مدیر HSEE فولاد هرمزگان در گفت‌و‌گو با فولادنامه مطرح کرد:

علی اکبر محمود صالحی با بیان اینکه توسعه فولاد در فلات مرکزی با زیست بوم ایران سازگار نیست، مطرح کرد: تولید فولاد در ایران رو به توسعه است و متاسفانه در سیاستگذاری‌های که در گذشته انجام شده، به آب بر بودن این صنعت توجه نشده است.
استراتژی فولادسازی در کویر را تغییر دهیم

مدیر  HSEE فولاد هرمزگان در گفتگو با فولادنامه گفت: تولید فولاد در ایران رو به توسعه است و با توجه به چشم اندازهای موجود، از این صنعت توقع افزایش تولید داریم. با اینحال، متاسفانه در سیاست‌گذاری‌های که در گذشته انجام شده است، به آب‌بر بودن این صنعت توجه نشده است. حاصل این نگاه، احداث کارخانه‌های فولادی در مناطق خشک و کم آب است. امری که متخصصان به خصوص از نظر محیط زیستی آن را توصیه نمی‌کنند. ما وقتی از توسعه فولاد سبز صحبت می‌کنیم، باید به سازگاری این صنعت با محیط زیست توجه کنیم. خب با توجه به این مسئله، توسعه فولاد در فلات مرکزی با زیست بوم ایران سازگار نیست. البته امروز بیشتر نگاه به توسعه صنایع فولادی در سواحل دریا است چراکه دیگر توان استفاده از آب های زیرزمینی را نداریم. امیدوارم در آینده بخش خصوصی و دولتی به ظرفیت سواحل ایران در این بحث توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او درباره بحث مدیریت پسماند در صنعت فولاد نیز گفت: عامل دیگر در توسعه بحث فولاد سبز، مدیریت پسماند است. عمده‌ترین پسماند در بخش فولاد، پسماند سرواره است.  این پسماند بخش مهمی از تولید فولاد را شامل می‌شود. اگر بخواهم به شما آمار بدهم، حدود 25 درصد از مواد اولیه به سرواره تبدیل می شوند در بهترین حالت فرایند ذوب. پس ما با تناژ بسیار بالایی از این پسماند روبه‌رو هستیم. تبدیل این سرواره به محصولی که قابلیت استفاده داشته باشد، قدمی است در جهت فولاد سبز. خوشبختانه به تازگی استفاده از سرواره به عنوان یک مصالح ساختمانی تصویب شده است. این مسئله هم می‌تواند مشکل پسماند را حل کند و هم به عنوان یک ماده ارزش آفرین درآمد زایی کند و حتی به نقطه صادرات برسد. مدیریت این پسماند می‌تواند یکی از اقدامات محیط زیستی در این صنعت باشد.

مدیر HSEE فولاد هرمزگان درباره اقدامات این مجموعه درباره فولاد سبز نیز گفت: ما در فولاد هرمزگان به دلیل همجواری با دریا، تمامی آب مصرفی خود را از این منبع تامین می کنیم. با استفاده از آب‌شرین‌کن هایی که طعبیه شده و با توجه به نیاز مجتمع، ما در حال تولید آب هستیم و خوشبختانه هیچ استفاده‌ای از آب های زیرزمینی نداریم. این مسئله خود به حفظ زیست بوم منطقه و جولگیری از تنش آبی کمک می کند.

در کنار این طرح، ما استفاده از فاضلاب شهر بندرعباس را در دستور کار داریم و سرمایه گذاری خوبی شده است و مقدمات ابتدای اجرای این پرژه نیز شروع شده است. فاظلاب در شهر های ساحلی بخاطر بالا بودن عمق آب‌های سطحی، یک معضل است که با شروع طرح های این چنینی، می توان آن را در کنار مشکل آب صنایع حل کرد. همچنین در این مجتمع به علت همجواری با ساحل دریا، گفتگوهایی برای استفاده از سروراه در کارهای عمرانی مثل جاده سازی انجام گرفته است. از طرفی تقاضا برای پسماند سرواره در کشورهای حوزه خلیج فارس بالا است و ما می توانیم با صادرات به این کشورها علاوه بر مدیرت پسماند کارخانه، درآمد زایی ارزی هم داشته باشیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین