به گزارش فولادنامه به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، امید عبدالمحمدی، سرپرست دفترفنی نت پیشگیرانه شرکت فولاد هرمزگان با اعلام این خبر افزود: نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (Reliability Centered Maintenance) تکنیک کلیدی در مدیریت داراییهای فیزیکی (Asset Management) است و از منظر سیستمهای نگهداری و تعمیرات متعالی در دنیا به عنوان اثربخشترین روش نسبت به هزینههایش برای ایجاد و توسعه استراتژیهای نگهداری و تعمیرات در سطح جهانی شناخته میشود.
وی خاطرنشان کرد: افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات، کاهش خرابیهای اضطراری، اصلاح استانداردهای نگهداری و تعمیرات، کاهش هزینههای نگهداری و تعمیرات، بهبود وضعیت کیفی محصولات، کاهش سوانح با پیامدهای ایمنی و زیست محیطی ازجمله دستاوردهای مهم به کارگیری نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان است. این رویکرد تضمین میکند تجهیزات ما نه تنها میتوانند پاسخگوی نیازهای فعلی صنعت باشند، بلکه برای چالشهای آینده نیز آمادگی دارند.
سرپرست دفترفنی نت پیشگیرانه شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: اجرای پروژه نگهداری و تعمیرات ترانسفورماتورهای قدرت کورههای قوس الکتریکی و ترانسفورماتورهای تغذیهکننده آنها در پست ۲۳۰Kv از اهداف استراتژیک فولاد هرمزگان است. زیرا این ترانسفورماتورها نقشی کلیدی در فرآیند تولید فولاد بازی میکند و برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز کورههای قوس الکتریکی به کار میرود. از این رو، در شرکت فولاد هرمزگان پروژه بهینهسازی عملکرد ترانسفورماتورهای کورههای قوس الکتریکی و ترانسفورماتورهای پست ۲۳۰ کیلوولت از طریق پیادهسازی «نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)» آغاز شد.
در ادامه بهنوش علیزاده، کارشناس دفترفنی نت پیشگیرانه شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه پروژه بهینهسازی عملکرد ترانسفورماتورهای کوره در مسیر نوآوری و تعالی است، گفت: با توجه به استراتژیک بودن این پروژه از ابتدای مهر ماه سال جاری فاز اجرایی این پروژه توسط دفتر فنی و برنامه ریزی تعمیرات و با همکاری واحد آموزش و توسعه منابع انسانی آغاز شد. جلسات این پروژه به صورت منظم دو روز در هفته با مشارکت پرسنل واحدهای انرژی، نگهداری و تعمیرات فولادسازی و دفتر فنی و برنامهریزی تعمیرات برگزار میشود.
وی خاطرنشان کرد: برای انجام فرآیند، ترکیب بهینهای از استراتژیهای نگهداری و تعمیرات واکنشی (Reactive)، پیشگیرانه (Preventive)، پیشبینانه (Predictive) و هوشمندانه (Proactive) به منظور حصول به قابلیت اطمینان مورد نیاز با کمترین هزینه تعیین و جهت عملیاتی کردن آن استراتژی، اقدامات اصلاحی تعریف میشوند. به عبارت دیگر RCM فرآیند بهبود مستمر جهت تعیین استراتژیهایی برای مدیریت حالات خرابی عملکردی هر دارایی فیزیکی در شرایط کاری مورد استفاده است که جهت اولویتبندی خرابیها با توجه به پیامدهای آن، اقدامات اصلاحی تعریف شده و اثر بخشی ناشی از انجام اقدامات اصلاحی کنترل میشود.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست