محمد ابکا در گفت‌وگو با فولادنامه مطرح کرد:

رئیس هیئت مدیره فولاد تکنیک بیان کرد: متاسفانه نکته مهمی که در صنایع معدنی فولاد مطرح است، عدم وجود تمرکز در سیاستگذاری‌ها است. در واقع بهتر است بگویم جای یک مدیریت متمرکز که بتواند نگاه جامع و کاملی به این حوزه از صنعت در کل ایران داشته باشد، خالی است.
معدن و فولاد سیاستگذاری متمرکز نداریم

 محمد ابکا درباره استفاده تکنولوژی های جدید در ایران به فولادنامه گفت: در سالهای گذشته بسیار زیاد و به صورت مکرر درباره استفاده از تکنولوژی های نوین و فناوری های روز در صنعت فولاد و معدن کاری صحبت شده است. علی رقم اینکه برخی از شرکت های بزرگ فولادی توانسته اند تخصیصات خوبی از نظر منابع تحقیقاتی در نظر بگیرند، اما در این صنعت هنوز از تکنولوژی های نوین استفاده مطلوب نمی شود. با استفاده از فناوری های نوین و جایگزین کردن آنها با روش های قدیمی، در کاهش انرژی، افزایش بهروری، افزایش تولید و رعایت مسائل زیست محیطی و ایمنی به ویژه ایمنی کارکنان می‌توانیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم. متاسفانه هنوز واحد‌های صنعتی فولاد به این امر توجه مناسبی نشان نداده‌اند.

 

 او ادامه دارد: مسئولان و سیاستگذاران اقدامات عملی مناسبی نمی‌توانند کنند جز سیاستگذاری‌های کلی. علی‌رقم اینکه استراتژی های کلی از طرف مسئولان تعریف می‌شود، واحدهای صنعتی فولاد و معادن سنگ آهن خود باید دست به کار شوند و از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنند. متاسفانه نکته مهمی که در صنایع معدنی فولاد مطرح است، عدم وجود تمرکز در سیاستگذاری‌ها است. در واقع بهتر است بگویم جای یک مدیریت متمرکز که بتواند نگاه جامع و کاملی به این حوزه از صنعت در کل ایران داشته باشد، خالی است. با توجه به اینکه  معادن عمق کم کشور در حال حاضر دیگر به سمت کاهش تولید رفته‌اند، نیاز است به سمت معادن در اعماق پایین تر برویم. این مسئله نیاز به همراهی بخش دولتی دارد چراکه بخش خصوصی استقبال خوبی از استخراج در کشور ما نکرده است.

مدیرعامل فولاد تکنیک افزود: در بخش‌های از ایران، نشانه‌هایی وجود دارد که ظرفیت‌های معدنی مناسبی در عمق وجود دارد. متاسفانه به دلیل عدم وجود تکنولوژی مناسب در کشور، ما نمی‌توانیم در حال حاضر به سمت استخراج این حوزه‌های معدنی حرکت کنیم. یکی از دلایل عمده نبود تکنولوژی مناسب در کشور، محدودیت در واردات و اثرات تحریم‌ها است. اثر منفی تحریم‌ها بر روی این بحث بسیار واضح است. ما برخی از تجهیزات وماشین آلات معادن که در بالا بردن بهره‌وری موثر هستند را، علی‌رقم اینکه فعالیت‌های برای ساخت آنها شده است، نمی توانیم در داخل تولید کنیم. اکثر ماشین‌آلات بزرگ و جدید معدن در سایر کشورها تولید می شود و شاید تولید آنها در داخل خیلی منطقی نباشد. در کنار ماشین آلات، ما در بحث نرم‌افزاری هم کاستی هایی داریم و نیاز است از خارج کشور وارد کنیم.

او در ادامه افزود: مصرف انرژی در حوزه صنعت و معدن در کشور، نسبتا به سایر کشورها بالا است. این یکی از بخش هایی است که کار زیادی روی آن انجام نداده‌ایم و باید به آن بیشتر توجه کنیم. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در این زمینه به صنعت ما کمک کند، شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی هستند. این شرکت ها می‌توانند هم در مسائل نرم افزاری و هم در بخش قطعات یاری‌رسان این صنعت باشند. دانش بنیان‌ها قطعا اگر در این حوزه‌ها ورود کنند، می‌توانند در کنار افزایش بازدهی، از وابستگی خارجی کشور نیز کم کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین