دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ هشدار داد:

اکبر استاد حسن با بیان اینکه خاموشی صنایع حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان ضرر و زیان و عدم تولید در حوزه فروآلیاژ ایجاد کرده عنوان کرد: در حال حاضر برق صنایع فروآلیاژ را قطع کرده اند و قطع به یقین ادامه چنین روندی منجر به کاهش تولید صنایع فولادی خواهد شد.
قطعی برق فروآلیاژها مساوی با کمبود مواد اولیه فولاد است

به گزارش فولانامه، اکبر استاد حسن درباره روند فعالیت انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ اظهار کرد: این انجمن از سال ۱۳۸۱ توسط جمعی از صنعتکاران حوزه فروآلیاژ فعالیت خود را آغاز کرده و هدف اصلی آن هم ایجاد هماهنگی میان صنعتکاران فعال در این زمنیه و برقراری ارتباط موثر با نهادهای دولتی است. خوشبختانه طی این مدت، گذشته از افزایش تعداد فعالان حوزه فروآلیاژ، انجمن از اعتماد بسیاری میان صنعتکاران برخوردار شده است و همین امر درحال حاضر سبب شده بحث مربوط به قیمتگذاری‌های برخی فروآلیاژها را هم انجام دهد.

 

او با بیان اینکه قیمت‌گذاری سلیقه ای برای کالاهایی که  مشمول قیمت گذاری نمی شوند، مشکلات عدیده ای را در سطح جامعه ایجاد می‌کند، افزود: انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ به فرمولی دست پیدا کرده که بر اساس آن ماهانه قیمت برخی از فروآلیاژها محاسبه و در سایت انجمن ثبت و در نهایت با قیمت درنظر گرفته شده توسط تولیدکنندگان به متقاضیان عرضه می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ ادامه داد: موارد ذکر شده بخش کوچکی از فعالیت هایی است که توسط این انجمن انجام می شود و همچنین مشکلات متعددی که دوستان در رابطه با گمرک، وازتخانه و غیره دارند به انجمن منعکس می‌کنند و زمانی که می‌بینیم این مشکلات به صورت مشترک است توسط انجمن پیگیری می‌شوند. لازم به ذکر است که نهادهای دولتی می‌دانند انجمنها به دلیل اینکه خودشان ذی نفع نیستند و پیگیر مشکلات صنف هستند، در این زمینه بسیار همکاری می‌کنند.  

استاد حسن در ادامه گفت: درحال حاضر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ ۲۲ عضو دارد که تعدادی از تولیدکنندگان فروآلیاژ هنوز به انجمن نپیوسته‌اند و عده ای درخواست داده اند که در حال بررسی شرایط عضویت آنها هستیم. همچنین تعدادی هم برای عضویت در انجمن درخواست داده اند اما به دلیل اینکه شرایط مورد نیاز را ندارند درخواست آنها پذیرفته نمی شود؛ بنابراین اولین شرط عضویت در انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ این است که متقاضیان طبق اساسنامه باید حتما تولید کننده فروآلیاژ باشند.

به گفته او عضویت در انجمن سبب می شود که اعضا با همکاری یکدیگر در بخش قیمت گذاری محصولات خود دخیل باشند و در رابطه با مسائل و مشکلاتی که در سازمان های گوناگون دارند و معمولا مشترک هم هستند اقداماتی انجام دهند.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ تصریح کرد: زمانی که کارخانه‌ها به صورت شخصی در نهادها و سازمانها وارد می‌شوند، شاید در بعضی اوقات به دلیل اینکه احساس شود افراد با طرح مشکلات خود نفعی هم می برند، مشکلات آنها دیده نمی‌شود اما زمانی که این مسائل از سوی انجمن پیگیری می شود، نسبت به همراهی با انجمنها اقدامات بهتری انجام می‌شود. لازم به ذکر است دفاتر اعضا داخل شهر است اما کارخانه ها قطعا در خارج از شهر به فعالیت خود ادامه می دهند.

استاد حسن با تأکید بر نامناسب بودن وضعیت برق صنایع در تابستانها بیان کرد: زمانی که با صنایع فولادسازی صحبت کردم اعلام کردند یکی از مشکلات این است که فروآلیاژ به آنها نمی رسد و تقریبا از ۱۵ خرداد تا پایان خرداد مجبور بودند با ۵۰درصد ظرفیت کار کنند و از ابتدای تیر ماه تنها ۱۰ درصد دیماند مصرفی به آنها برق تحویل داده می‌شود.

او افزود: با توجه به  اینکه کوره های فروآلیاز به صورت قوس الکتریکی است و عملا امکان ایجاد نوسان در آنها به دلیل ایجاد مشکلات فنی وجود ندارد، به همین دلیل گفته می‌شود با ۱۰ درصد دیماند مصرفی کار کنید. درحال حاضر ما کارخانه هایی داریم که سه کوره دارند اما مجبور به خاموش کردن دو کوره خود شده اند و یکی از کوره ها  تنها با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می کند؛ بنابراین کارخانه ای که روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن تولید داشته، الان به ۸ تا ۱۰ تن رسیده که از کیفیت مناسبی هم برخودار نبوده و در نهایت بسیاری از آنها به ضایعات تبدیل می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ در ادامه سخنانش گفت: ما نامه ای هم به وزارت صمت نوشته‌ایم مبنی بر اینکه مشکل برق حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان ضرر و زیان و عدم تولید در حوزه فروآلیاژ ایجاد کرده است. این مبلغ زیادی است و تولید کننده ها به دلیل عدم وجود زیر ساختهای مناسب چنین زیان هایی را متحمل می‌شوند. یکی از مشکلات اساسی این است  معمولا زمانی که دوستان می‌خواهند پروانه تأسیس دریافت کنند، تمام مجوزهای لازم در رابطه با تأمین برق را دریافت می‌کنند، مبالغ را می پردازند، برق خود را خریداری می کنند و بعد از دریافت مجوز برق به آنها پروانه داده می‌شود اما با وجود خریداری برق هیچ تعهدی از سوی وزارت نیرو در زمینه تأمین برق وجود ندارد.

به گفته استاد حسن، اقدام دیگری در این زمینه نمی‌توان انجام داد مگر با واردات. درحال حاضر برق صنایع فروآلیاژ را قطع کرده اند و قطع به یقین ادامه چنین روندی منجر به کاهش تولید صنایع فولادی خواهد شد.

او با بیان اینکه به بخشی از صنایع فولادی بزرگ مجوزهایی در زمینه تولید داده شده است، تشریح کرد: به کارخانه‌ها گفته شده که در تابستان در روز برق کمتری مصرف اما در شب با تمام ظرفیت کار کنند. آنها در بعضی از خطوط خود این امکان را دارند که میزان دیماند مصرفی خود را کاهش دهند اما ریخته گری آنها باید کار کند؛ درصورتی که  فعالیت ریخته گری آنها (صنایع فولاد) نیازمند داشتن مواد اولیه است؛ بنابراین به دلیل اینکه زنجیره فولاد به صورت کامل دیده نشده با عدم فعالیت فروآلیاژها صنایع فولادی هم با کمبود مواد اولیه روبه می شوند، عملا امکان تولید نخواهند داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ ادامه داد: اگر بخواهند واردات انجام دهند و از همین الان شروع کنند، حدود دو تا سه ماه زمان می‌برد و به این صورت زمان را هم از دست داده اند. فرآیند صنایع فروآلیاژ به صورت برقی است اما ممکن است صنایع فولادی در زمینه گاز در فصل زمستان با مشکلاتی روبه رو شوند.

استاد حسن در تشریح مشکلات حال حاضر صنایع فروآلیاژ گفت: چند مسئله وجود دارد که سبب نگرانی می شود که یکی از آنها مربوط به زیر ساختهاست؛ یعنی تا زمانی که زیرساختهای لازم تأمین و فراهم نشده مجوز هم صادر نمی‌شود. باید نیاز داخل کشور و صادرات بررسی و برآورد شود که به دنبال آن به این نیتجه برسیم آیا لازم است به این میزان روی فروآلیاژ ها سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟ تاکنون برای حدود دو میلیون تن مجوز تأسیس فروآلیاژ صادر شده است. به طور مثال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برای فروسیلیس مجوز تأسیس صادر شده که ۵۰۰ هزار تن مجوزهایی هستند که پیشرفت فیزیکی دارند و حدود ۲۰۰ هزار تن درحال تولید هستند و این در حالی است که میزان نیاز سالانه در این بخش حدود ۱۲۰ هزار تن است! بر این اساس باید توجه کنیم آیا می خواهیم صنعت فروآلیاژ هم در مسیر سایر صنایع مانند کاشی، سرامیک و سنگ که در شهرک ها به قبرستان ماشینها تبدیل  شده است حرکت کند؟ آیا این امکان وجود ندارد سرمایه‌های ملی این کشور در دیگر زمینه ها که مورد نیاز است به کار گرفته شود؟

او ادامه داد: باید در این زمینه  سیاستگذاری های کلانی انجام و با مطالعات دقیق پروانه صادر شود؛ بنابراین بهتر است سرمایه های ملی را در جهتی سرمایه گذاری کنیم که کشور به آن نیاز دارد و از منافع آن بهره مند شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ درباره زیرساختهای لازم اظهار کرد: مسئله مهم انرژی برق است و ما درحال حاضر با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم، زیرا به دلیل کم آبی، نیروگاههای آبی تقریبا از مدار خارج شده‌اند و اگر در مقطعی با ۲۰ درصد می تواستند برق تولید کنند، اکنون به دلیل کبود آب این عدد شاید به هشت درصد رسیده باشد. همچنین اگر بخواهیم نیروگاه های گازی تأسیس کنیم به دلیل کمبود گاز در زمستان دچار مشکلاتی خواهیم شد و نیاز است در عسلویه و پارس جنوبی سرمایه گذاری های مناسبی انجام شود.

استاد حسن در ادامه سخنانش تصریح کرد: همه موارد ذکر شده دست به دست یکدیگر می دهند و به دلیل اینکه سرمایه گذاری مناسبی در نقاط مناسبی انجام نشده اگر ما صنعت را بدون توجه به زیرساختها توسعه دهیم عملا بی فایده است؛ بنابراین نیاز است کشور در این زمینه ها سرمایه گذاری و پایه کار را قوی کند. شاید اهرم های مرتبط با زیرساختها در دست وزارت صمت نباشد اما به دنبال ایجاد یک تعادل است و پیشنهاد ما به این وزارتخانه این است سعی کنند از نظرات کارشناسی انجمنها، سندیکاها و اتحادیه ها استفاده کنند تا همه صنعت به صورت کامل دیده شود.

او معتقد است درحال حاضر به دلیل اینکه هم در داخل و هم در خارج از کشور مانند ترکیه به فروآلیاژ نیار دارند، این صنعت از بازار مناسب و خوبی برخوردار است اما باید برآورد شود این بازار چقدر نیاز دارد و متناسب با زیرساختها، ظرفیتها و مواد اولیه ای که وجود دارد پروانه تأسیس صادر شود و بعد از آن به دنبال بهره‌وری باشیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ با اشاره به اینکه میزان مالیاتها در این صنعت تغییری نکرده است، گفت: در زمینه مالیات، اصناف بیشترین مشکل را داشتند و تولیدکنندگان هم تغییر قابل توجهی نداشتند و شرکتهایی که در بورس پذیرفته شده‌اند حدود ۲۱ درصد مالیات پرداخت می کنند و مابقی ۲۵ درصد سود خالص مالیات پرداخت می‌کنند.

استاد حسن درباره عوارض مالیاتی توضیح داد: وزات صمت اقدامی به صورت مقطعی انجام داد و برای صادرات زنجیره فولاد مالیاتی وضع کرد. تا پایان اردیبهشت ماه بصورت آزمایشی عوارض بصورت مقطعی پرداخت شد لیکن با نامه‌نگاریهای انجام شده، از ابتدای خرداد دریافت عوارض متوقف شد. درحال حاضر مشکلات دیگری در زمینه افزایش عوارض واردات ماشین آلات صنعتی ایجاد شده که با نامه نگاریهای گوناگون اعلام کرده ایم چنین اقدامی به دلیل اینکه مانع از به روز شدن آنها می شود، نادرست است اما تاکنون اقدام خاصی انجام نشده و همچان قرار است عوارض دریافت شود.

او در تشریح تأثیر تحریم ها بر فعالیت صنایع اظهار کرد: مشکلات در صنعت فروآلیاژ مانند سایر صنایع بسیار زیاد است و بحث تأمین بخشی از تجهیزات، مواد اولیه، انتقال ارز و فروش پایین‌تر از قیمت جهانی ضرر و زیانهای آشکاری است که تحریم ها به همراه دارد. به طور مثال اگر بخواهید فروآلیاژ ها را بفروشید باید با قیمت پایین تر نسبت به قیمت جهانی چنین اقدامی را انجام دهید که در صورت محاسبه خسارت رقم بسیار بالایی خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی صنایع کارفرمایان فروآلیاژ در پایان سخنانش تأکید کرد: درصورت ایجاد زیرساختهای لازم شرایط این صنعت بد نخواهد بود ولی با توجه به موارد ذکر شده دورنمای خوبی را برای این صنعت مشاهده نمی‌کنیم؛ یعنی اگر به همین صورت پروانه های تأسیس صادر شوند و ظرفیتها افزایش یابد، این نگرانی وجود دارد که سرنوشت این صنعت هم مانند صنایع دیگر مانند کاشی و سرامیک شود.



منبع: ایران اکونومیست

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین