با نزدیک شدن فصل گرم مشکلات برخی بخش‌های تولید از جمله فولاد سازی‌ها آغاز می‌شود.  ازجمله مشکلاتی که هر سال با آغاز فصل گرما برای فولادسازی‌ها به وجود می‌آید قطعی برق و در نتیجه کاهش تولیدات فولادی و فروش محصولات است که به این صنعت صدماتی وارد می‌کند.
گرمازدگی و سرمازدگی خطرناک فولاد

زیرا بسیاری از تولیدکنندگان صنایع معدنی بر این اعتقاد هستند که در مواقع کمبود برق دولت اول برق واحدهای صنعتی را قطع می‌کند و این مسئله باعث کم شدن میزان تولید و مشکلاتی از این دست شده است. براساس گزارش‌های به‌دست آمده، در صورت قطعی برق در تابستان، تولید شمش فولاد تا ۴۰ درصد نسبت به بهار و ۱۰ درصد نسبت به کل سال کاهش خواهد داشت.

قطعی مکرر برق فولاد را از رونق می‌اندازد
حسین نایب درختان؛ مدیرعامل شرکت تولید‌کنندگان محصولات فولاد تبریز در گفت‌وگو با بازار بیان کرد: با توجه به این که فصل گرما فرا رسیده واحدهای تولیدی با کمبود برق مواجه خواهند شد. در نتیجه در زمینه تولید فولاد با کاهش روبه رو می‌شویم. وی افزود: وقتی کاهش تولید فولاد وجود داشته باشد عرضه و تقاضا هم به نسبت نامتعادل می‌شود. یعنی عرضه کمتر شده و در نتیجه تقاضا بیشتر می‌شود. به خاطر همین در نرخ پایه محصولات نهایی تاثیر‌گذار خواهد بود. به گفته درختان، در کشور ما بیش از۹۰ درصد فولاد با فناوری قوس الکتریکی و القایی الکتریکی فولاد تولید می‌شود و بیشترین مصرف برق نیز در همین مرحله است. وی درخصوص اینکه آیا فولاد سازی‌ها کمتر از ظرفیت خودشان فعالیت می‌کنند؛ گفت: مجموعه ما تا پارسال تا ۶۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کرد. یکی از علت هایش این بود که سال گذشته در زمستان گاز قطع شد و در تابستان برق! این‌ها در میزان تولیدات تاثیر فراوانی دارد. زیرا این قطعی‌ها باعث تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود. وی در خصوص تاثیرات قطعی برق بر صنعت فولاد گفت: متاسفانه صنعت فولاد بیش از سایر صنایع از قطعی برق متضرر می‌شود چرا که این صنعت در پی قطعی‌های مکرر برق دیگر قادر به تولید محصولات خود نخواهد بود. نایب درختان تاکید کرد: در نتیجه وقتی تولید‌کنندگان نتوانند محصولی تولید کنند عرضه‌ای هم وجود نخواهد داشت. و همین مسئله باعث می‌شود در چنین شرایطی تقاضا نسبت به سایر مواقع بیشتر شده و گاهی بحران ایجاد شود. این مسئله حتی بخش صادراتی کشور را هم دستخوش تغییر و تحولات اساسی می‌کند. مدیرعامل شرکت تولید‌کنندگان محصولات فولاد تبریز اظهار کرد: فقط در کشور ما این گونه است که با کاهش برق اول برق بخش صنایع قطع می‌شود. در حالی که صنایع بخش مولد و کارآفرین کشور هستند و باید به این بخش بیشتر توجه شود. وی تصریح کرد: البته از قطعی برق سایر صنایع هم آسیب می‌بینند، زیرا به هر حال هر صنعتی با برق سروکار دارد ولی اول صنعت فولاد و سپس صنعت آلومینیوم بیشتر ضرر را در رابطه با قطعی برق‌های صنعتی متحمل می‌شوند. به گفته وی، امسال هم مثل سال‌های گذشته به دلیل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان با کاهش تولید در مقاطع مختلف فولاد روبه رو شده و در صورت حل نشدن مشکل انرژی در بخش تولید بازار فولاد با التهاب روبه رو خواهد شد.

کمبود انرژی و ضعف زیرساخت ها، چالش فولادسازان
یک تحلیلگر فولادی گفت: ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تأمین انرژی، از جدی‌ترین چالش‌های فولادی‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که تحقق هدف‌گذاری‌های سالانه را سخت کرده است. علیرضا کاویان مهر در گفت‌وگو با فولادبان اظهار کرد: درحال‌حاضر با در نظر گرفتن افزایش نرخ دلار و بهبود صادرات محصولات زنجیره فولاد کشور، انتظار می‌رود صنعت فولاد به روزهای پررونق خود بازگردد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های درخور فولاد، بیش از همه نیاز به شناخت و عبور از موانع درونی و بیرونی را ضروری می‌کند. وی گفت: فولاد ایران همچنان از تکنولوژی و تجهیزات قدیمی رنج می‌برد که مانع توانایی آن در تولید محصولات باکیفیت شده است. علاوه بر آن، کمبود سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، نوآوری و تنوع محصولات را محدود کرده است. این تحلیلگر فولادی با اشاره به چالش انرژی در حوزه فولاد افزود: تأمین زیرساخت‌ها در حمل‌ونقل و تأمین انرژی، از جدی‌ترین چالش‌های فولادی‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که تحقق هدف‌گذاری‌های سالانه را سخت کرده است. کمبود برق و گاز باعث شده تا برنامه‌ریزی برای تولید با تردید همراه شود و میزان صادرات کاهش یابد، این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان‌‌‌ می‌دهد این چالش در سال‌های آینده جدی‌تر خواهد شد. کاویان مهر تصریح کرد: همچنین در حوزه فولاد و حوزه‌های دیگر مانند مس و سایر صنایع معدنی، شرکت‌های معتبر و سرمایه‌‌‌‌گذاران خارجی و حتی ایرانیان خارج از کشور علاقه‌‌‌‌مند به سرمایه‌گذاری هستند اما بحث تحریم‌ها مانع از آن می‌شود که این سرمایه‌‌‌‌ها به سمت ایران روانه شود. وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی هنوز مشخص نیست و باید بپذیریم در این حوزه با توجه به اینکه در ۱۰ سال‌گذشته نرخ سرمایه‌گذاری در کشور نزدیک به صفر بوده و آینده کشور در مورد اشتغال و توسعه دچار بحران خواهد شد، ضروری است که دولت در این حوزه به‌صورت ویژه عمل کند. این تحلیلگر فولادی معتقد است که در صنعت فولاد، هماهنگی، نظارت و سیاست‌گذاری باید به صورت متمرکز باشد. کاویان مهر با بیان اینکه از دیگر موضوعات مهم، عدم‌ توازن عرضه و تقاضای فولاد و قیمت‌گذاری دستوری در بازار داخلی است، اظهارکرد: عدم ‌تحریک تقاضا می‌‌‌تواند تولیدکنندگان را با مشکلات بسیاری در بحث فروش و درآمدزایی مواجه کند. به گفته وی، رکود در بازار مسکن از اصلی‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند تقاضا را در بازار داخلی کاهش دهد. از سوی دیگر، برخی سیاست‌گذاری‌ها باعث شده تا صادرات با چالش‌های زیادی همراه شود در حالی که صنعت فولاد می‌تواند از نقش‌آفرینان اصلی در ارز‌آوری غیرنفتی برای کشور باشد.
فولادی‌ها ۶ ماه را با مشکل کمبود انرژی سر می‌کنند
یک فعال صنعت فولاد گفت: کارخانجاتی که به معادن نزدیک هستند، حدود یک درصد و سایر کارخانجات با فاصله زیاد از معادن حداقل ۶ درصد بیشتر هزینه حمل‌ونقل را پرداخت می‌کنند، این درحالی است که از لحاظ مالیات و تعزیرات برابر هستیم. محمدتقی رضاپور در گفت‌وگو با فولادبان در خصوص چالش‌های انرژی در صنعت فولاد اظهار کرد: بحث چالش‌های انرژی در فولاد وضعیت دشواری را به همراه دارد، به گونه‌ای که در تابستان برق و در زمستان گاز نداریم. در واقع، فولادی‌ها ۶ ماه از سال را با مشکل کمبود انرژی سر می‌کنند و به همین دلیل، برای ساخت نیروگاه‌های گازی در این حوزه فشار می‌آورند. وی گفت: زمانی که فولادسازان برای اجرایی کردن این امر اقدام می‌کنند، کمبود گاز به چشم می‌خورد. از طرفی، با نامه نگاری‌ها برای افزایش گاز نیز جواب به خصوصی دریافت نمی‌کنیم و به همین دلیل، همیشه کاهش تولید در کارخانجات وجود دارد. این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: در این راستا، گاز و برق از چالش‌های بزرگ فولادسازان در کشور است. همچنین پس از انرژی، بزرگ‌ترین چالش فولادی‌ها فاصله مکانی بین معادن آهن اسفنجی و کارخانجات است. رضاپور با اشاره به مشکلات فولاد آذربایجان از جمله حمل‌ونقل گفت: زمانی که از استانی مانند آذربایجان شرقی برای استفاده از معادن اقدام می‌کنیم، به وضوح می‌توان دید نسبت به سایر استان‌های فولادی چند قدم عقب‌تر هستیم، چرا که بخش حمل‌ونقل در این زمینه بسیار ضعیف است. وی خاطرنشان کرد: در واقع کارخانجاتی که به معادن نزدیک هستند، حدود یک درصد و سایر کارخانجات با فاصله زیاد از معادن حداقل ۶ درصد بیشتر هزینه حمل‌ونقل را پرداخت می‌کنند، این درحالی است که از لحاظ مالیات و تعزیرات برابر هستیم.

تلاش دولت برای رفع ناترازی صنعت برق
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در این لایحه با نوآوری‌، تغییر بینش تأمین امنیت انرژی از عرضه محوری به مدیریت مصرف در صدد رفع ناترازی صنعت برق است. به گزارش فارس، داوود منظور اظهارکرد: یکی از سیاست‌های دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه رفع ناترازی‌ها در حوزه انرژی برق، گاز و سایر حامل‌های انرژی، صندوق‌های بازنشستگی و بودجه است. براساس گفته کارشناسان، بررسی تأثیر اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه مدیریت انرژی، نقش مهمی در اندازه‌گیری میزان اثربخشی آنها و ارتقای شاخص‌های کارایی انرژی در سیستم انرژی هر کشور دارد، لذا برای نخستین بار در تاریخ نظام برنامه‌ریزی و مدیریت کشور، آنچه را که می‌توان از آن به‌عنوان «نوآوری جدید» در لایحه برنامه هفتم توسعه در مقایسه با برنامه‌های قبلی دانست، هدف‌گذاری مشخص در زمینه صرفه‌جویی و رفع ناترازی‌ها در حوزه انرژی است. بدون تردید روح اصلی حاکم بر لایحه برنامه هفتم، بهره‌وری در تولید و مصرف انرژی و کاهش تلفات تولید، ارتقای استانداردهای تولید و واردات تجهیزات مصرف‌کننده انرژی، بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و بومی‌سازی فناوری‌ نوین بین‌المللی است. در این راستا، مهم‌ترین تغییر رویکرد لایحه برنامه ۷ تغییر بینش در نظام تأمین امنیت انرژی از عرضه محوری به مدیریت مصرف و تقاضای انرژی است. برهمین اساس، نهاد صاحب صلاحیتی همچون «شورای عالی انرژی کشور» در جهت همسو کردن برنامه‌ها و اقدامات وزارتخانه‌های ذی‌ربط که کاهش ناترازی تولید و مصرف حامل‌های انرژی و توسعه مبادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در دستور کار قرار می‌دهد. درحال‌حاضر بر کسی پوشیده نیست گه کاهش و رفع ناترازی تولید و مصرف حامل‌های انرژی نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه‌های عرضه، تقاضا و مدیریت تراز انرژی است که این مهم در سند پیش نویس برنامه هفتم دیده شده است.

آغاز عملیات ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع
سخنگوی صنعت برق گفت: عملیات اجرایی ساخت ۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع آغاز و استقبال صنایع متقاضی بیشتر شده است. به گزارش ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی اظهارکرد: ساخت نیروگاه از سقف ۱۰ هزار مگاوات تفاهم شده بین وزارتخانه‌های نیرو و صمت پیشی گرفته و به ۱۴ هزار مگاوات رسیده است. وی گفت: براساس برنامه تأمین برق پایدار صنایع در دوره اوج بار امسال که با توافق وزارت صمت تدوین شده، برق صنایع کوچک که تعداد آنها افزون بر ۵۸۰ هزار واحد است، به طور کامل تأمین خواهد و هیچ محدودیتی نخواهند داشت. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان‌کرد: صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی و صنایع خارج از شهرک با دیماند بالای ۵۰۰ کیلووات ۶.۵ روز در هفته به طور کامل تأمین برق شده و فقط نیم روز در هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در برنامه مدیریت مصرف مشارکت دارند. رجبی مشهدی درباره برنامه‌های تأمین برق صنایع انرژی بر گفت: برای صنایع بزرگ که تعداد آنها نزدیک به ۳۰۰ واحد است و بیشتر مشترک شرکت‌های برق منطقه‌ای محسوب می‌شوند، بسته به اینکه چه صنعتی هستند به طور مثال سیمان، فولاد، مس، پتروشیمی یا آلومینیوم، با هماهنگی وزارت صمت برنامه مشترکی تهیه و ابلاغ شد. وی با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو که در دولت سیزدهم و به میزان ۱۰ هزار مگاوات برای احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر بود، اظهارکرد: برق صنایعی که طرف قرارداد این نیروگاه‌ها باشند، از معافیت برنامه‌های مدیریت مصرف برق تا سقف ظرفیت تولیدی نیروگاه برخوردار است. برنامه تأمین برق صنایع در ایام اوج بار شبکه براساس اطلاعیه مشترک بین وزارتخانه‌های نیرو و صمت درباره تأمین برق صنایع در تابستان ۱۴۰۲ اعلام شد که براساس آن؛ برق مورد نیاز بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، بدون هیچ محدودیتی تأمین خواهد شد.
منبع: روزگار معدن



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین