به گزارش فولادنامه به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وی ادامه داد: در حال حاضر به میزان ۱۴۰۰ مترمکعب در بخش مخازن روزانه، بتنریزی انجام شده و حدود ۱۵۰۰ مترمکعب در فونداسیون ریفرمر و ۱۲۰۰ مترمکعب هم در بخش شمعکوبی ریفرمر، بتنریزیها اتفاق افتاده است. همچنین بخش شمعکوبی و بتنریزی کورهها هم در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در بخش آهن اسفنجی، در حال حاضر به دلیل اینکه بحث طراحی مگا مدول به صورت تکنولوژی پِرِد است، با دقت این مساله انجام می شود. میزان پیشرفت در بخش مهندسی ۶۰ درصد، در تامین بیش از ۸ درصد و در اجرا حدود ۹ درصد است. همچنین پیشرفت کلی پروژه حدود ۱۳ درصد می باشد. احمدی افزود: برای سال دوم پروژه که از مردادماه ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ است، پیشرفت حدود ۵۰ درصد را مدنظر داریم که امیدواریم با تامین مالی که توسط سهامداران انجام می شود این امر هم محقق شود.
وی یادآور شد: شرکت کردستان، برنامه یک مدول ۱.۶ (یک و شش دهم) میلیون تنی آهن اسفنجی در شهرستان بیجار و یک واحد فولادسازی یک میلیون تنی در شهرستان قروه در دست احداث دارد.
وی تصریح کرد: تجهیزات پروژهی آهن اسفنجی بیجار در کارگاه ساخت شمسآباد که متعلق به شرکت فولاد تکنیک است ساخته می شود، از جمله سه مخزن گاز خنثی که اخیرا کار ساخت آن ها تمام شده و در راه انتقال به سایت بیجار است. این مخازن با ظرفیت ۳۰۰ هزار لیتر و وزن ۷۲ تن تا چند روز دیگر به مقصد خواهند رسید.
احمدی افزود: ما در پروژه آهن اسفنجی بیجار مشکل خاصی نداریم و با تامین منابعی که انجام خواهد گرفت، در زمان برنامهریزیشده میتوانیم پروژه را به بهرهبرداری برسانیم.
احمدی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره پروژه فولاد سازی قروه اینچنین توضیح داد: در پروژه قروه که در نظر است کارخانه فولادسازی آنجا با روش CSP اجرا شودد و این امر نیازمند تکنولوگ خارجی است ، مذاکرات سازنده ای با شرکت خارجی صورت گرفته است و پیمانکار مترصد این است که بعد از این انجام ثبت سفارش و تامین ارز و مواردی از این دست، قرارداد را نهایی کند و بعد از پرداخت پیش پرداختها بتوانیم مهندسی را هم از شرکت مورد انتخاب دریافت کنیم و کار پروژه قروه نیز در زمان مناسبش شروع شود تا بتوانیم با جبران تاخیرات آن را هم به اتمام برسانیم.
تامین زیرساخت ها
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان اظهار کرد: در هر دو پروژه، زیرساخت هایی که برای دوران ساخت و دوران بهرهبرداری لازم بوده از جادهسازی گرفته تا دیوارهای حائل و برق و آب دوران ساخت تامین شده است.
احمدی ادامه داد: برای آب مورد نیاز دوران بهره برداری، با سیاستهای محیط زیستی که داشتیم از پساب تصفیهخانههای شهرستان بیجار و قروه استفاده میکنیم که عقد قرارداد هم با سازمان مربوطه انجام شده است. موضوع برق هم با عقد قراردادی که با اداره برق منطقهای غرب منعقد شده ، از طریق دیماندی خریداری شده، از بورس کالا و انرژی یا شرکتهای زیرمجموعه ومعادن مثل پویاانرژی این برق تامین خواهد شد.
مجوزهای محیط زیستی این پروژهها در همان سال ۱۳۹۸ برای هر دو پروژه دریافت شده و هر مجوزی که لازم است که این پروژه ها دریافت کنند، از سوی مراجع ذی صلاح صادر شده است.
این دو پروژه جزو پروژههای ۴۸گانه پیشران کشور هستند که در ۱۷ بهمن سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور رونمایی شده و دائما از طریق دفتر معاون اول رئیس جمهور مورد پایش قرارمیگیرند.
او در ادامه گفت: در حال حاضر تامین ارز برای تمام پروژهها، یکی از مسائل مهم و کلیدی است. البته ما با توجه به اینکه در زیرگروه شرکتهای بزرگ صنایع معدنی مثل ایمیدرو و هلدینگ ومعادن قرار داریم، میتوانیم از محل صادرات و تهاتر این ارز را تامین کنیم.
مدیرعامل صنایع فولاد کردستان بیان داشت: با هر بخشنامهای که به بانک ابلاغ می گردد، جلسهای برگزارمی کنیم و تدبیری انجام می دهیم که از چه کانالی و چه ترتیبی بتوانیم موضوع تامین ارز پروژهمان که رقمی بالغ بر ۲۵۰ میلیون یورو است را تامین کنیم. اما چالش های در این زمینه وجود دارد خوشبختانه با جلسات اخیری که با مدیران ارشد بانک مرکزی ازجمله معاون محترم ارزی داشتیم، امیدواریم با راهکارهایی که در آنجا ارائه شده، بتوانیم بعد از دریافت گواهی عدم و ساخت ثبت سفارش، تخصیص ارز را برای پروژه ها به طریق مقتضی که به ما قول داده اند، دریافت کنیم.
او درباره اقدامات در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: ما در بخش مسئولیتهای اجتماعی هم با توجه به همه گیری کرونا و اتفاقاتی که در شهرستان بیجار و شهرستان قروه افتاد، نسبت به تامین کپسولهای اکسیژن، لپتاپ برای دانشآموزان، اقداماتی انجام دادیم. همچنین در روستای زاغه فولاد که در همسایگی سایت بیجار قرار دارد اقداماتی نظیر احیای چاه آب، بازسازی مدرسه روستایی شامل تعمیر و رنگآمیزی ساختمان، ایزوگام، شوفاژ و نیز تعمیر، روکش آسفالت ، ایمنسازی و تابلوگذاری جادهی دسترسی به روستا که با جاده کارخانه هم مشترک هست را انجام داده ایم.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست