی
ظرف هفته پایانی آذرماه امسال بالغ بر ۲۸۳هزار و ۸۰۰تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۹هزار و ۲۶۰تومان تا ۲۱هزار و ۴۶۹تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصولات تقاضایی بالغ بر ۶۵هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۴۷هزار و ۴۲۷تن میلگرد فولادی از این بازار انجامید.

به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران در روز چهارشنبه ۲۹آذرماه به ۱۶.۷درصد رسید. این در حالی بود که ظرف سومین هفته آذرماه بالغ بر ۶۲هزار تن میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفته بود.
درحالی که خبر آغاز قطعی گاز واحدهای احیای آهن اسفنجی به رونق نسبی معاملات میلگرد در سومین هفته از آذرماه منجر شد، عقبگرد قیمتی در بازار ارز و فقدان کشش در بازار برای رشد قیمت باعث شد مجددا ظرف هفته پایانی آذرماه از رونق رینگ مقاطع طویل فولادی کاسته شود که این موضوع خود را در افت حجم فروش و کاهش قیمت‌‌‌ها نمایان کرد.

میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد از رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف هفته پایانی آذرماه برابر ۲۱هزار و ۳۵۵تومان بود. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام‌شده این محصول به ۲۳هزار و ۳۳۰تومان می‌‌‌رسد. این در حالی است که میلگرد در بازار آزاد نیز در همین کانال قیمتی معامله می‌‌‌شود، بنابراین نبود فاصله قیمتی میان میلگرد بورسی و همین محصول در بازار آزاد به عدم تمایل به خرید از بازار فیزیکی بورس‌کالا دامن می‌‌‌زند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین