به گزارش فولادنامه به نقل از ایلنا، محسن زنگنه ظهر روز چهارشنبه در جریان بازدید اصحاب رسانه از پروژه در حال ساخت مجتمع فولاد تربتحیدریه افزود: فاز احیا یعنی مرحله تبدیل گندله (گلولههای کوچک که به دلیل داشتن کربن درجه خلوص آنها کم است) به آهن اسفنجی با درجه خلوص بالای ۸۹ تا ۹۲ درصد است.
وی با اشاره به آغاز کلنگزنی پروژه در سال ۹۷، گفت: دلیل سرعت کند پیشرفت پروژه تا امروز، وجود ۲ دسته مشکلات اساسی بود.
وی از فقدان اقدامات اصولی به عنوان مشکلات گروه نخست یاد کرد و افزود: این بدان معناست که در جایگاه نمایندگی کارها را نظم بخشیده و در قدم نخست مشکل تغییر کاربری زمین و انتقال سند به نام فولاد و سپس مشکل تامین آب از طریق شرکت طوس مسیر برطرف شد.
نماینده مردم منطقه تربتحیدریه مشکل سوم را تامین برق عنوان کرد و گفت: مقرر شد بخشی از طریق وزارت نیرو و بخش دیگر از طریق ایجاد نیروگاه توسط شرکت فولاد رخ محقق شود.
زنگنه همچنین افزود: مشکل چهارم موضوع پیمانکار بود که متاسفانه قراردادش ضعیف، فاقد ضمانت اجرایی و تاخیر در اجرا داشت که در ادامه پیمانکار قوی همراه با یک قرارداد محکم قابل تضمین، جایگزین شد.
وی از موضوع عقب افتادن السی به عنوان مشکل بعدی یاد کرد و گفت: ضمن تحقق گشایش السی، سهم مشارکت بانک مشخص شد.
زنگنه در ادامه به مشکلات دسته دوم اشاره کرد و افزود: نخستین و مهمترین موضوع، پیشرفت پروژه و این یعنی اینکه تا ۲ سال قبل تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشت و حال آنکه که میبایست به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی میرسید.
وی با بیان اینکه ظرف ۲ سال اخیر و به خصوص یک سال تشکیل دولت سیزدهم، پیشرفت پروژه به ۴۰ درصد رسید، گفت: فقط در حوزه تجهیزات و امکانات اقامتی و رفاهی که برای کارگران پروژه باید فراهم شود، ظرف ۲ سال اخیر هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شد.
زنگنه در ادامه ازتعلل بانکها در اجرای تعهدات خود و جنگ اوکراین به عنوان دیگر عوامل موثر در حرکت کند پروژه یاد کرد.
کلنگ اولیه عملیات ساخت مجتمع فولاد رخ سال ۱۳۸۶ بر زمین زده، اما سال ۱۳۹۷ با پشتیبانی نماینده وقت مردم منطقه در مجلس و دولت وقت، مجددا عملیات ساخت آغاز اما اینبار کار به تعطیلی نکشید.
مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربتحیدریه نیز گفت: پروژه با ظرفیت سالانه ۴.۱ میلیون تن در زمینی به مساحت ۵۵۰ هکتار احداث شده است.
مسعود گلشیرازی افزود: در این پروژه سه طرح آهن اسفنجی با تولید ۲ میلیون تن، ذوب و ریختهگری با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و تولید ورق فولادی با ۱.۵ میلیون تن در سال راهاندازی و به تبع آن بخشی از نیاز کشور را برطرف خواهد کرد.
وی با بیان اینکه مجموع هزینه این پروژه یک میلیارد یورو برآورد میشود اظهار داشت: پروژه بر اساس استانداردهای ایمیدرو ساخته و فاز نخست آن شامل احیا است.
وی با اشاره به ظرفیت هشت میلیون تنی گندله فولاد در منطقه افزود: این ظرفیت در آینده نزدیک به ۱۷ میلیون تن خواهد رسید و حجم این پروژه به بزرگی مجتمع فولاد مبارکه خواهد بود که با ایجاد زنجیرههای پایین دستی و صنایع وابسته اقتصاد شرق کشور را، متحول خواهد کرد.
گلشیرازی در ادامه گفت: جانمایی طرح با توجه به معادن سنگان خواف، نزدیکی به خطوط ریلی و قرار گرفتن این منطقه در کریدور شمال به جنوب کشور، از ابتکارات شهید شوشتری و نگاه خاص وی به مناطق کم برخوردار در حوزه تولید و اشتغال است.
مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربتحیدریه افزود: بر این اساس با هماهنگیهای صورت گرفته، مقرر شده یک خط ریل از راهآهن تربتحیدریه برای جابهجایی مواد معدنی و آهن به داخل مجتمع کشیده شود.
گلشیرازی همچنین گفت: بخش اعظمی از احداث ساختمانها و سولهها به اتمام رسیده و تا راهاندازی فاز نخست، جاده و کانال سازیها، ادامه دارد و اکنون در مرحله نصب تجهیزات هستیم.
وی در خصوص نصب تجهیزات پروژه نیز گفت: بخشی از تجهیزات داخلی که در کارخانههای مختلف در حال ساخت و اکنون ۱۱ درصد تجهیزات خارجی نصب شدهاست.
مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربتحیدریه در خصوص میزان اشتغالزایی این پروژه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تجهیزات از فولاد ذوبآهن اصفهان میآید، لذا از مرحله ساخت و نصب تجهیزات و ناوگان حمل و نقل که روزی تقریبا ۱۵۰۰ دستگاه تریلی مواد اولیه و کالا وارد اینجا میکند، با احتساب پرسنل بخش تعمیرات، نگهداری و سرویسدهی بالغ بر ۲۰ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.
مطالب مرتبط