مصطفی موذن‌زاده در گفت‌وگو با فولادنامه مطرح کرد:

بنیانگذار ایمیدرو می‌گوید بازار باید تحت تاثیر بورس کالا باشد نه دخالت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری. دخالت‌ها فقط به تولید آسیب می‌زند و هر زمان که دولت در قیمت گذاری دخالت می‌کند، بازار نتیجه عکس می‌گیرد و بیشترین ضرر این سیاست‌های مخرب به تولید‌کننده می‌رسد.
قیمت‌گذاری دستوری فقط به کام دلال‌هاست
 مصطفی موذن زاده با اشاره به تبعات قیمت گذاری دستوری در دوره‌های مختلف مطرح کرد: در گذشته بورس کالا ایجاد شد تا قیمت‌ها از فضای دستوری خارج شود. بورس قرار بود به شفاف سازی قیمت ها کمک کند و فضا را رقابتی‌تر کند. در واقع همه صاحب نظران متفق‌القول بودند که قیمت‌گذاری دستوری در صنایع معدنی باعث ایجاد رانت می شود. مضرات رانت هم که مشخص است.
او ادامه داد: تمام عناصر صنعت اعم از تولید کننده تا مصرف کننده از این مسئله ضربه می بینند. سوابق چنین اختلال هایی هم موجود است. هر زمان که دولت در قیمت گذاری دخالت می کند و فضای بازار را محدود می‌کند، نتیجه عکس گرفته می‌شود. بیشترین ضرر این کار هم به تولید کننده می‌رسد. 
موذن زاده با بیان اینکه متاسفانه این بار اولی هم نیست که از سوی دولت چنین نگاه غیرکارشناسی حاکم می‌شود، گفت: از گذشته که این دخالت به صورت مستقیم بود و در حال حاضر به صورت غیر مستقیم دخالت می کند و این دخالت نتیجه عکس داده است. بسیاری از مشکلات اقتصادی ثانویه ای که برای تولیدکنندگان ایجاد شده، ماحصل این دخالت های دولت است. قیمت گذاری دستوری نه به نفع تولیدکننده نه به نفع مصرف کننده است بلکه  فقط به کام دلال‌هاست.
او در ادامه با اشاره به اهمیت توازن سود در زنجیره تولید فولاد نیز گفت: زنجیره سود در این صنعت نامتوازن است اما این سود را فقط معدن‌داران نمی برند. بسیاری از فولادسازان هم از مشکلات این زنجیره استفاده کرده و سود برده‌اند. یکی از مشکلاتی که ما در این صنعت داشتیم، قیمت کنستانتره بود که هیچ رابطه منطقی با قیمت جهانی نداشته و بسیاری از کالاهای دیگر مثل گندله هم این مشکل قیمتی را داشته‌‌اند. این افزایش قیمت های که در حال حاضر رخ داده حاصل واقعی شدن قیمت هاست. خوب است تمام عناصر این صنعت در بورس کالا عرضه شود تا قیمت ها شفاف شود و همه بتوانند به صورت منطقی از بازار استفاده کنند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین