تازه‌ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از رکود یک ماهه بازار محصولات تخت فولادی ترکیه حکایت دارد. 
رکود یک ماهه بازار محصولات تخت فولادی ترکیه

به گزارش فولادنامه، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، بازار محصولات تخت فولادی ترکیه در ماه ژوئن راکد گزارش شد که ناشی از افت قیمت صادرات و کاهش روزهای کاری و محدودیت فعالیت تجاری در طول ماه بود.

در همین حال، رکود بازار از ماه می شروع شد؛ زمانی که در دو تاریخ ۱۴ و ۲۸ می (۲۴ و ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) انتخابات سراسری و ریاست‌جمهوری برگزار شد و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور فعلی سمت خود را حفظ کرد. علاوه بر این، ترکیه در بازه زمانی ۲۶ تا ۳۰ ژوئن (۵ تا ۹ تیر ۱۴۰۲‌) برای تعطیلات عید قربان در بازار جهانی غایب بود.
در همین راستا، لیر ترکیه در طول ماه ژوئن ارزش خود را از دست داد و باعث شد خریداران از نهایی کردن سفارشات خود خودداری کنند، زیرا بسیاری از محصولات تخت فولادی در بازار ترکیه با دلار آمریکا مبادله می‌شوند. قیمت دلار در تاریخ ۴ جولای (۱۳ تیر ۱۴۰۲)، ۹۵/۲۵ لیر گزارش شد که در اولین روز ماه جولای ۶۷/۲۰ لیر بود.
این در حالی است که تولیدکنندگان محصولات تخت فولادی ترکیه سفارشات با تحویل ماه آگوست را در آخرین هفته ماه ژوئن می‌پذیرفتند.
براساس آخرین آمار انجمن فولادسازان ترکیه، تولیدات فولاد ترکیه در ماه می با افت ۳/۱۰ درصدی به ۹/۲ میلیون تن رسید. این کشور در پنج ماه نخست سال، ۱۳ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که این رقم حاکی از کاهش ۱/۱۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.
پس از شیب تند قیمت‌های نزول کویل ورق سرد و گرم در ماه می، قیمت این دو محصول در ماه ژوئن با توجه به رشد هزینه تولید افزایش یافت. ارزیابی فست‌مارکتز نشان می‌دهد قیمت کویل ورق گرم فولادی، بازار داخلی، exw ترکیه در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه ۱۴۰۲) به بازه ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار به ازای هر تن افزایش یافت. نرخ معامله این محصول در تاریخ ۲ ژوئن (۱۲ خرداد ۱۴۰۲) ۶۴۵ تا ۶۷۰ دلار به ازای هر تن بود، همچنین قیمت کویل ورق سرد فولادی، بازار داخلی، exw ترکیه در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیر ۱۴۰۲)، در بازه ۷۵۰ تا ۷۸۰ دلار به ازای هر تن ثابت ماند. نرخ این محصول از تاریخ ۲ ژوئن (۱۲ خرداد ۱۴۰۲) تغییر نکرده است.
با این حال، قیمت کویل روکش‌دار ترکیه به دلیل کاهش تقاضا در ماه ژوئن سقوط کرد. براساس ارزیابی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم گالوانیزه، بازار داخلی، exw ترکیه در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیر ۱۴۰۲)، ۸۲۰ تا ۸۸۰ دلار به ازای هر تن بود. بازه قیمتی قبلی این محصول، ۸۴۰ تا ۸۹۰ دلار برآورد شده بود، همچنین ارزیابی‌های قیمت ورق گرم گالوانیزه، صادرات و فوب ترکیه در یک هفته اخیر بازه ۸۲۰ تا ۸۸۰ دلار به ازای هر تن را به ثبت رساندند. این محصول در تاریخ ۲ ژوئن (۱۲ خرداد ۱۴۰۲) با قیمت ۸۴۵ تا ۸۸۰ دلار معامله می‌شد.
واردات و صادرات
با توجه به قیمت‌های رقابتی چین بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات تخت به ترکیه‌، تقاضای محصولات تخت صادراتی به ترکیه در ماه ژوئن کاهش یافت. خریداران ترکیه در اوایل ماه ژوئن کویل ورق گرم را با قیمت ۵۶۵ دلار به ازای هر تن cfr از چین خریداری کردند. در انتهای ماه ژوئن نیز کره جنوبی حدود ۳۰ هزار تن کویل ورق گرم را با قیمت ۶۱۵-۶۰۰ دلار به ازای هر تن cfr فروخت. براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم فولادی، واردات، cfr بندر اصلی ترکیه در بازه ۵۹۰ تا ۶۱۵ دلار به ازای هر تن برآورد شد. قیمت معامله این محصول در تاریخ ۲ ژوئن (۱۲ خرداد ۱۴۰۲)، ۶۵۰ تا ۶۸۰ دلار بود. ارزیابی این نشریه قیمت کویل ورق سرد، واردات، cfr بندر اصلی ترکیه در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیر ۱۴۰۲) را در بازه ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تن نشان می‌دهد. بازه قیمتی این محصول در گذشته ۶۵۰ تا ۶۸۰ دلار گزارش شده بود.
بازار صادرات کویل ورق گرم ترکیه در ماه ژوئن به دلیل کاهش قیمت‌های بازار جهانی، راکد بود. ارزیابی فست‌مارکتز نشان می‌دهد قیمت کویل ورق گرم فولادی، صادرات، فوب بندر اصلی ترکیه در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیر ماه ۱۴۰۲)، ۶۳۰ تا ۶۹۰ دلار به ازای هر تن گزارش شد، این درحالی است که بازه معاملاتی این محصول قبلا ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار اعلام شده بود.
براساس گزارشات موسسه آماری ترکیه، این کشور در ماه می ۲۰۲۳، یک میلیون و ۷۳ هزار و ۱۳۱ تن محصولات تخت فولادی وارد کرد که این رقم، رشد ۳۹/۴۷ درصدی نسبت به ماه می سال گذشته نشان می‌دهد. حجم واردات محصولات تخت فولادی این کشور در ماه می ۲۰۲۲، ۷۲۸ هزار و ۱۰۸ تن شنیده شده بود. همچنین ترکیه در ماه می ۲۰۲۳، ۲۹۴هزار و ۳۴۷ تن محصولات تخت فولادی صادر کرد که این رقم حاکی از افت ۸۶/۲۵ درصدی در مقایسه با می سال قبل است. میزان صادرات محصولات تخت این کشور در ماه می ۲۰۲۲، ۳۹۶ هزار و ۹۹۲ تن گزارش شده بود.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین