وزیر صمت در جلسه علنی مجلس:

وزیر صمت با بیان اینکه نمایندگان ما را به لحاظ وضع موجود ارزیابی نکنند بلکه ما را به لحاظ حرکت، سرعت و جهت ارزیابی کنید، تأکید کرد: دچار روزمرگی نشدیم، می‌توانستم کارهای ویترینی برای عوام‌فریبی انجام دهم اما برای اصلاح ساختارها وقت گذاشتیم چراکه تا اصلاح ساختارها انجام نشود تمدن نوین اسلامی محقق نخواهد شد.
بازار فولاد مثل موم دستمان است

به گزارش فولادنامه،  رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان پاسخ به سؤالات وکلای ملت، اظهار داشت: سؤالاتی که مطرح شد چندبعدی است لذا ما باید در بخش صنعت معدن و تجارت به این موضوع بپردازیم که دچار چه مسائلی هستیم.

وی با بیان اینکه در این بخش ۱۴ مسئله را شاهد هستیم، ادامه داد: یکی از این مسائل عدم ثبات قوانین و متغیرهای اقتصادی، پایین بودن بهره وری، تورم بالا، پیروی قیمت های داخلی از نرخ ارز و سهم بالای قاچاق از این جمله هستند. البته من نمی خواهم به همه موارد اشاره کنم چرا که همه اینها مسائل ریشه ای هستند که بر روی یکدیگر انباشته شده اند.

فاطمی امین اظهار داشت: در دولت قبل، در طول چهار سال، وزارت صمت، پنج وزیر و سرپرست داشته است، با مسائل گسترده و انباشته شده و ریشه‌ای مواجه هستیم اما مدیریت‌ها ثبات ندارد و نبود ثبات در مدیریت موجب حل نشدن ریشه‌ای مشکلات می‌شود.

وی با اشاره به مباحث مربوط به بازار، تصریح کرد: اگر نرخ تورم را ملاحظه کنیم در طی ۵۰ سال گذشته همیشه تورم وجود داشته است. در چند سال گذشته این تورم به بالای۳۰ درصد افزایش یافته و این تورم ساختاری است و مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی با کارهای جزئی آن را برطرف کرد بلکه نیاز است به سمت اصلاح ساختاری پیش برویم که یکی از موارد اصلاح ساختاری، قیمت دلار است.

وی با بیان اینکه از ۳ راه اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ادامه داد: نکته اول اینکه وقتی قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت‌ کالا نیز بیشتر می‌شود و مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند و قیمت تولید داخلی بیشتر می‌شود.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: نکته دوم که بسیار پنهان است و کمتر به آن توجه می‌شود این است که با دست خودمان در قوانین و مقررات خودمان و با سازوکار داخلی قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کرده‌ایم.

فاطمی امین با بیان اینکه وقتی قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت‌ها در پتروشیمی هم بیشتر می‌شود، افزود: به عنوان مثال ۶۰ درصد قیمت بطری آب مواد پتروشیمی است. جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش قیمت گاز و نهایتا قیمت پت شده است. پس تا این روندها و اتصالی که خودمان به ارز را ایجاد کردیم، حل نکنیم، تورم ما حل نمی‌شود. یک نوع تورم دیگر نیز ناشی از تورم انتظاری است که وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد مردم به دنبال حفظ ارزش پول هستند و به نوعی به سمت حفظ ارزش پول خود می‌روند.

وی با بیان اینکه بازرسی‌ ها به تنهایی برای حل این مشکل کافی نیستند، گفت: در کشور ۱۴ بازار مهم وجود دارد که اگر این ۱۴ بازار را اصلاح نکنیم، وضعیت تغییری نخواهد کرد. از این تعداد بازارها ۴ بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط است که شامل بازار کالاهای منبع پایه، بازار کالاهای واسطه‌ای، بازار خدمات و بازار ماشین آلات است.

وی گفت: در تولید هم مسئله گرانی و هم موضوع گران فروشی را شاهد هستیم که در برخی جاها باید جلوی گرانفروشی و در برخی مواقع جلوی گرانی را گرفت لذا اولین کار برای تنظیم بازار مدیریت قیمت ها در صنایع بالادستی است.بنابراین اولویت این است که به سمت بازار فولاد، بازار پتروشیمی و محصولاتی که افزایش قیمت آنها افزایش بهره وری را همراه دارد.

وی با بیان اینکه گردش مالی صنایع فولادی ۵۵۰ همت است، افزود: بازار صنایع معدنی هزار همت است، ما در حوزه معدن اقدامات اساسی از جمله واگذاری معادن به مردم، فعالیت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و بهبود فرایند محاسبه و دریافت حقوق دولتی معادن را در دستور کار قرار دادیم. با وجود این دستورالعمل‌های متناقض زیادی در حوزه معادن وجود دارد که ما اخیراً تمامی این قوانین و مقررات را با یکدیگر هماهنگ کردیم.

وی گفت: اخیراً قیمت‌های جهانی به شدت افزایش یافته اما می‌بینیم قیمت میل‌گرد و فولاد در کشور ما ثبات داشته که این مساله به دلیل آن است که ما یکسری قوانین و مقررات وضع کردیم و به همین دلیل بازار فولاد مثل موم در دست خودمان است.



منبع: شاتا

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین