به گزارش فولادنامه، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این آیین افتتاحیه با اشاره به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت : ریل های قطار پرسرعت به همت ذوب آهن اصفهان داخلی سازی شده و فناوری قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است به محض اینکه یک قسمت کار قطار پرسرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.
افشین در این مراسم طی سخنانی نخست به عقبه داشتن نسبت خود با این پروژه پرداخت و گفت: دو روز پس از اینکه در بیستم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ حکم انتصاب معاونت علمی ریاستجمهوری را دریافت کردم، در جلسهای با محوریت قطار ملی شرکت کردم. این جلسه برای من با نشستهای معمول تفاوت ویژهای داشت و به نوعی نوستالژیک بود؛ زیرا چیزی حدود بیست سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۵، با این پروژه گره خورده بودم.
وی ادامه داد: آن زمان گروه صنعتی پلورسبز کار انتقال فناوری را کلید زده بود و مدیر عامل وقت واگن سازی پلور سبز، مهندس طاهری از من خواست تا دوره ای آموزشی در این زمینه برگزار کنم.
از این رو، هفته ای یکبار برای آموزش نرم افزارهای مکانیک به زرند می رفتم. برآیند آن جلسات آموزشی مرا به این ارزیابی رساند که ما از ظرفیت و قابلیت داخلی سازی بدنه واگن مترو برخوردار هستیم. این مهم را به مدیرعامل انتقال دادم، نیت کردیم و ساختیم.
وی ضمن اشاره به اینکه سال ۱۳۸۷ بدنه مترو ساخته شد، خاطرنشان کرد: در ادامه دانشگاه علم صنعت برای انجام تست ها پای کار آمد و به خاطر دارم که تا یک ماه در خط با کیسه های شن و بدون مسافر واگن ها تست می شدند. آن زمان مهندس هاشمی شهردار بود و شاید اگر یک سال و نیم بیشتر در این سمت باقی می ماند، همان موقع پروژه قطار ملی به بار مینشست و واقعا جای تامل دارد که چرا رقم خوردن یک اتفاق بیست سال زمان می برد!
معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: دغدغه دیگری که در طراحی این واگنها مدنظر داشتم، طراحی داخلی و خارجی آن با مؤلفههای ایرانی بود چراکه واگن ملی باید واجد مؤلفه های هویت ایرانی باشد و مردم ضمن احساس راحتی در آن، با آن احساس همذاتپنداری کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به منابع تامین مالی این پروژه متمرکز شد و گفت: منابع تامین مالی این پروژه ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.
به گفته او، چهل شرکت دانش بنیان در این پروژه همکاری داشته اند و نکته ای که نباید از نظر دور داشت، این است که پروژه های بزرگ، تکنولوژی ساز هستند و پروژه بعدی ما در این حوزه باید قطار پرسرعت باشد.
وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به بلوغ خوبی در زمینه حملونقل رسیدهایم، افزود: در زمینه حملو نقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو، در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومیسازی واقعی صورت گرفته است و شرکتهای دانش بنیان زیادی توانستهاند با کیفیت بالا در سطح بین المللی محصولات خود را ارائه کنند.
معاون علمی رییسجمهور ادامه داد: من عقیده راسخ دارم در قطار پرسرعت هم این اتفاق قابل تسری است. اگر ما مسئولین این امکان را به وجود بیاوریم که اولین خط قطار پرسرعت در کشور اتفاق بیوفتد، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پرسرعت خواهد شد.
به گفته او، مهم ترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را کنار هم قرار دهیم و الا در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم. وقتی از خودرو صحبت میکنیم مهم ترین عامل در طراحی خودرو، پلتفرم آن است و اگر ما توانمندی طراحی پلتفرم داشته باشیم، اضافه و کم کردن به قابلیت های خودرو پیچیدگی خاصی ندارد؛ امروز مفتخرم بیان کنم که در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیدهایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصه ها دنبال کنیم.
گفتنی است در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد.
این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکتهای خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و نیز ارگانهای داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت.
با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریعترین پروژههای طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولید شده است.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست