افزایش موجودی میلگرد در انبارهای چین، سیگنال کاهشی موثری برای معاملات سنگ‌‌‌آهن بود، به نحوی که بهای سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین به کمترین میزان پس از روزهای ابتدایی ژوئن عقب‌‌‌نشینی کرد. 
امید فولادی‏‏‌ها به سقوط نرخ سنگ‏‏‌آهن

افت نرخ سنگ‌‌‌آهن می‌‌‌تواند حامی رشد سودآوری فولادسازان در میان‌مدت باشد. به گزارش «اکوایران»، سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین در نیمه ماه اوت با غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی تا محدوده ۱۰۵دلار به ازای هر تن عقب‌‌‌نشینی قیمتی داشت.
براساس داده‌‌‌های وب‌سایت tradingeconomics بهای سنگ‌آهن وارداتی به بنادر شمالی چین با عیار ۵/ ۶۳‌درصد در روز دهم ماه اوت تا ۳/ ۱۰۳دلار به ازای هر تن عقب‌‌‌نشینی داشت. افزایش موجودی سنگ‌‌‌آهن در انبارهای بنادر چین همزمان با بروز نگرانی در خصوص کاهش تقاضا عامل عقب‌‌‌نشینی بهای سنگ‌‌‌آهن بوده است. در این شرایط انتشار داده‌‌‌های اقتصادی چین به نحوی ناامیدکننده، با تضعیف احتمال رشد تقاضا زمینه افت نرخ فولاد را مهیا کرد. در عین حال، منابع ملی بخش فولاد چین اعلام کردند که موجودی میلگرد در انبارهای این کشور تا ابتدای ماه اوت رشد ۳۵درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل داشته است. انتشار این خبر تقاضا برای مواد اولیه مصرفی در این صنعت را محدود و از افت نرخ آن حمایت کرد.

افزایش عرضه سنگ‌‌‌آهن به سود فولادسازان چینی
داده‌‌‌های گمرک چین که در نیمه ماه اوت منتشر شد نشان داد که ظرف هفت‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی، چینی‌‌‌ها بالغ بر ۶۶۹میلیون و ۴۶۰‌هزار تن سنگ‌‌‌آهن وارد کردند که این رقم نسبت به میزان واردات سنگ‌‌‌آهن به چین در زمان مشابه سال گذشته رشد ۹/ ۶درصدی داشت. همچنین براساس داده‌‌‌های انجمن معادن متالورژی چین، از ژانویه تا ژوئن امسال برابر ۱۴۲میلیون تن کنسانتره سنگ‌‌‌آهن در چین تولید شد که این رقم نسبت به میزان تولید در سال قبل رشد ۶/ ۰درصدی داشت.

در این شرایط تحلیلگران بین‌المللی از احتمال افزایش عرضه سنگ‌‌‌آهن در نیمه‌دوم سال‌جاری میلادی خبر دادند. یائو لین، رئیس CMRG می‌‌‌گوید: تولید این محصول در میان چهار تولیدکننده برتر دنیا افزایش یافته و در عین حال کشورهایی نظیر هند، ایران و کانادا نیز بر میزان صادرات خود افزوده‌‌‌اند. به این ترتیب فعالان بازار آهن و فولاد چشم‌‌‌انتظار رشد عرضه سنگ‌‌‌آهن در نیمه دوم امسال هستند. در این شرایط افزایش روند عرضه داخلی سنگ‌‌‌آهن نیز مزید بر علت شده تا چشم‌‌‌انتظار عرضه برای ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو افزایشی باشد. CMRG گروه منابع معدنی چین است که سازمانی تحت حمایت دولت برشمرده می‌شود.
۸۰‌درصد نیاز فولادسازان چینی به سنگ‌‌‌آهن از طریق واردات تامین می‌شود؛ این موضوع فولادسازان چینی را در معرض چالش‌‌‌های رشد نرخ جهانی در برخی برهه‌‌‌ها قرار می‌دهد. در این شرایط دولت چین به‌‌‌منظور حمایت از صنایع تکمیلی فعال در حوزه فولادسازی طرح خرید سنگ‌‌‌آهن توسط دولت و انعقاد قرارداد با فولادسازان داخلی این کشور را مطرح و از سال ۲۰۲۲ آغاز کرد. حدود ۳۰کارخانه فولاد چینی در سال ۲۰۲۳ قراردادهای خرید سنگ‌آهن را از طریق CMRG امضا کردند، اما به گفته چند کارخانه و منبع بازرگان، حجم مذاکرات عمدتا برای فولادسازانی بود که قراردادهای بلندمدتی منعقد کرده بودند. یائو لین با استناد به احتمال رشد عرضه سنگ‌‌‌آهن در نیمه دوم امسال و ثبات در تقاضا برای فولاد اظهار امیدواری کرد که سود فعالیت صنعتی در این بخش در نیمه دوم امسال بهبود یابد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین