پس از ۶ سال رونق و شکوفایی صورت گرفت؛

به گفته هان ویدونگ، معاون پیشین شرکت لوله فولادی چین، پس از ۶ سال رونق و شکوفایی، صنعت فولاد چین وارد عصر عرضه بیش از حد و کاهش تقاضایی شده است که در آن سرمایه‌گذاری زیادی صورت گرفته بود
عصر جدید در انتظار صنعت فولاد چین

به گزارش فولادنامه به نقل از ایراسین به نقل از هان ویدونگ طی سخنرانی خود که هفته گذشته در نمایشگاه بین‌المللی «Tube Industry Expo» در کلانشهر تیانجین برگزار شد، بیان کرد که ظرفیت فولاد در چین که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات این کشور آن را تایید می‌کند، در حال حاضر به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن در سال رسیده است اما انتظار می‌رود تقاضای فولاد در سال جاری حدود یک میلیارد تن باشد.

وی افزود که مازاد عرضه فولاد احتمالا در آینده نیز تداوم خواهد داشت؛ چراکه میزان تقاضا به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. به علاوه تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰ میلیون تن کاهش یافت و امسال نیز ۳۰ میلیون تن دیگر افت پیدا خواهد کرد. هان ویدونگ در ادامه بیان کرد که در نهایت تقاضا به حدود ۹۰۰ میلیون تن کاهش می‌یابد که عمدتا به دلیل افت تقاضا در بخش املاک است.

همچنین مازاد عرضه مداوم و کاهش تقاضا می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه کارخانه‌های تولید فولاد شود. وی در ادامه با حالت طنز مطرح کرد که این صنعت در چند سال گذشته از مرحله کسب درآمد به راحتی آب خوردن به مرحله از دست دادن سرمایه یک امر طبیعی محسوب می‌شود، رسیده است.

همچنین هان ویدونگ اظهار کرد که در این دوره جدید، در بازار فولاد چین نیز بیش از اندازه سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته است. وی می‌گوید که هم‌اکنون و در آینده، میلگرد چین پرسودترین و پرمعامله‌ترین محصول در جهان خواهد بود حتی برای برخی از افراد که تجارت عمده‌ آن‌ها در بازارهای سهام است، از معاملات آتی میلگرد برای پوشش ریسک‌های مالی خود استفاده می‌کنند.

به علاوه وی خاطرنشان می‌کند که بازار مازاد عرضه و بیش از اندازه سرمایه‌گذاری شده فولاد، منجر به نوسانات شدید قیمت فولاد در آینده خواهد شد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت میلگرد داخلی با امکان تحویل در انبار فروشنده در شمال چین ارزشی بالغ بر چهار هزار و ۵۲۵ یوان معادل ۶۵۵ دلار در هر تن در اواسط ماه ژانویه سال جاری را نشان داد که در ماه آوریل، به پنج هزار و ۹۰ یوان در هر تن افزایش یافت و سپس به سه هزار و ۷۲۰ یوان در هر تن در ماه جولای رسید.

هان ویدونگ در ادامه عنوان کرد که در این عصر جدید، اولویت اصلی فولادسازان بقا در این صنعت است. به علاوه تولیدکنندگان باید به حفظ تعادل در عرضه و تقاضا توجه کنند و بر این اساس سرعت تولید خود را تنظیم کنند.

مطابق با برآوردهای حجم یک میلیارد تنی از تقاضای فولاد، میانگین تولید روزانه فولاد خام در چین باید در سطح حدود دو میلیون و ۷۵۰ هزار تن کنترل شود. این در حالی است که در ماه‌های ژانویه تا جولای، میزان تولید روزانه به دو میلیون و ۸۷۰ هزار تن در روز رسید. این بدین معنا است که در چند ماه آینده، حجم تولید باید به میزانی کمتر از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تن کاهش یابد.

وی افزود که تولیدکنندگان باید میزان تولید خود را کاهش دهند، خصوصا زمانی که سرمایه آن‌ها در حال از دست رفتن است. هان بیان می‌کند که برخی از تولیدکنندگان چینی تا زمانی که ضرر آن‌ها از ۵۰۰ یوان در هر تن فراتر نرود، تولید خود را کاهش نمی‌دهند.

وی می‌گوید که اگر تولیدکنندگان در زمان زیان‌دهی به تولید خود ادامه دهند، این احتمال وجود دارد که در مدت یک ماه در طول کاهش شدید قیمت در میان عرضه بیش از حد تولیدات بیش از یک هزار یوان به ازای هر تن ضرر کنند. این امر ممکن است جبران این هزینه در آینده را دشوار کند و حتی در برخی مواقع این زیان یک سال پا بر جا باقی بماند.

نوآوری در محصولات و خدمات، یادگیری استفاده از ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و داشتن حق اختیار و انتخاب دقیق شرکای تجاری نیز راه‌هایی هستند که هان ویدونگ برای تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کند تا بتوانند در این شرایط بازار به حیات خود ادامه دهند.

وی بیان می‌کند که شرکت لوله فولادی چینی «Youfa Group»، باید میزان عرضه و تولید را در تجارت خود در حالت متعادل نگه دارد. به علاوه تولیدکنندگان باید حجم تولیدات خود را بر اساس میزان تقاضا تنظیم کنند و مهم‌تر از آن نباید محصولات خود را در زمان بحران مالی عرضه کنند.

در نهایت هان اظهار می‌کند که اگر تولیدکنندگان محصولات خود را با ضرر عرضه کنند، در بازار بی‌نظمی به وجود می‌آید و این کار ممکن است خروج دسته جمعی تولیدکنندگان از این صنعت را باعث شود که این امر در نهایت باعث بروز فاجعه خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین