رضا شهرستانی در گفت‌وگو با فولادنامه مطرح کرد:

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: دولت نباید با سنگ‌اندازی انگیزه فولادسازان بخش خصوصی را از بین ببرد زیرا با قیمت گذاری‌ دستوری بخش خصوصی آسیب می‌بیند.
گفتند بروید سوریه کارخانه بزنید

رضا شهرستانی در گفت و گو با فولادنامه با اشاره به قطعی برق در صنعت فولاد عنوان کرد: با توجه به آمارهای دریافتی ما از شرکت ها، از نیمه خرداد به بعد، برخی از شرکت ها حدود 50 تا 90 درصد کاهش دریافت برق داشته اند. در ماه های آینده هم قرار است وضعیت بدتر شود و نزدیک به 90 درصد کاهش دریافت داشته باشیم. با در نظر گرفتن این  امر که ما حداقل باید سی  میلیون تن تولید داشته باشیم، این قطعی ها دردسر ساز خواهد شد. در سال گذشته، ما به جای آن که افزایش تولید داشته باشیم، کاهش تولید داشتیم و احتمالا امسال هم به همین جهت طی خواهد شد. احتمالا این قطعی ها باعث کاهش تولید  ما در حدود 4 میلیون تن شود. این مسئله قطعا  روی سود و زیان شرکت ها، هزینه تمام شده ، قیمت بازار و میزان صادرات ما تاثیر گذار است. تاثیر منفی که بیشتر از همه به بخش صادارات ما ضربه خواهد زد. متاسفانه ما دقیقا برعکس همه دنیا عمل می کنیم. وقتی در کشورهای دیگر مشکل کمبود انرژی به وجود می آید، سعی می شود با گذاشتن  سیستم پاداش و تنبیه بر روی بخش مصرف بخش خانگی، این کمبود جبران شود. چراکه بخش خانگی صرفا یک مصرف کننده است و ایجاد سرمایه گذاریی و اشتغال زایی و رفاه نمی کند. به جای اینکه ما انرژی را خرج کولر گازی کنیم، با استفاده درست از آن درآمد کارگر را افزایش دهیم. به طور کلی، این سیاست از نظر بنده اشتباه است و متاسفانه قرار هست تا سالیان سال ادامه پیدا کند و با دست فرمون فعلی این دولت، مسلما نابودی صنعت را در آینده خواهیم داشت.

وی همچنین درباره روند قیمت گذاری های دستوری گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی ما مثل دست شکسته‌ای هست که مدام به آن مورفین می دهیم و فکری برای علاج آن نمی شود. قطعا با این وضعیت قیمت گذاری دستوری در صنعت، بخش خصوصی ما از بین خواهد رفت. ما الان  شاهد این هستیم که دربخش خصوصی اکثریت یا تقریبا نیمی از شرکت های ما تعطیل یا نیمه تعطیل هستن. در واقع این شرکت ها در 6 ماه گذشته به صورت کامل در زیان بسیار سنگینی بوده اند و این مسئله ادامه حیات این شرکت ها را غیر ممکن کرده است. خب وقتی این اتفاق در حال رخ می دهد، بخش خصوص به رکود می رود. این بخش در حال حاضر حدود 7 میلیون تن تولید دارد که با از بین رفت آن، یک فاجعه اقتصادی در بخش صنعت فولاد رخ می دهد که تاثیر زیادی بر صادرات ما خواهد داشت. در واقع  باید فاتحه صادرات را با این وضیت خواند. شرکت های دولتی و خصولتی هم از عواقب این ضرر برکنار نخواهند بود و بر سود و زیان آنهانیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. دولت نباید با سنگ اندازی، انگیزه فولاد سازان بخش خصوصی را از بین ببرد زیرا با قیمت گذاری دستوری بخش خصوصی آسیب می بیند.

شهرستانی در خصوص وضعیت ایران در بخش صادرات نیز گفت: روسیه یکی از رقبای مهم در این عرصه است. به دلیل تحریم ها، مقاصد صادراتی ما بسیار محدود است و شرکت ها و کشور های کمی هستندکه با ما کار می کنند. انتقال پول، ریسک پذیری، نبود بیمه و غیره از جمله تاوان های است که ما بخاطر تحریم ها متحل شده ایم. بعد از جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های که بر روی روسیه اعمال شده است، منابع صادارتی آنها هم محدود شده است و رقابتی بین ما و آنها در حال به وجود آمدن است بر سر همین بازار محدود. این مسئله خود فشار مضاعفی را برای صادرات ما در بخش فولاد به وجود می آورد.

در پایان عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در خصوص قیمت های جدید سنگ آهن و کنستانتره بیان کرد: متاسفانه این امر از طرف وزارت صمت و ایمیدور به عنوان سهام دار عمده در قسمت بالای زنیجره تولید فولاد، مهندسی شده است. ما الان به وضوح می بینم که هیچ رقابتی بر روی آهن اسفنجی نیست در بورس کالا اما قیمت آن را افزایش می دهند. اما بلعکس، وقتی روی شمش رقابت سنگینی وجود دارد، قیمت آن را به صورت بسیار محدود افزایش می دهند. این دقیقا نشان از این دارد که وزارت صمت سعی دارد با مهندسی قیمت ها، اکثریت سود را نصیب بخش بالادستی کند تا خود از آن استفاده کند.به نظر بنده نابودی ذوبی ها و نوردی ها در دستور کار قرار گرفته است. وقتی بنده به وزیر صمت درباره افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه گفتم، گفتند چرا کارخانه های خود را به سوریه منتقل نمی کنید. من برای کشوری که وزیر آن چنین نگاهی به تولید داخل دارد متاسف هستم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین