در پی شایعه کمبود برق واحدهای سیمانی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ضمن اشاره به اینکه به دنبال شایعه‌پراکنی کمبود برق واحدهای سیمانی، قیمت سیمان در بورس کالا و سپس در بازار آزاد با افزایش مواجه شد، از مدیریت توزیع قیمت‌ها خبر داد و اعلام کرد: با توافق وزارت نیرو، برق سیمانی‌ها برای تولید پنج میلیون تن در ماه مدیریت شده تامین خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی: برق سیمانی‌ها مدیریت‌شده تامین می‌شود

به گزارش فولادنامه، عبدالرضا شیخان اظهار کرد: بر اساس آنچه که تعیین شد، مقرر شد از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه برق کارخانه‌های صنایع سیمان و فولاد محدود شود. بلافاصله پس از اینکه این موضوع مطرح شد، برخی ( به‌ جهت عدم توقف پروژه‌ها و معاملات خود) برای خرید به بورس کالا هجوم آورند. این هجمه سبب افزایشی شدن قیمت‌ها شد. طبیعتا زمانی که قیمت‌ها در بورس کالا افزایشی می‌شود، در بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی عاملان فروش علیرغم اینکه در انبارهای خود موجودی سیمان داشتند با این تفکر که با قطعی‌ها و محدودیت‌های برق، تولید کاهش خواهد یافت و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، از عرضه سیمان خود به بازار خودداری کردند. بر این اساس شایعه کمبود برق در واحدهای سیمانی و فولاد سبب شد تا فروشندگان سیمان از فروش ممانعت کرده و همین امر عاملی شده تا بازار تا حدودی دچار التهاب شود.

او از مذاکره مستقیم با وزیر نیرو خبر داد و گفت: وزارت نیز موافقت کرد که برای تولید پنج میلیون تن سیمان در ماه، برق کارخانه‌های سیمان را مدیریت شده تامین کنند و خوشبختانه به وعده خود نیز عمل کردند.  در حال حاضر برق کارخانه‌های سیمان بصورت مدیریت شده ارائه می‌شود. این مدیریت توزیع بدین معناست که شب تا صبح بدون محدودیت فعال خواهیم بود و در ساعت‌های اوج مصرف کشور، بصورت محدودتر برق تامین خواهد شد.

این مقام صنفی تاکید کرد: با این شیوه علاوه‌ بر اینکه می‌توانیم کوره‌ها را مدیریت کنیم تا متوقف نشود نیز می‌توان به میزانی که قابلیت تولید وجود دارد، سیمان تولید کنیم. بر این اساس علاوه بر اینکه تولید بر روی روال افتاد، در بورس کالا، با توجه به افزایش عرضه و معاملات و همچنین محدودیتی که برای خریداران سیمان به طریق سامانه جامع تجارت در نظر گرفته شد، عرضه و تقاضا متعادل شده و منجر به کاهشی شدن قیمت‌ها شده است. در هفته جاری حدودا ۲۰ الی ۳۰ درصد نسبت به هفته گذشته قیمت‌ها کاهشی شده‌اند.

شیخان با بیان اینکه علاوه بر تامین برق، توزیع سیمان نیز مدیریت شد، تاکید کرد: اما آنچه که بایستی مورد توجه به‌ویژه در وزارت صمت، قرار گیرد، این است که ما باید بتوانیم تولید کنیم و تولید خود را ارائه کنیم. برای تولید با توجه به اینکه هزینه‌های تولید بسیار بالا رفته و همچنین کاهش مصرف برق نیز سبب شده که بسیاری از ماشین‌آلات خاموش باشند که به‌تبع آن تولید کاهش پیدا می‌کند، قیمت تمام شده برای ما بسیار بالا رفته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: با قیمت‌های فعلی، اگر باز هم قرار باشد قیمت سرکوب شود، دیگر کارخانه‌ها توان ادامه تولید را نخواهند داشت؛ لذا بایستی وزارت صمت نیز قدری ملاحظه‌هایی داشته باشد تا بتوان تولید را ادامه داد. تولید اگر متوقف شود، التهاب بازار چندصد برابر خواهد شد.



منبع: ایسنا

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین