دبیر انجمن سنگ آهن ایران خبر داد

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: پیش بینی می‌شود حجم صادرات در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۴۰۰ باشد، بنابراین باید صبورانه به فکر بهبود روابط تجاری با شرکا باشیم.
کاهش حجم صادرات محصولات فولادی در نیمه نخست سال جاری

به گزارش فولادنامه، سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه صادرات به دو عامل اصلی بستگی دارد، مطرح کرد: نخستین و مهم‌ترین عامل در این حوزه، قیمت‌های جهانی است و پس از آن نیز می‌توان بازار سازی یا تحریک تقاضای خارجی را نام برد. در ابتدای سال به دلیل مشکلات مختلف، یکی از مهم‌ترین فرصت‌های صادراتی از بین رفت و صادرات شرکت‌های مختلف ایرانی محدود شد. به گونه‌ای که نه تنها در اقتصاد کشور بازارسازی نشد، بلکه فرصت استفاده از فضای جهانی را از دست دادیم.

وی افزود: از سوی دیگر، با دامپینگ کشور روسیه، وضعیت قیمت‌ها کاملا تغییر کرد و به تبع آن، قیمت بازار جهانی وارد روند نزولی شد. بنابراین می‌توان گفت این اقدام، دلیل اصلی افت اقتصاد کشور در ماه‌های اخیر بوده است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه تعیین عوارض صادراتی و دامپینگ در سال ۱۴۰۱به صورت متوالی تأثیرگذار بودند، تصریح کرد: با توجه به اینکه این اتفاقات به صورت متوالی برای کشور رخ داد، منجر به کاهش حجم صادرات شد که در حال حاضر، این موضوع را به سختی می‌توان مدیریت کرد.

عسکرزاده ادامه داد: در این راستا حجم صادرات در اوایل سال ۱۴۰۱ کمتر از سال گذشته به ثبت رسیده است. برای مبحثی مانند پایین آمدن قیمت جهانی نمی‌توان کاری کرد؛ اما در تولید داخلی باید تمام صنایع را به کار بگیریم تا وضعیت رو به بهبود پیش برود.

وی اظهار داشت: بنابراین باید صبورانه به فکر بهبود روابط تجاری با سایر کشورها باشیم و انتظار می‌رود تمامی تصمیم‌گیران و فعالان کسب و کارهای مختلف، شرایط مطلوب جهانی را درک کنند و در این راستا برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا بتوانند سود بهتری از این وضعیت کسب کنند.

این کارشناس فولادی تاکید کرد: موثرترین عاملی که می‌توان برای آینده اقتصادی از آن درس گرفت، این است که مسئولین تیم وضع کننده عوارض صادراتی را در ماه‌های ابتدایی سال شناسایی کنند و از فرآیند تصمیم گیری زنجیره خارج کنند.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین